Gå til innhold

Spiremors nye hverdag med baby <3

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tok et oppgjør med meg selv her om dagen jeg også, kostholdet mitt er helt forferdelig! Aldri vært særlig glad i frukt og grønt generelt, så her har faktisk sjokolade og snacks blitt en erstatning for ordentlig mat. I går var vi kjempeflinke på butikken, og nå blir det forhåpentligvis litt mer sunnere mat fremover ;) Kjøpte en stor pose epler og noen bokser med mager vaniljekesam. Skjærer eplene opp i biter og har i en dæsj kesam - namnam! :biggrin:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok et oppgjør med meg selv her om dagen jeg også, kostholdet mitt er helt forferdelig! Aldri vært særlig glad i frukt og grønt generelt, så her har faktisk sjokolade og snacks blitt en erstatning for ordentlig mat. I går var vi kjempeflinke på butikken, og nå blir det forhåpentligvis litt mer sunnere mat fremover ;) Kjøpte en stor pose epler og noen bokser med mager vaniljekesam. Skjærer eplene opp i biter og har i en dæsj kesam - namnam! :biggrin:

Det hørtes godt ut, må ta meg en tur på butikken i morgen!

Skrevet

I dag har jeg og mannen vært på fødselsforberedende kurs på Ullevål. Skummelt, for det hele ble veldig ekte for både meg og mannen! Samtidig var det litt godt å få avkreftet noen myter (som f.eks. at man kan bli lam av epidural) og at vi fikk svar på alt vi kunne finne på å lure på. Jeg stilte nok en del flere spørsmål enn de andre, men jeg vil heller spørre nok så jeg ikke føler at noe er uklart i ettertid.

Har kommet fram til at jeg skal endre litt på fødebrevet mitt, da. Vil prøve å føde i vann og ikke gå inn med en plan om å få epidural fra starten av. Så får jeg heller ta det senere om jeg trenger det. For det er visst aldri "for sent" egentlig!

På vei hjem hentet vi pakke på posten med bilstolen vår også. Er to pakker til som må hentes, men det prøver jeg å få tatt i morgen etter vanngym og jordmortime.

Nå er det natta - sov godt!

Skrevet

God natt, sov godt :)

Skrevet

Føler du at dere hadde nytte av kurset?

Skrevet

Føler du at dere hadde nytte av kurset?

Ja, jeg føler meg mer forberedt. Det hjalp veldig at jordmoren som holdt kurset var akkurat en sånn person som jeg kunne tenke meg under fødselen: trygg på seg selv, erfaren, hun brukte litt humor, men det var også tydelig at hun kan bli streng når det trengs.

Og jeg fikk jo svar på resten av det jeg lurte på! :) Nå kan lillemor bare komme, altså! Jeg gruer meg selvsagt til fødselen fremdeles, men jeg er mye roligere nå enn jeg var før kurset ;)

Skrevet

Så bra du føler du er mer forberedt nå. :) Så slipper du kanskje å bli redd idet fødselen setter i gang om noen uker. :) Jeg var ikke det spor redd, så fikk bare adrenalinkick. En veldig grei måte å starte det hele på, selv om jeg ikke akkurat var like høy i hatten noen timer senere. :fnise:

Skrevet

Så bra du føler du er mer forberedt nå. :) Så slipper du kanskje å bli redd idet fødselen setter i gang om noen uker. :) Jeg var ikke det spor redd, så fikk bare adrenalinkick. En veldig grei måte å starte det hele på, selv om jeg ikke akkurat var like høy i hatten noen timer senere. :fnise:

Håper at jeg også blir litt "høy" på adrenalin og ikke rekker å freake ut, i alle fall ikke før vi har kommet oss på sykehuset.

Skrevet

Håper at jeg også blir litt "høy" på adrenalin og ikke rekker å freake ut, i alle fall ikke før vi har kommet oss på sykehuset.

