Gå til innhold

520 kcal på 40 min jogging? Realistisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener meg opp til løp, og er foreløbig kommet sånn i gang at jeg jogger det jeg greier av en 4,8km lang løype. Bruker pulsklokke, og brukte 40 min på runden og klokka viser 520 kcal. Den har gjort det 2 dager på rad nå, men er det virkelig realistisk? Synes det høres mye ut, samtidig så jogger jeg det jeg greier, og har kun korte strekninger hvor jeg må gå for å få igjen pusten.

Anonymous poster hash: fe7b7...db5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke tro på kaloriforbruket klokken viser, men bruk det til å sammenligne innsatsen på de forskjellige treningsøktene dine.

Anonymous poster hash: f590f...c03
  • Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Tviler på det. Jeg brenner ca. det når jeg løper en mil. Kommer selvsagt an på høyde og vekt, men tenker du kan dele det tallet på 2.

Skrevet

Tviler på det. Jeg brenner ca. det når jeg løper en mil. Kommer selvsagt an på høyde og vekt, men tenker du kan dele det tallet på 2.

Ja, forutsatt at dine egne målinger er riktige da.

Kan jo like gjerne være dine som er feil og ikke TS sine ;).

Skrevet

Ja, forutsatt at dine egne målinger er riktige da.

Kan jo like gjerne være dine som er feil og ikke TS sine ;).

Neppe, da TS sine mål er ganske urealistiske.

• Liker 1
Skrevet

Hadde du løpt i 40 minutter hadde det vært mulig, avhengig av høyde å vekt.. Men jogging? Høres rart ut. Selv er jeg 168 høy og 52 kilo, jeg forbrenner rett over 300 kcal på 30 minutter (da går jeg i 5 km, i 6 minutter, og løper i 13 km i 24 minutter).

Så tror nok ikke den pulsklokken er helt nøyaktig du :)

Anonymous poster hash: d0a5c...f45
Skrevet

Neppe, da TS sine mål er ganske urealistiske.

Det er vel strengt tatt ganske vanskelig å ta stilling til det når man ikke kjenner hverken hvor mange kg kroppsvekt ts må flytte på denne turen, eller stigning i løypa.

Gjest navnelapp
Skrevet

Er du tung brukar du meir kaloriar. Du har kanskje tasta inn vekta di? Då er den teken omsyn til i utrekninga. Du brukar jo meir kaloriar på å "løfte" ein tung kropp enn ein lett. Så til AB#6: Viss ts er 100 kg så er det ikkje unaturleg at vedkommande brukar dobbelt så mange kaloriar som deg. Og ja, folk på 100 kg kan jogge. :)

• Liker 1
Skrevet

Da må du nok jogge ganske fort, men ja. Det stemmer nok til en viss grad :)

Men altså, pulsklokker osv kan ha en feilmargin som er ganske drøy. Ha det i bakhodet.

Skrevet

I utgangspunktet vil jeg si at 520 kal. på 40 minutters jogging høres urealistisk ut. Men som flere sier i tråden, vil energiforbruk variere etter hvor mye man veier. Det er uansett ikke mulig å beregne et nøyaktig kaloriforbruk med en pulsklokke, men den kan gi deg en slags indikasjon. For eksempel må man vite hvor stor andel muskler man har (siden muskler forbrenner mer energi enn fett gjør), osv.

Som hovedregel tenker jeg at man forbrenner ca 500 kalorier om man er normalvektig og løper/sykler e.l i en time. Det er iallefall det jeg har kommet frem til for meg selv, etter å ha trent masse med pulsbelte.

Anonymous poster hash: 63502...040
Skrevet

Det er vel strengt tatt ganske vanskelig å ta stilling til det når man ikke kjenner hverken hvor mange kg kroppsvekt ts må flytte på denne turen, eller stigning i løypa.

Hvis vi antar at det er en lettkupert løype må TS veie 85-90 kg, være svært veltrent (og dermed minst 190 cm høy) og i stand til å holde svært høy intensitet for å klare å forbrenne så mye på så kort tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...