Gå til innhold

Tips til deilig pålegg som barna liker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, barna er litt lei brødskiver for tiden. De får stort sett ost, skinke og kremost. Har dere tips til deilig fristende pålegg, som gjør brødskiver fristende og matpakke spennende. Ungene må ha med seg brødskiver på skolen, de kan ikke få med seg wraps og middagsrester ettersom skolen har forbud mot "fancy matpakker". Som mor blir jeg litt lei meg hver gang ungene kommer hjem med urørte matpakker.

Anonymous poster hash: 23e08...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forbud mot fancy matpakker? Hørtes rart ut i min verden :P Hva med Kyllingfilet i tynne skiver med agurk på. Mmmm :wow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haldenseren kjøpte en elefant i Sverige og ville ta den med over grensen. Han ble stoppet i tollen og fikk ikke dyret med seg over. Da tok han fram matpakka si og festet smørbrødene sine under føttene på elefanten, men ble stoppet igjen, hvorpå han svarte: Dere har vel ikke noe med hva slags pålegg jeg har på brødskivene mine!

Lag wraps til ungene, og legg en liten bit flatbrød under. :lur: Skolen har da ikke forbud mot et lite flatbrød med enorme mengder pålegg.

Anonymous poster hash: f0e04...d38
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbonade fristet meg da jeg var liten. Og da jeg var på mitt vrangest i matveien fikk jeg brødskive med enten skiver av kald wienerpølse på (jeg skulle hatt mye penger for å spise det i dag!) eller middagspølse. Har du spurt barna hva de kan tenke seg? Det kan være løsningen blir overdrevent kreativ, men det er jo viktig at de spiser, og så fremt det er innenfor visse rammer så kan det være de har noen gode ideer selv. :)

Anonymous poster hash: 7df02...834
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt ungene om hvilke pålegg de vil ha, men jeg får aldri et ordentlig svar fra dem. De ønsker seg som regel sjokoladepålegg som heller ikke er tillatt. De er 6 og 7 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bryr du deg i det hele tatt om dette forbudet mot gode matpakker? Er ikke det viktigste at ungene dine spiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette liker mine jenter på brødskivene sine:

Leverpostei, agurk, majones og gastromat

Skinke, tomat og majones

Peanutbutter (kjøper den økologiske fra Green Choice)

Makrell i tomat og majones

Mozarellaskiver, tomatskiver, basilikum, salt og pepper

Leverpostei, rødbeter og majones

Avokadoskiver og soltørket tomater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt grønt gjør hvertfall matpakkene mer spennende. Kanskje salatblader. Hva med taffeltomat ost, eller andre enn den vanlige?

Omelett/eggerøre? Forskjellige salami varianter? Eventuelt leverpostei i kuvert? (Leverpostei kan bli litt ekkelt når det ligger påsmurt over tid).

Eller banan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bryr du deg i det hele tatt om dette forbudet mot gode matpakker? Er ikke det viktigste at ungene dine spiser?

Jeg er dessverre nødt til å innrette meg etter skolens regler. Yngste jenta fikk melding med seg hjem da jeg ga henne taco wraps i matpakke sist gang. Lærere og ansatte på skolen reagerer med en gang, og ungene synes det er ubehagelig å ha med seg noe annet enn brødskiver, selv om ingen av de er glad i brødskivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette liker mine jenter på brødskivene sine:

Leverpostei, agurk, majones og gastromat

Skinke, tomat og majones

Peanutbutter (kjøper den økologiske fra Green Choice)

Makrell i tomat og majones

Mozarellaskiver, tomatskiver, basilikum, salt og pepper

Leverpostei, rødbeter og majones

Avokadoskiver og soltørket tomater

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker du brød selv? Eller varierer brød? Ofte er det selve brødet, og ikke bare pålegget som kan gjøre forskjellen :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips :)

Annet tips er å kjøpe mini/engangstuber med makrell i tomat, kaviar, majones, baconost og legge i mateska, så kan barna ta på pålegget selv. Ferskt og godt:)

Jeg baker all brødmat selv, og bruker å variere mellom vanlig grovbrød, grove rundstykker og grove horn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig regel... Jeg hAtet brødskiver på matpakka og hadde blitt sjeleglad for noe mer spennende. Håper lærerne også har tørt brød med svett gulost... Du får vel prøve nugatti, da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut brødet med hjemmelaget rundstykker et par dager i uka :)

Min eldste er glad i påleggsalater som vi lager selv:

Rør sammen majones, rømme, gressløk/vårløk, mais, paprika. Kryddre med gastromat, ha i egg kuttet i små biter.

