Gå til innhold

Moren og stefaren min er i 60-70-åra og har mye gjeld!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren min er i 60-åra og stefaren min er i 70-åra.

De har masse gjeld, men betaler ned på det. De blir liksom aldri kvitt det, og leier en leilighet og har null verdier.

Jeg lurer på om de skulle dø, vil jeg og mine søsken arve gjelden til mamma, og vil barna til stefaren min arve gjelden hans?

Er ingenting annet å arve enn gjeld...

Anonymous poster hash: 4742b...93c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ikke er noe annet enn gjeld å arve så kan dere si ifra dere arven.

Anonymous poster hash: 8ec8f...8de
  • Liker 7
Skrevet

Du kan avstå fra å arve, da vil du ikke arve noe og da heller ikke gjeld.

• Liker 2
Skrevet

Som sagt, er det ingenting å arve. Eneste som jeg finner verdifullt er fotoalbum, så de vil jeg jo ha.

Jeg har tenkt mye på det - hvordan kan noen som er så godt voksne ha så mye gjeld og ingenting av verdi? Moren min tjener veldig godt - sikkert 600 000 i året. Stefaren min er minstepensjonist.

Skrevet

Som sagt, er det ingenting å arve. Eneste som jeg finner verdifullt er fotoalbum, så de vil jeg jo ha.

Jeg har tenkt mye på det - hvordan kan noen som er så godt voksne ha så mye gjeld og ingenting av verdi? Moren min tjener veldig godt - sikkert 600 000 i året. Stefaren min er minstepensjonist.

Du har vel laget en del tråder om dette før: Han har kontrollen over henne og fikk henne til å selge hus og hjem og han har blåst bort pengene. Der har du svaret ditt. Synd, men sant.

Anonymous poster hash: 598a9...3c6

• Liker 4
Skrevet

Ikke for å avspore tråden, men jeg trodde det var mulig å betale for en forsikring som gjorde at arv ikke ble videreført?

Anonymous poster hash: 41013...dc1
Skrevet

Du kan fraskrive deg arven, men du vil fortsatt få fotoalbum og andre personlige effekter.

Anonymous poster hash: 3aca4...5eb
  • Liker 2
Skrevet

Som flere sier, bare å frasi seg arven hvis det ikke er noe å arve. Personlige ting uten økonomisk verdi får dere selvsagt beholde, for hva skal banken med det.

Dette ender antagelig så enkelt at det ikke blir noen arv på dere. + at dere bør ha penger til begravelse den dagen de går bort.

Skrevet

Moren min er i 60-åra og stefaren min er i 70-åra. De har masse gjeld, men betaler ned på det. De blir liksom aldri kvitt det, og leier en leilighet og har null verdier.

Jeg lurer på om de skulle dø, vil jeg og mine søsken arve gjelden til mamma, og vil barna til stefaren min arve gjelden hans? Er ingenting annet å arve enn gjeld...

Nei. Ingen arver gjeld med mindre de velger å påta seg gjeldsansvaret til den døde. Det gjør man ved å fylle ut et skjema som heter Erklæring om privat skifte av dødsbo, og sende det til den tingretten som behandler saken.

http://www.domstol.no/upload/TRON/Internett/skjema/Privat_skifte_d%C3%B8dsbo.pdf

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1930-02-21#KAPITTEL_3-2-1

skifteloven § 78: "Skal boet bli skiftet privat, må en eller flere av de myndige loddeiere overfor retten avgi erklæring om å påta seg ansvaret for de forpliktelser som påhvilte avdøde."

Skrevet

En slektning av meg var i samme situasjon. Banken tok huset og bilen, mens livsarvinger tok resten. De tok også enkelte eiendeler av verdi, som TV og noe hvitevarer. Juridisk sett er det vel banken som har rett på disse, men ingen i familien hørte noe om at banken savnet det heller. Det er jo i det hele tatt vanskelig for banken å vite hva vedkommende hadde og ikke hadde av løsøre i huset, så de hadde vel måttet anstrenge seg for å bevise dette, det var jo ikke som om de stormet dødsleiet og hentet nøklene før arvingene fikk tatt sitt. Så ut i fra det så regner jeg med at dere egentlig trygt kan forsyne dere av ting som ikke står offisielt registrert på vedkommende.

Uansett, dersom dette paret har noe av verdi, la oss si smykker ect. som ikke er registrert/forsikret osv. så er det jo ingen som kan motbevise at det ikke er ditt. Moren din kan jo ha lånt det av deg osv.

