Gå til innhold

Jeg synes eldgamle "religioner" virker mer fornuftige enn nyere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jødedom, kristendom og islam stammer alle fra gammel iransk religion uansett (både i gudsbilde og eskatologi), og er endt opp om tre bortskjemte søsken som krangler om akkurat de samme tingene.

Gammel vedisk religion er fantastisk, og det virker som om folk var mye mer fornuftige før i tiden. Vi hadde ikke hatt vondt av å vende tilbake til Åsatrú!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

det fins ikke

Om det hadde finnes hva hadde et perfekt mennesket vært?

Skrevet

Men om han er perfekt, hvorfor skulle han ønske å skaper noe uperfekt med vilje? Fordi han kjedet seg?

Godt poeng, for en Guddom som kjedet seg kan umulig være perfekt. Det er likevel ikke gitt at det dualistiske eksisterer på tvers av eksistenser. De 'logiske' prinsippene trenger vel ikke i teorien gjelde for begge/flere verdener, der den ene er såkalt perfekt og den andre uperfekt.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Om det hadde finnes hva hadde et perfekt mennesket vært?

Ufeilbarlig. Man hadde bare gjort gode handlinger og bare vært snill mot alle dyr og mennesker, man hadde ikke startet kriger og sånt tull og man hadde heller ikke funnet opp våpen beregnet på, fordi ingen hadde hatt ønske om å drepe for å ta hevn eller forsvare seg mot onde handlinger, for det hadde ikke skjedd om mennesker var perfekte.

Skrevet

Fun quiz: Vet dere hvorfor kanin/hare og egg er et av "symbolene" rundt påske?

Ikke det nei? la meg forklare.

Påske, kjent som easter på engelsk, er en gammel høytid fra midt-østen, som fokuserte på gudinnen Ishtar (easter-Ishtar). Hun var blant annet fruktbarhets gudinne og hva er mer fruktbart enn kaniner? Og egg er jo bare et forstadie til unger.

TA-dA! Syntes dette var et godt poeng for å vise at gamle religioner ofte var mer fornuftige enn de vi har idag. Rett og slett fordi mye av det vi har idag stammer fra det gamle, men vi har glemt å ta med grunnlaget og derfor ser det helt teit ut.

Som juletrær og påskeharer (bunny på engelsk). Det eneste kristendommen har som sybol som er sitt er "våpenet" som drepte vår frelser. yey, kom tilbake til oss så kan vi gni salt i sårene!!

Anonymous poster hash: b0625...852
Skrevet

Gamle polyteistiske religioner har helt klart flere menneskelige trekk ved sine guder enn de monoteistiske Abrahamske religioner har i sin gud.

Jeg kjenner aller best til guder fra Norrøn mytologi og disse skiller seg også fra gresk og romersk mytologi ved at den ikke er like tydelig tredelt. Odin er den gudenes leder/konge og det er ikke en helt tydelig krigsgud eller havgud som er ca likestilt med ham.

Alle de norrøne æsene, åsynjene og vanene har sine feil og mangler. Ikke alle jotner og gygrer er "onde", mange av de representerer ulike naturfenomener.

Jeg synes mytologi er moro, teologi i langt mindre grad, og tror ikke på noe av det,

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...