Gå til innhold

Foreldrene mine "overvåker" meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 19 år, og bor hjemme frem til høsten hvor jeg flytter ut for å studere. Jeg føler at jeg ikke har noe som helst privatliv, og selv om jeg er myndig nekter de meg å gjøre ting. Føler at jeg ikke orker mer, og blir veldig sliten av dette - jeg får rett og slett lyst til å flytte ut NÅ, men jeg har ikke penger til det.

Faren min overvåker hva jeg gjør på internett. Her en dag søkte jeg opp Memira og leste litt om laseroperasjoner ettersom jeg har dårlig syn, to timer senere kom faren min og begynte å snakke om at slike operasjoner ikke gir 100% perfekt syn også videre.

Jeg har også opplevd at moren min går i skuffene mine og er inne på rommet mitt. Hun har kommentert noe som å i skuffen min, og som jeg vet at hun ikke visste om, så jeg skjønte jo at hun hadde vært i den ene skuffen min og rotet rundt.

Vil dere si at dette er riktig? Jeg føler at jeg ikke har noe privatliv, og det blir veldig slitsomt og "mye" for meg...

Anonymous poster hash: fd3c5...59f
Videoannonse
Annonse
Gjest BabyBlue
Skrevet

Ehm... komplett psyko høres det ut. Har du sagt noe til de om det?

Skrevet

Ikke normalt nei, man skal respektere barns rett til privatliv. Også sine voksne barn, selv om de bor hjemme.

• Liker 3
Gjest Chloe87
Skrevet

Nei, ikke normalt, dette er sykelig. Privatliv har vi alle rett på og i tillegg er du myndig, noe som gjør dette enda verre.

Skrevet

Ehm... Kanskje en idé å ta det opp med de før man bare bryter kontakt?

Har du sagt noe til de? Hva sier de da?

• Liker 2
Skrevet

Uakseptabelt. Ta en prat med dem, og lås døra til rommet med sikkerhetslås. Fås kjøpt i jernvarefotretninger.

• Liker 2
Gjest HappyWaffle
Skrevet

lås døra di? med en lås som bare du har nøkkel til (feks hengelås)

Skrevet

Må du vente helt til høsten med å flytte ut?

• Liker 1
Skrevet

Må du vente helt til høsten med å flytte ut?

Jeg har ikke nok penger til å flytte ut nå, og dessuten føler jeg det blir litt unødvendig å flytte ut nå, for så å flytte videre til England for å studere til høsten. Vil spare opp litt penger til den tid.

Ehm... Kanskje en idé å ta det opp med de før man bare bryter kontakt?

Har du sagt noe til de? Hva sier de da?

Jeg har tatt det opp med moren min, og hun avfeide det rask og sa at hun så vidt hadde tittet igjennom et par skuffer når hun lette etter klokken min (som jeg hadde rotet bort noen måneder i forveien). For det første: den skuffen hvor jeg oppbevarer smykker er øverst i komoden, den hun hadde sett i var den nederste. Jeg vet at hun var med meg når jeg hadde opprydning og organiserte komoden, så hun visste hvilken skuff jeg har smykker i.

Faren min har jeg ikke nevnt det til, for han er av typen som bare holder kjeft og ikke sier noe om han ikke føler for å si noe. Han bare prøver å utsette alvorlige samtaler og diskusjoner og vrir seg unna.

- TS

Anonymous poster hash: b22dd...75b

Skrevet

Sett nettleseren på privat når du surfer.

• Liker 6
Skrevet

ctrl shift og n <- neste gang du skal bruke en nettleser.

• Liker 1
Skrevet

Folk har rett på privatliv og når de snoker i skuffer og ser over hva du har gjort på internett, så går det over en grense. Jeg ville kjøpt meg en lås til døren til rommet mitt og jeg ville tatt opp emnet en siste gang og gjort det klinkende klart at de har ingen rett til å gå igjennom dine ting på ditt rom. Du har rett på privatliv. Eller så kan jo du snoke igjennom deres ting som en hevn. Når de sier at du skal slutte, så kan du si at du slutter ikke før de slutter ;)

Skrevet

Jeg har ikke nok penger til å flytte ut nå, og dessuten føler jeg det blir litt unødvendig å flytte ut nå, for så å flytte videre til England for å studere til høsten. Vil spare opp litt penger til den tid.