Anonymous poster hash: 30399...0b3
  • Liker 5
Skrevet

Tv og hvitevarer er ikke verdier. Du får nada igjen for en brukt tv og hvitevarer. Det ville ha kostet skiftetten og boet mere med auksjon enn la familien ta det

Anonymous poster hash: 6128e...cc6
  • Liker 2
Skrevet

En slektning av meg var i samme situasjon. Banken tok huset og bilen, mens livsarvinger tok resten. De tok også enkelte eiendeler av verdi, som TV og noe hvitevarer. Juridisk sett er det vel banken som har rett på disse, men ingen i familien hørte noe om at banken savnet det heller. Det er jo i det hele tatt vanskelig for banken å vite hva vedkommende hadde og ikke hadde av løsøre i huset, så de hadde vel måttet anstrenge seg for å bevise dette, det var jo ikke som om de stormet dødsleiet og hentet nøklene før arvingene fikk tatt sitt. Så ut i fra det så regner jeg med at dere egentlig trygt kan forsyne dere av ting som ikke står offisielt registrert på vedkommende.

Uansett, dersom dette paret har noe av verdi, la oss si smykker ect. som ikke er registrert/forsikret osv. så er det jo ingen som kan motbevise at det ikke er ditt. Moren din kan jo ha lånt det av deg osv.

Personlige eiendeler er beslagsfrie ifølge dekningsloven § 2-3:

"Beslagsfrihet for personlige eiendeler.

Fordringshaverne har ikke rett til dekning i følgende eiendeler:

a) klær og andre ting til personlig bruk for skyldneren eller dennes husstand samt innbo, utstyr og lignende løsøre som skyldneren trenger i sitt hjem, alt for så vidt verdien av tingene ikke er større enn at det etter forholdene er rimelig å unnta dem; b) redskaper, transportmidler og lignende hjelpemidler som skyldneren eller noen av dennes husstand trenger for sitt yrke eller til sin utdanning, likevel ikke utover en samlet verdi som svarer til to tredeler av folketrygdens grunnbeløp (avrundet til nærmeste hundre kroner). Varer eller materialer beregnet på salg eller bearbeidelse omfattes ikke av disse regler; c) ting som har en særlig personlig verdi for skyldneren eller noen av dennes husstand, dersom verdien ikke er større enn at det ville være åpenbart urimelig om tingene ble tvangssolgt.

Dersom skyldneren eller noen som hører til dennes husstand lider av sykdom eller er ufør, skal det tas rimelig hensyn til det. I særlige tilfeller kan da ting som er nevnt under første ledd bokstav b, unntas selv om den samlede verdi overstiger to tredeler av folketrygdens grunnbeløp (avrundet til nærmeste hundre kroner).

Fordringshaverne har heller ikke rett til dekning i erstatning etter skadeforsikring for eiendeler som omfattes av reglene i første eller annet ledd og som skal skaffes igjen.

Når beslagsfriheten for en ting avhenger av hvilke eiendeler skyldneren ellers har, skal det også regnes med eiendeler som tilhører skyldnerens ektefelle eller barn som skyldneren eller ektefellen forsørger, dersom tingene kan brukes av skyldneren eller dennes husstand.

Er det ikke adgang til å gjøre gjeldende beslagsfrihet for en ting etter første ledd bokstav a og b på grunn av tingenes verdi, skal skyldneren av det som tingen utbringer, få utbetalt så mye som finnes rimelig for at skyldneren kan skaffe seg en annen ting som trengs til samme formål. På begjæring kan bestemmes at skyldneren før tingen settes ut av dennes besittelse eller innen en fastsatt frist får disponere en annen ting til samme formål eller får forskudd på beløp som nevnt i første punktum.

§ 2-1 første ledd: "Bestemmelsene i §§ 2-2, 2-3, 2-4 og 2-9 gjelder ved kreditorbeslag så vel ved utlegg som ved gjeldsforhandling, konkurs og offentlig skifte av insolvent dødsbo."

§ 2-1 femte ledd. "For bolig og vanlig innbo kan unntaksretten også gjøres gjeldende av skyldnerens ektefelle og av barn som skyldneren forsørger. Er skyldneren død, kan disse personer også gjøre unntaksretten gjeldende for andre formuesgoder."

http://lovdata.no/do...v/1984-06-08-59

Skrevet

Hva med bankkonto og oppsparte midler der? Hvis man ikke arver for å unngå å arve gjeld, får man noe av de pengene der?

Skrevet

Hva med bankkonto og oppsparte midler der? Hvis man ikke arver for å unngå å arve gjeld, får man noe av de pengene der?

Penger og oppsparte midler får man ikke nei, det går til dekning av gjeld!

Kun personlige ting som ikke kan omsettes til penger til å dekke gjeld.

Anonymous poster hash: 44d19...c3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...