Gå til innhold

Spiremors nye hverdag med baby <3

Spiremor

Anbefalte innlegg

Er det 65x40 trekk (eller hva nå størrelsen er) ? Det er så sykt smått! Vi fikk dyne til dagsenga av svigers, heldigvis, ellers hadde vi ikke fått brukt de trekkene vi heller. Hadde kjøpt mange uten å tenke på størrelsen. Men så kjipt da, når det er hjemmelaget, spesielt! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det 65x40 trekk (eller hva nå størrelsen er) ? Det er så sykt smått! Vi fikk dyne til dagsenga av svigers, heldigvis, ellers hadde vi ikke fått brukt de trekkene vi heller. Hadde kjøpt mange uten å tenke på størrelsen. Men så kjipt da, når det er hjemmelaget, spesielt! :(

65x80. Dynene våre er 80x100. Ja, er veldig synd, for det var tydelig at mormor var veldig stolt over det! Hun har riktignok ikke laget det selv, hun har kjøpt det "ferdig hjemmelaget", men det er jo spesielt likevel.. Så jeg håper at noen i familien får bruk for det, eller evt at vi får bruk for det med nestemann :) Hadde det vært et vanlig kjøpesett hadde jeg jo sikkert fått til å bytte i en større størrelse, men det går jo ikke når det er noen som har sydd det selv. Må forsåvidt gå gjennom resten av sengetøyet også, tror jeg. Har ting som ser ut til å være i forskjellige størrelser, og det er ikke noe poeng i å ha for smått sengetøy liggende og ta opp plass i skuffen. Fram med målebåndet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 33 uker! :) Ikke lenge til høygravid nå!

Synd det med sengesettet da! Det var jo litt smått ja. Vi har også 80x100. Er vel det som er standard størrelse på babydyner i butikken. Dvs. jeg vet faktisk ikke hvor dynen er! Innså plutselig at det ikke lå sammen med det andre. :P Hehe. Men jeg finner det vel når jeg leter.

Hvis du har et fleecepledd som du kan klippe opp, så kan du jo ta trekk rundt et stykke fleeece som du kan bruke i vogna til sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 33 uker! :) Ikke lenge til høygravid nå!

Synd det med sengesettet da! Det var jo litt smått ja. Vi har også 80x100. Er vel det som er standard størrelse på babydyner i butikken. Dvs. jeg vet faktisk ikke hvor dynen er! Innså plutselig at det ikke lå sammen med det andre. :P Hehe. Men jeg finner det vel når jeg leter.

Hvis du har et fleecepledd som du kan klippe opp, så kan du jo ta trekk rundt et stykke fleeece som du kan bruke i vogna til sommeren?

Det var en god idé, vi har flere billige fleecepledd som det ikke er noe problem å skulle klippe i!

Jeg oppdaget plutselig selv at jeg er 33 uker på vei, takk for påminnelsen ;)

I dag er det 1 uke og 4 dager til jeg regnes som høygravid! Det er på datoen 1 mnd til jeg offisielt går ut i permisjon og lillemor i magen regnes som fullgått :sjokkert: Dette kommer til å gå fort og sakte på samme tid, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 33 uker!!

Vi fikk 2 sengesett i julegave (i str. 65x40) og litt glad jeg fant en dyne i den størrelsen på Jysk. Kjedelig å ikke få brukt det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 33 uker!!

Vi fikk 2 sengesett i julegave (i str. 65x40) og litt glad jeg fant en dyne i den størrelsen på Jysk. Kjedelig å ikke få brukt det..

Ja, ser den! Skulle egentlig gå gjennom resten av sengetøyet vi har, for det ser ut til å være en salig blanding. Må se om jeg orker det i morgen. Hvis det er mye der som er lite kan det være jeg kjøper en liten dyne og har i vogna. Ellers foreslo Teriyaki å klippe et fleecepledd i riktig størrelse til sengetøyet og bruke det på sommeren. Det funker også bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellig størrelse på sengetøyet ja, det har ikke jeg tenkt pa. Men nå vet jeg det til fremtidige innkjøp!

Høres ut som en bra løsning å putte et pledd inni det hjemmesydde da, sånn at dere får brukt det :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt med for lite sengesett. Vi har fått låne en dyne i den størrelsen der, som kan funke i vugga. Også har vi vel bestilt sett og dyne til Emmaljunga vogna vår som vi får snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt med for lite sengesett. Vi har fått låne en dyne i den størrelsen der, som kan funke i vugga. Også har vi vel bestilt sett og dyne til Emmaljunga vogna vår som vi får snart. :)

Er det et eget Emmaljunga-sett eller bare en liten dyne med trekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et eget Emmaljunga-sett eller bare en liten dyne med trekk?

Sjekket hjemmesiden og det er eget emmaljunga-sett. Seff i HELT eget mål uten om alt annet. Luringer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lur ide, det å klippe til et fleecepledd! Kanskje vi må gjøre det i sommer vi også, bare for å ha i vogna ;) Er dundyne den dyna vi har i 65x40 så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket hjemmesiden og det er eget emmaljunga-sett. Seff i HELT eget mål uten om alt annet. Luringer.