Tror nok veldig mange blir det! Kommer jo an på hvordan fødselen starter så klart. Min startet jo med et "pang" da vannet gikk, så da blir man jo veldig overrasket og får sikkert lett adrenalin. Hvis det begynner med rier så kan det jo være at det ikke blir samme effekt siden man kanskje bruker litt tid på å skjønna at det er "the real deal"? Tror likevel man blir litt gira når man skjønner at NÅ skjer det. :)

Skrevet

Tror nok veldig mange blir det! Kommer jo an på hvordan fødselen starter så klart. Min startet jo med et "pang" da vannet gikk, så da blir man jo veldig overrasket og får sikkert lett adrenalin. Hvis det begynner med rier så kan det jo være at det ikke blir samme effekt siden man kanskje bruker litt tid på å skjønna at det er "the real deal"? Tror likevel man blir litt gira når man skjønner at NÅ skjer det. :)

Skulle ønske det gikk an å planlegge tidspunkt for fødselen, haha! Hadde vært så mye enklere å forbedre seg til :P

Skrevet

Skulle ønske det gikk an å planlegge tidspunkt for fødselen, haha! Hadde vært så mye enklere å forbedre seg til :P

Absolutt. Samtidig er det jo artig med den spenningen. :)

Skrevet

Ja, jeg føler meg mer forberedt. Det hjalp veldig at jordmoren som holdt kurset var akkurat en sånn person som jeg kunne tenke meg under fødselen: trygg på seg selv, erfaren, hun brukte litt humor, men det var også tydelig at hun kan bli streng når det trengs.

Og jeg fikk jo svar på resten av det jeg lurte på! :) Nå kan lillemor bare komme, altså! Jeg gruer meg selvsagt til fødselen fremdeles, men jeg er mye roligere nå enn jeg var før kurset ;)

Godt å høre!!

Vi skal ikke på kurs på AHUS før om 3 uker men regner med at vi begge kommer til å stille spørsmål.

Skrevet

Godt å høre!!

Vi skal ikke på kurs på AHUS før om 3 uker men regner med at vi begge kommer til å stille spørsmål.

Jeg anbefaler notatblokk! Kan jo være at du kommer på et spørsmål underveis og vil vente med å spørre til hun er ferdig med å fortelle om det hun holder på med osv, samt at det er greit å få skrevet ned de tingene man selv er opptatt av. Jeg endte opp med 5 små sider med notater :P Heller for mye enn for lite!

På slutten fikk vi med oss en huskeliste med litt info, samt en utskrift av den ene powerpointen hun hadde gått gjennom. Regner med at dere også får med dere noe sånt noe :)

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som om det er mye du ikke kan spise? Hva er det for slags stoff du reagerer på, vet du det?

Nei, har ikke undersøkt det, og ikke alle allergiene jeg har testet for heller, bare at jeg har hovnet opp og klødd etter å ha spist det :P Den mest interessante allergien min må være den jeg oppdaget gjennom jobb.. Jeg reagerte på kaffen av og til, så drakk jeg en mocca en gang og begynte å hovne opp på munnen etter bare noen sekunder nærmest :P Plutselig innså jeg at rørepinnen som vi brukte i kaffen er laget av bjørk! :P Jeg visste jo at jeg ikke tålte bjørkepollen, men så langt hadde jeg aldri tenkt ^^ Så nå må jeg få skje eller plastskje og røre med xD

I dag har jeg og mannen vært på fødselsforberedende kurs på Ullevål. Skummelt, for det hele ble veldig ekte for både meg og mannen! Samtidig var det litt godt å få avkreftet noen myter (som f.eks. at man kan bli lam av epidural) og at vi fikk svar på alt vi kunne finne på å lure på. Jeg stilte nok en del flere spørsmål enn de andre, men jeg vil heller spørre nok så jeg ikke føler at noe er uklart i ettertid.

Har kommet fram til at jeg skal endre litt på fødebrevet mitt, da. Vil prøve å føde i vann og ikke gå inn med en plan om å få epidural fra starten av. Så får jeg heller ta det senere om jeg trenger det. For det er visst aldri "for sent" egentlig!

På vei hjem hentet vi pakke på posten med bilstolen vår også. Er to pakker til som må hentes, men det prøver jeg å få tatt i morgen etter vanngym og jordmortime.

