Gå til innhold

Sparekonto, hva er best?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo,

Jeg må opprette en sparekonto, men er veldig usikker på hvilken bank jeg skal velge. Har vært sløv med denne saken og bare hatt pengene stående inne på vanlig konto med latterlig lav rente (0.05 tror jeg).

Nå har jeg tatt tak i det og satt inn 20.000 på BSU rett før nytt år, og 25.000 nå i januar. Får ikke satt inn mer før neste år..

Så da gjenstår det ca 150.000 igjen, burde kansje ha noe rundt 20.000 inne på den vanlige kontoen for regninger og uforventede utgifter?

Har sparebank1.

Har sett på sparekonto med bonus: 1.85 % rente og ytterligere 1.5% i slutten av året hvis man ikke foretar noen uttakk. Betingelsen er å spare min 200 kr i mnd. Og topp grensen er 150.000.

Har også sett på Sparekonto nr 1, der får man 3.15% rente og 4 gebyr frie uttakk. Utover dette må man betale 1% av uttaks beløpet i provisjon til banken.

Lurer på om det er lurt å plassere pengene mine på disse kontoene?

Eller er det noen som vet om bedre alternativer? :)

Anonymous poster hash: 90fa3...6ae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen av disse er noe å skryte av.

Du kan få 3,95 % i Nordax uten andre begrensninger enn max 6 uttak i året. Men de har ikke nettbank,så du må sende brev for å opprette konto og ta ut penger.

Nest beste er Santander med 3,60 % på beløp over 100 000. De setter ned renten til 3,.45 % i mars , men er fremdeles nummer 2, sammen med Bluestep.

Så kommer Topprente, Sparesmart og yA med 3,,40 %:, deretter Norwegian med 3,35 % Alle disse er greie alternativ uten begrensninger i beløp eller uttak..

Men har bu BSU bør du også vurdere en bank som har BSU2, med samme gode rente som BSU. Eller Nordea Boligspar, med 4,65 % på opp til 300 000. Men bundet til boligkjøp,og renten settes ned kraftig når du blir 34.

Velger du disse siste bør du holde av noe til uforutsette utgifter. Velger du en av de øvrige kontoene er det ingen grunn til å holde av noen reserve.

Endret av nojac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv sparebanken sogn og fjordane. De har BSU med 4,75% rente og BSU2 med samme rente. Og jeg mener du har den samme gode rente selv etter du fyller 34 år.

Sparekonto høgrente er f.eks på 3,35 %.

Anonymous poster hash: d65f9...dd2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordea har fra i morgen en sparekonto lik DNB sin superspar, med 3% rente og ingen begrensninger på uttak. Krever dog en månedlig spareavtale på minst 500 kr pr mnd.

Anonymous poster hash: 71d37...27d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordea har fra i morgen en sparekonto lik DNB sin superspar, med 3% rente og ingen begrensninger på uttak. Krever dog en månedlig spareavtale på minst 500 kr pr mnd.

Og hva skulle være poenget med den? Som tidligere vist vrimler det av alternativer uten slike begrensninger og med høyere rente.

Sparekontoen i Sparebanken Sogn og Fjordane har også begrensninger som bør gjøre den uaktuell. (Max 30 000 pr år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nojac sier :)

Selv har vi buffer hos Santander, og bruker Yabanks høyrentekontoer til regninger og småsparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skulle være poenget med den? Som tidligere vist vrimler det av alternativer uten slike begrensninger og med høyere rente.

Sparekontoen i Sparebanken Sogn og Fjordane har også begrensninger som bør gjøre den uaktuell. (Max 30 000 pr år)

Ingen vits å være frekk.. er det muuuulig. Serriøst ass. Jeg kom med et alternativ. Men det er visst feil å svare på kg så BEKLAGER skal aldri gjøre det igjen!!! Faen er det muuuuulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...