Gå til innhold

Menn og juling.

Fremhevede innlegg

Gjest Phair
Skrevet

Sitter og ser på repotasje fra Cage Fighting i England og må spørre dere hva mener dere om menns primitive instinker med å være den sterkeste mannen i gata? Er det tiltrekkende? Er det barbarisk? Eller ligger det godt innarbeidet i genene hos gutta og umulig å "bli kvitt"?

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Ikke hos alle. Vi ser på den vi også, og sambo krymper seg og lurer på hvorfor de ønsker å gjøre dette.

Gjest gjesta
Skrevet

Niks, jeg syntes ikke det er tiltrekkende med menn som skal være fysisk "sterkest" i gaten. Jeg liker ikke menn som sloss, foretrekker den mannen som har styrke til å gå fra en konflikt - uten å bruke vold. Foretrekker den mannen som løser konflikter med ord - ikke med fysisk styrke. Det krever sin mann, mer enn det krever sin mann å ha store muskler å slå med.

Jeg liker menn som har styrke i tanker, handlinger og meninger!

Gjest Poirot
Skrevet

Glemte å si at gutter som liker bråk gir meg ekle følelser og jeg prøver å unngå dem. DEFINITIVT ikke tiltrekkende, kun ekkelt og avskyelig.

Skrevet

Patricia, hadde du bare hatt nok testosteron og vært i det samme miljøet, hadde du nok skjønt det du også. :wink:

Gjest Phair
Skrevet
Patricia' date=' hadde du bare hatt nok testosteron og vært i det samme miljøet, hadde du nok skjønt det du også. :wink:[/quote']

Jeg har ikke ment hverken det ene eller andre her. Men lurte på hva den generelle oppfatningen er. Og du vet fint lite om mitt testosteron nivå :wink:

Skrevet

Vel. Jeg antar du er en kvinne. Å konkluderer derfor med at testosteronnivået ditt er akkurat stort nok til å gi deg hår på hode og andre praktiske/upraktiske plasser.

Ikke nok til å være mann blant menn, akkurat. :-)

Gjest Phair
Skrevet
Vel. Jeg antar du er en kvinne. Å konkluderer derfor med at testosteronnivået ditt er akkurat stort nok til å gi deg hår på hode og andre praktiske/upraktiske plasser.

Ikke nok til å være mann blant menn, akkurat. :-)

Så da antar jeg at dette er noe som appelerer til deg. Men er forklaringen min for denne "sporten" god nok for deg eller ligger det mer til grunn i hvorfor du liker det?

Skrevet

Jeg har aldri sett cage fighting. Hvis det er noe ala bryting eller boksing, så vil jeg nok finne det kjedelig.

Jeg har for øvrig ingen problemer med å forsvare ting jeg ikke bryr meg om, så lenge jeg klarer å forstå de som får argumentene rettet i mot seg.

Selv finner jeg boksing kjedelig.

Men det er allikevel mange som liker det. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Cage-fighting er vel noe av det samme som Pride,UFC?

Så ikke dette programmet, men det er i så fall snakk om såkalt "No holds barred". Det vil si slåssing hvor "alt" er lov - slag, spark, knær, albuer, grep, kast og låser. Det eneste meg bekjent som ikke er lov er bevisste slag mot skrittet, selv om reglene er litt forskjellig fra kamp til kamp.

Som tidligere kampsport-utøver synes jeg dette er interessant. Det ser selvfølgelig usedvanlig brutalt ut, men man må ikke glemme at dette er topptrente utøvere(i de profesjonelle kampene).

Såvidt meg bekjent har det kun forekommet ett dødsfall i denne sporten, noe som er langt mindre enn i eksempelvis boksing.

I Japan er denne typen sport ekstremt populært, og fyller jevnlig arenar med opptil 30-40.000 tilskuere.

Utøverne ser nok på dette som sport og er 100% seriøse - tviler på at det er mange som er med bare for å gi noen "juling".

Tror forøvrig også det ligger litt av de primitive instinktene igjen hos både menn og kvinner.