Det er mange luringer der ute, ja! Da vet du at du MÅ ha Emmaljunga-trekk hvis du skal kjøpe nytt også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange luringer der ute, ja! Da vet du at du MÅ ha Emmaljunga-trekk hvis du skal kjøpe nytt også ;)

Jepp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud nå begynte jeg å grue meg litt. Tenk hvis jeg ikke er bra nok mamma for babyen min og at jeg ikke får roet henne osv. Dette er egentlig litt skummelt! Fant jeg ut.. nå.. :fnise: håper det blir en liten som digger mammakos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har stjålet malen fra lillemeg90 :)

På vei: 33+3

Igjen til termin: 6 uker/42 dager

Neste kontroll: Legetime onsdag 21. januar (neste uke)

Innkjøp: Altfor mye! Tror vi har kjøpt/lånt omtrent alt vi trenger det første året! Er selvsagt noen småting som febertermometer og gulpekluter som fremdeles mangler, men jeg har fått streng beskjed om å stoppe innkjøpene nå.. :plystre:

Kjønn: Jente :babyjente:

Utålmodig: Veldig! Er superklar for at hun skal komme ut nå, selv om jeg vet at hun må bli der inne 4 uker til for å ikke bli prematur. Men SÅ kan hun komme!

Navn: Vi har et toppvalg, men det er viktig for mannen å se henne først før noen får vite hva navnet er. Det kan jo være at hun ikke passer til det likevel. I så fall vet jeg ikke hva slags navn vi skal velge, hehe. Må vel bare se om hun blir en Plogfrid, da ;)

Vektøkning: 12 kg, og beskjed om å roe ned på sjokolade og søtsaker. Lillemor er tydeligvis blitt litt større enn gjennomsnittet, så magemålet hennes har hoppet opp to kurver fra der hun lå sist..

Vann i kroppen: Ikke noe foreløpig. Virker som om jeg får småhovne bein på kvelden iblant, men det er jo ikke uvanlig hvis man har stått og gått mye ellers heller.

Melk i brystene: Har gjennomsiktig væske og noe som er litt guloransje..? Ser i alle fall i ammeinnleggene på kvelden at det kan være en oransje flekk der brystvorten lå inntil.

Strekkmerker: Ingen foreløpig *bank i bordet!* Det er visstnok masse strekkmerker i familien, spesielt på brystene, så jeg har smurt meg med krem eller olje omtrent hele veien fra puppene og ned til knærne nesten hele svangerskapet. Velger å tro at det har hjulpet på blodsirkulasjonen og på hudens elastisitet.

Hodet ned: Hun har visst hodet ned stort sett hele tiden. Har nok ligget sånn nesten hele tiden den siste tiden (rundt 6 uker tenker jeg), med unntak av at hun snur seg rundt sin egen akse iblant. Som regel sparker hun på samme stedet hver dag, så det kjennes som om jeg har fått et stort blåmerke på innsiden der!

Tungt: Ja, det kjennes godt på kroppen at jeg er stor nå. Syns det er såpass tungt fysisk at det også påvirker psyken litt. Er i alle fall glad for at jeg er 100% sykemeldt nå, for jeg tror neppe at jobben med småbarn hadde vært et lurt sted for meg å være nå.

Kynnere: Ja, gjerne på kvelden, spesielt hvis jeg er sliten.

Hodet festet: Visstnok ikke, selv om hun tydeligvis liker å ha hodet ned.

Matkick: Ingen spesielle ting jeg spiser som er utenom normalen, selv om jeg har veldig lyst på søtsaker.. Og det skal jeg helst ikke ha akkurat nå. Så jeg prøver å gjøre opp for det med å lage smoothie eller liknende!

Plager: Ettersom magen er så tung, får jeg vondt i korsryggen. Har fremdeles bekkenløsning, men syns korsryggen er verre nå enn de områdene jeg hadde vondt i tidligere i svangerskapet. Tungpustet, veldig tett i nesa om natta, må tisse HELE tiden, humøret er ikke helt som det var. Er vel stort sett sånn de fleste har det når de har kommet så langt som meg? :sukk:

Humør: Ikke helt på topp, selv om jeg prøver å fokusere på det positive. Er lett å "kjenne etter" på det som er ubehagelig, og det hjelper ikke noe særlig. Så nå prøver jeg å gjøre mest mulig her hjemme som forberedelser til hun kommer og heller kose meg med å se framgangen :)

Høygravid: Ikke helt ennå, men om 8 dager! :overrasket:

Fødselsforventninger: Jeg forventer selvsagt at det skal være vondt, og at det kan ta lang tid (jordmor på fødselsforberedende kurs sa at gjennomsnittsfødselen tar rundt 15 timer fra riene er regelmessige til ungen er ute. 1 time av dette er satt av til pressing. Så håpet mitt for fødselen er at jeg klarer å bevare en viss ro underveis, og at jeg klarer å dra fram urkvinnen i meg når det er tid for å presse. Hvis jeg får det til, skal jeg bruke tyngdekraften som hjelp under både åpningsfasen og pressriene, eventuelt bruke vann som smertelindring. Det siste virker mest behagelig, og jeg vet med meg selv at jeg tidligere har slappet godt av hver gang jeg har kunnet ta meg et bad. Kanskje det hjelper under fødselen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud nå begynte jeg å grue meg litt. Tenk hvis jeg ikke er bra nok mamma for babyen min og at jeg ikke får roet henne osv. Dette er egentlig litt skummelt! Fant jeg ut.. nå.. :fnise: håper det blir en liten som digger mammakos!

Hehe, tror det skal mye til for at man gjør noe "feil" som forelder! Og i starten tror jeg de fleste kommer til å savne et instrukshefte for akkurat sin baby ;) Forhåpentligvis blir vi alle bedre kjent med knøttene våre sånn at vi skjønner hva ungen vil når h*n lager lyder til oss :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese om "det fjerde trimester". Det er jo logisk at en så brå overgang fra mammas mage til den store verdenen blir vanskelig for mange babyer! "Enkel" eller "vanskelig" baby - instinktene våre vil nok uansett vite hva som er det beste for oss selv og barnet :)

Stjeler forresten den statusrapporten! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...