Rør sammen majones, rømme, rødløk i små biter, mais, paprika, purre. Kryddre med salt, pepper, ha i biter av kylling

Disse bør tas med i små bokser og smøres ut på brødskive/ rundstykke på skolen. Ellers blir det flykræsj mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baker du brød selv? Eller varierer brød? Ofte er det selve brødet, og ikke bare pålegget som kan gjøre forskjellen :)

Baker alt brød selv, da begge ungene har cøliaki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig regel... Jeg hAtet brødskiver på matpakka og hadde blitt sjeleglad for noe mer spennende. Håper lærerne også har tørt brød med svett gulost... Du får vel prøve nugatti, da

Nuggati og annet søt pålegg er heller ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falukorv med agurk og smør eller majones under

Salami og gulost med smør eller majones under

Skinke eller kalkunpålegg med ruccola og rød pesto under

Lunsjkake delt i to slik at den blir tynnere, med issalat og smør eller sennep under

Fiskekake delt i to slik at den blir tynnere, med issalat og remulade under

Medisterkake delt i skiver med sylteagurk eller sennep, issalat og smør

Spekeskinke med agurk og smør eller majones under

Creme cherie med drue (litt klissete men to halve kan legges mot hverandre)

Anonymous poster hash: ae861...451
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk garnityr og mellomleggspapir.

Bland urter eller krydder i smøret for å gi nye smaker.

Bruk gjerne mild gulost oppå sånt som leverpostei, og topp det med syltet eller fersk agurk, eller rødbeter, halve stenfrie druer etc.

Kremost under speilegg. Fårepølse på stekepanna under egget.

Finhakk persille, bland i en miks av majones og kaviar, smør på, dekk med gulost.

Lag tradisjonelle "rekesmørbrød" med salatblad, majones og sitronskive (eller klementin), bare med rester av gårsdagens stekte fisk i stedenfor reker.

Lag "peanøttsmør" ved å kjøre nøtter i selvkomponert blanding sammen med jordnøttolje etc. og litt salt i hurtigmikseren. Ved spesielle anledninger kan du "smugle" på et lag nugatti før du skjuler beviset med nøttesmør. Nugatti ville egentlig ikke vært usunt i moderate mengder, om det ikke hadde vært for den hersens palmeoljen...

Når det nybakte brødet har fått hvile lenge nok, skjærer du hele "nistebrødet" i skiver, og fryser det. Ta dagens mengde ut, og smør direkte på de frosne blingsene. Når matpakka er smurt og pakket, ha den i kjøleskapet eller fryseren igjen. Og pakk den i ranselen som siste post før avreise. Så holder pålegget seg ferskere lengre. Du kan også ha noen fryste druer oppi. Men, allerbest er det om barna har med vannflaske av plast. Fyll den halvfull med vann på kvelden, og sett den på skjeive i fryseren. Etterfyll med kaldtvann før avreise, og legg den i samme pose som matpakka. Så har barna kaldt drikkevann og skolematpakke uten svett ost og koagulert leverpostei.

Og... Lag variert matpakke. Men ikke spør ungene om hva de har lyst på. Hvis de stiller sære krav, jag de opp en halvtime før, og la dem smøre selv, og bytte ut dine ferdigsmurte, skive for skive. I den alderen skal de utvikle smak, ellers får du voksne som kun kan leve på taco, la sagne og grandis. Bare ha i bakhodet at barns smaksløker opplever smaker sterkere enn oss voksne. Så de skarpeste oster, og ting med kraftig og sær smak, som tunfisk, kan være lurt å teste ut på frokostbordet, før de settes inn i matpakkeproduksjonen.

Gastromat smaker digg, men inneholder MSG - Natriumglutamat. Så det ville jeg ikke våge å ha i mat til barn som vokser og utvikler seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...