Menn er fortsatt opptatt av å konkurrere innbyrdes - mens det før foregikk på tørre never er det nå flyttet over på andre arenaer - karriere, penger, berømmelse, vellykkethet etc.

Når det gjelder kvinner så har dere tradisjonelt vært ute etter en mann som kan gi trygghet for dere selv og eventuelle barn.

Man kan jo spørre seg hvorfor kvinner fortsatt til en viss grad anser enkelte trekk hos menn som attraktive - høyde, muskler.

I prinsippet skulle det ikke være noe i veien for at kvinner ønsket seg menn som var mindre og svakere enn dem selv i dagens samfunn.

Små og fysisk svake menn kan lykkes på de fleste av dagens arenaer, men likevel er ikke dette en type mann kvinner søker etter(selvfølgelig med unntak). Hvorfor er det slik?

For min egen del var kampsport en måte å gi uttrykk for egne primitive instinkter. Kampsport er ofte mye annet enn bare det, men å gi og få "juling" innenfor trygge rammer er en vesentlig del.

For min egen del føltes det fint å få "lettet på trykket" - bli kvitt aggresjon - på denne måten. Så kanskje det er noe primitivt/barbarisk på bunn hos enkelte av oss? (det gjelder forøvrig ikke bare menn, da jeg trente sammen med en del "råe" jenter også).

Gjest StoreSky
Skrevet

For det første: Det er da fullstendig forskjell på de som er ute etter bråk på utesteder/taxi kø o.l. og de som ønsker å sloss i en eller form for sport!! Man kan da vitterlig IKKE sette disse to typer mennesker i samme bås!?

Jeg har ingenting imot folk som driver med karate, boksing, street fighting, cage fighting. Men jeg blir redd folk som skal bråke på byen, slenge med leppa, krangle og styre....

Gjest Poirot
Skrevet
For det første: Det er da fullstendig forskjell på de som er ute etter bråk på utesteder/taxi kø o.l. og de som ønsker å sloss i en eller form for sport!! Man kan da vitterlig IKKE sette disse to typer mennesker i samme bås!?

.

Vel...

Noen av de vi så i går hadde fått mye av sin trening på gaten.

Skrevet
Niks' date=' jeg syntes ikke det er tiltrekkende med menn som skal være fysisk "sterkest" i gaten. Jeg liker ikke menn som sloss, foretrekker den mannen som har styrke til å gå fra en konflikt - uten å bruke vold. Foretrekker den mannen som løser konflikter med ord - ikke med fysisk styrke. [b']Det krever sin mann, mer enn det krever sin mann å ha store muskler å slå med.

Jeg liker menn som har styrke i tanker, handlinger og meninger!

Dessverre så er ikke dette nok i dagens samfunn. Uansett om du er aldri så flink til å snakke for deg eller snill som et lam så er sjansen stor for at du dulter borti typer som du må forsvare deg fysisk mot.

Gjest viktoria_
Skrevet

liker maskuline menn, men ikke menn som er voldelige og slemme

Skrevet

Agressive menn er lite tiltrekkende, og virker ikke spesielt "beskyttende" for den saks skyld heller. Det finnes selvfølgelig situasjoner hvor man er nødt til å forsvare seg selv eller andre, men man trenger ikke være spesielt agressiv for å greie det.

Jeg har problemer med å se det rent sportslige i kamper som Cage Fighting, Shoot Fighting osv. fordi det virker som det mangler både finesse og noe særlig regler å forholde seg til.

Det virker som tilskuerne på slike kamper tiltrekkes av det samme som tilskuerne på gladiatorkamper i gamle dager: "Blod, lemlestelse og drap, juhu!"

Skrevet
Uansett om du er aldri så flink til å snakke for deg eller snill som et lam så er sjansen stor for at du dulter borti typer som du må forsvare deg fysisk mot.

Hæ?

Mener du seriøst at jeg bør gå rundt å være klar til å forsvare meg fysisk i et vanlig liv i Norge i dag?