Jeg har tatt det opp med moren min, og hun avfeide det rask og sa at hun så vidt hadde tittet igjennom et par skuffer når hun lette etter klokken min (som jeg hadde rotet bort noen måneder i forveien). For det første: den skuffen hvor jeg oppbevarer smykker er øverst i komoden, den hun hadde sett i var den nederste. Jeg vet at hun var med meg når jeg hadde opprydning og organiserte komoden, så hun visste hvilken skuff jeg har smykker i.

Faren min har jeg ikke nevnt det til, for han er av typen som bare holder kjeft og ikke sier noe om han ikke føler for å si noe. Han bare prøver å utsette alvorlige samtaler og diskusjoner og vrir seg unna.

- TS

Anonymous poster hash: b22dd...75b

Jeg synes du skal ta det opp ordentlig med dem. Ellers blir jo også du en som utsetter alvorlige diskusjoner og vrir deg unna ;)

• Liker 2
Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker.

Daenerys, mod.

Skrevet

Så lenge du bor under foreldrene dine sitt tak så må du følge deres regler uansett å rare de virker. Jeg regner med at de snoker ikke i tingene dine for å straffe deg, men som misforstått omsorg. Har du brutt tilliten deres tidligere? Du kan enten finne deg i det, eller så kan du flytte ut. Jeg anbefaler deg å få deg en deltidsjobb så du viser dem at du kan ta ansvar. Så kan du bruke ctrl shift og n neste gang du bruker en nettleser så legger det seg ikke i loggen.

Anonymous poster hash: 6b402...360
Skrevet

Så lenge du bor under foreldrene dine sitt tak så må du følge deres regler uansett å rare de virker. Jeg regner med at de snoker ikke i tingene dine for å straffe deg, men som misforstått omsorg. Har du brutt tilliten deres tidligere? Du kan enten finne deg i det, eller så kan du flytte ut. Jeg anbefaler deg å få deg en deltidsjobb så du viser dem at du kan ta ansvar. Så kan du bruke ctrl shift og n neste gang du bruker en nettleser så legger det seg ikke i loggen.

Anonymous poster hash: 6b402...360

Hva vet du om at TS har jobb eller ikke? Og når man er myndig trenger man ikke bevise noen ting, man har ansvar for seg og seg selv. Og regner med at de vil ha henne boende der så lenge som mulig siden de er så overbeskyttende, så da bør DE finne seg i at hun trenger litt privatliv. Er ikke normalt å snoke sånn når barnet er myndig, med mindre du mistenker barnet ditt for å bruke narkotika..

Anonymous poster hash: d4919...bf9

Skrevet

Hva vet du om at TS har jobb eller ikke? Og når man er myndig trenger man ikke bevise noen ting, man har ansvar for sitt og seg selv. Og regner med at de vil ha henne boende der så lenge som mulig siden de er så overbeskyttende, så da bør DE finne seg i at hun trenger litt privatliv. Er ikke normalt å snoke sånn når barnet er myndig, med mindre du mistenker barnet ditt for å bruke narkotika..

Ops, skrivefeil P:

Skrevet

Jeg tror norske lover gjelder over husets. Man har rett til privatliv.

Anonymous poster hash: 563d5...314
  • Liker 1
Skrevet

Høres ut som mora mi. Lang historie kort, jeg flytta til et annet fylke 7 timer unna, fikk meg jobb osv.

Noen foreldre er jo bare helt på trynet, de skjønner ikke hva privatliv er.

Skrevet

Enkelte ganger virker det som foreldre prøver å gjøre alt i sin makt for å få oss til å lide. Enkelte ganger tror jeg fortsatt det.

Anonymous poster hash: 563d5...314

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...