Nå er det natta - sov godt!

Godt å få svar på det man lurer på, og at du føler deg litt mer forberedt :)

Jeg tenker det er veldig greit å gå inn med intensjonen om å ikke bruke smertestillende/epidural, så lenge man ikke blir veldig skuffet over seg selv hvis man må ha det likevel ^^ Selv håper jeg jo på å bruke bevegelse, risposer og varm dusj/badekar som smertelindring :)

Kos deg masse på vanngym og jordmortime :nigo: Morsomt å ha fått bilstolen kan jeg tenke meg ^^ Hvilken bilstol gikk dere for igjen? :)

Skrevet

Nei, har ikke undersøkt det, og ikke alle allergiene jeg har testet for heller, bare at jeg har hovnet opp og klødd etter å ha spist det :P Den mest interessante allergien min må være den jeg oppdaget gjennom jobb.. Jeg reagerte på kaffen av og til, så drakk jeg en mocca en gang og begynte å hovne opp på munnen etter bare noen sekunder nærmest :P Plutselig innså jeg at rørepinnen som vi brukte i kaffen er laget av bjørk! :P Jeg visste jo at jeg ikke tålte bjørkepollen, men så langt hadde jeg aldri tenkt ^^ Så nå må jeg få skje eller plastskje og røre med xD

Godt å få svar på det man lurer på, og at du føler deg litt mer forberedt :)

Jeg tenker det er veldig greit å gå inn med intensjonen om å ikke bruke smertestillende/epidural, så lenge man ikke blir veldig skuffet over seg selv hvis man må ha det likevel ^^ Selv håper jeg jo på å bruke bevegelse, risposer og varm dusj/badekar som smertelindring :)

Kos deg masse på vanngym og jordmortime :nigo: Morsomt å ha fått bilstolen kan jeg tenke meg ^^ Hvilken bilstol gikk dere for igjen? :)

Oi, da må du jo ha veldig kraftig bjørkeallergi! Har aldri hørt om noen andre med bjørkepollenallergi som har reagert på rørepinner! Bra du er klar over det, sånn at du i alle fall kan unngå rørepinnene ;)

Bevegelse og varme er det jeg tenker å begynne med selv, og hvis jeg klarer det er det jo supert å føde i vann. Men jeg er mer enn åpen for epidural og eventuell annen smertelindring, for å si det sånn :P Jeg er pyse når det gjelder smerte, altså!

Jeg fant ikke bikinien min i dag tidlig, og lette overraskende lenge før jeg fant den i bunnen av en haug rene klær... Typisk nok :plystre: (jeg holder på med å brette nevnte haug for å unngå sånne situasjoner framover!) Og da jeg endelig fant den var klokka blitt så mye at jeg uansett hadde kommet forsinket inn til timen. Så da droppet jeg å skulle stresse for å få med meg deler av den timen og planla heller å gå en tur (som jeg ikke har gjort siden før jul). Det ble også droppet til fordel for litt kg og musikk mens jeg ryddet litt her hjemme :P

Har fått ny jordmor på helsestasjonen, så jeg var litt spent på hvordan kjemien kom til å bli. Hun nye er superhyggelig! Og hun hadde fått beskjed fra min forrige jordmor (som har fått seg ny jobb, derav byttet av jm) at jeg var redd for rifter og derfor gruet meg litt ekstra til fødselen. Så vi snakket litt om dette med rifter og klipping, samt at jeg spurte litt om smøring av (*grøss*) mellomkjøttet. Kommer til å begynne med det nå, ettersom jeg er så nærme termin. Hun sa det ikke var nødvendig å måle jernlagrene mine siden det var vanlig at de sank en del, men jeg tror nok jeg vil sjekke det hos legen når jeg er der 21. januar. Greit å se om kroppen tar til seg jernet jeg tar eller om det har liten/ingen effekt.