Håper da virkelig at jeg aldri ender opp i en slik situasjon! (og at vi lever i ulike verdner!)

Gjest Anonymous
Skrevet
Agressive menn er lite tiltrekkende, og virker ikke spesielt "beskyttende" for den saks skyld heller. Det finnes selvfølgelig situasjoner hvor man er nødt til å forsvare seg selv eller andre, men man trenger ikke være spesielt agressiv for å greie det.

Jeg har problemer med å se det rent sportslige i kamper som Cage Fighting, Shoot Fighting osv. fordi det virker som det mangler både finesse og noe særlig regler å forholde seg til.

Det virker som tilskuerne på slike kamper tiltrekkes av det samme som tilskuerne på gladiatorkamper i gamle dager: "Blod, lemlestelse og drap, juhu!"

Jeg har selv problemer med å se det sportslige i kunstløp og sykronsvømming, men aksepterer like fult at andre har glede av å se på disse sportene.

Når det gjelder finesse og regler - hvor havner marathon når det gjelder disse faktorene - tross alt er det snakk om å løpe raskest mulig en angitt distanse.

At det ikke finnes mye regler i MMA, Shooto, pankration etc gjør det i mine øyne mer interessant. Det åpner for at den enkelte utøver må være trent innenfor en rekke disipliner for å lykkes.

Dine antagelser om hvorfor enkelte liker å se på denne sporten er nettopp det - antagelser og generalisering. Spekulasjoner av denne typen kan man foreta seg om publikum innenfor de fleste sporter.

Forøvrig kan jeg jo påpeke at målet i disse sportene ikke er å lemleste motstanderen, men å få han til å gi seg eller slå han ut. Derfor har noen av de mest kjente og vellykkede utøverne vært av typen JuiJutsu, submisson-fighter - altså en som hovedsaklig bruker låser og grep, ikke slag og spark.

Skrevet

Kjære "gjest", som du ser så påstår jeg ikke at det jeg sier er noe annet en MINE oppfatninger og antakelser heller, basert på at jeg kjenner og har kjent mange innen miljøet, både av utøvere og tilhengere i Norge og utlandet.

Jeg vet også at utøvernes bakgrunn for å drive med dette ofte er basert på noe helt annet enn den gjevne tilskuer.

Jeg er fullstendig klar over at målet ikke er lemlestelse, men du kan ikke se bort i fra at mange av tilskuerne liker å se litt blod, litt hovne lepper, vrir seg i skrekkblandet fryd hvis en arm brekker osv.

Jeg har heller ikke noe problem med at andre ser poeng i en sport jeg ikke ser noe poeng i, jeg har heller aldri nektet noen det, har jeg vel? Men jeg er fremdeles i min fulle rett til å kritisere noe jeg personlig er forkastelig. Og det har ingenting med at jeg er kvinne å gjøre, bare så det er sagt. Jeg har kvinnelige venner som driver med noen av de nevnte sportene, som elsker slike kamper, og jeg har mannlige venner som syns det er like forkastelig som meg.

Uansett, jeg finner ikke menn som må være sterketst i gata tiltrekkende, jeg finner det å ha ett behov for å bevise dette en smule barbarisk (og det har ikkeno med beskytting og selvforsvar å gjøre) og jeg tror ikke det er noe som ligger i genene til gutta.

Gjest Anonymous
Skrevet

På samme måte som noen sikkert ser på sykronsvømming bare fordi damene har så lekre bein.

Poenget mitt er at dette ikke er noe argument for å mislike denne sporten, like lite som man kan mislike boksing fordi noen liker å se blod og båveiser.

Om du misliker denne typen sport på prinispielt grunnlag(fordi den inneholder vold?) så er det greit nok.

Gjest Phair
Skrevet

Så til dere jenter: et litt flåsete spørsmål: hvis du og kjæresten din var ute på byen. Ville du da blitt stolt av kjæresten din hvis han greide å gi en fyr juling fordi han prøvde å gi kjæresten din bank? Hadde dere funnet det en anelse tiltrekkende?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...