Ble en del generell dagbok her, ikke bare svar på innlegget ditt, Lilleninja :P Svaret på siste spm er i alle fall en Maxi-Cosi Cabriofix med base. Er den som har slått best ut på alle tester, så da var det et lett valg, selv om det finnes mange andre som også er gode. Dessuten har vi kjøpt adapter sånn at vi kan sette bilstolen over på vognunderstellet vårt hvis vi f.eks. skal på butikken og hun sovner i bilen.

• Liker 1
Skrevet

Og jeg har fått gjort masse husarbeid og rydding fram mot lille kommer nå! Skulle egentlig ha vært mye mer effektiv tidligere i dag, men har soset en del etter jordmortimen (med unntak av at jeg hentet ut nok en pakke på posten og handlet litt kjeks til fødebagen og litt ingredienser til smoothie og kveldskos som er sunnere enn sjokolade).

Så nå føler jeg meg flink som har vasket enda mer klær, ryddet ut boksene fra soverommet som skal ned i kjellerboden, ryddet litt på gjesterommet/kontoret som etterhvert også skal ha senga til lille på (hvis ikke vi flytter før hun skal flyttes ut av vårt soverom rundt 4 mnd), tatt oppvasken, ryddet kjøkkenet, pakket halvparten av tingene som skal være med på sykehuset fordelt på én bag til fødestua og én til barselhotellet/dagene like etter fødsel. Det skal nevnes at mesteparten ble gjort mens jeg snakket i telefonen med bestevenninnen min. Det er en rar effekt av å snakke i telefonen, da blir jeg plutselig supereffektiv på husarbeid! :fnise::danse: Positive bieffekter, med andre ord!

Nå må jeg brette videre sånn at megatårnet på gjestesenga endelig blir borte :plystre: Det har fått vokse altfor lenge, så nå kommer jeg til å plassere fødebagene oppå senga så det ikke blir plass til et tårn ;)

• Liker 1
Skrevet

Nesten litt glad for at jeg får halsbrann av sjokolade fordi da spiser jeg ikke så mye av det.

For en effektiv dag du hadde igår! Så bra!

Skrevet

Hvilken kjeks kjøpte du til fødebagen? Tenkte jeg også skulle ha med kjeks, men er usikker på hvilken. Vet fra sist at matlysten ikke er på topp under fødsel, så det må være en skikkelig god kjeks, men som heller ikke er for mektig. :P Vurderer Bixit med sjokoladetrekk. Den er jo utrolig god pluss at det er jo LITT fiber i. :P

Skrevet

Nesten litt glad for at jeg får halsbrann av sjokolade fordi da spiser jeg ikke så mye av det.

For en effektiv dag du hadde igår! Så bra!

Sjokolade funker supert her, dessverre! Hadde vært mye enklere om jeg også fikk halsbrann av det.. Tenk å være misunnelig på halsbrann! :sjokkert::fnise:

Hvilken kjeks kjøpte du til fødebagen? Tenkte jeg også skulle ha med kjeks, men er usikker på hvilken. Vet fra sist at matlysten ikke er på topp under fødsel, så det må være en skikkelig god kjeks, men som heller ikke er for mektig. :P Vurderer Bixit med sjokoladetrekk. Den er jo utrolig god pluss at det er jo LITT fiber i. :P

Jeg gikk for en billigvariant av safari/maryland cookies (fordi den hadde TRE pakker inni seg! :slafse: ) og noe som heter sjokohavre. Tror den er omtrent det samme som bixit med sjokolade. Jeg ville også ha noe med litt fiber i, i tillegg til noe som bare er veldig godt. Kan jo ikke forutse om jeg har noe særlig matlyst eller ei.. Kan være jeg sender gubben på butikken for å kjøpe vanlig bixit underveis hvis jeg føler behovet for noe uten sjokolade. Det ligger nemlig en Kiwi-butikk på sykehusområdet, så om jeg har glemt noe er det bare en gåtur unna! :biggrin:

Alternative kjekstyper kunne ha vært gjende (for de som liker det) eller kornmo, men den er litt tørr.

Har også med meg saft som jeg tenkte å få gubben til å blande i en drikkekopp til meg.

Jeg blir nok et typisk eksempel på en som har med seg for mye, men nå pakker jeg det i alle fall i én liten bag til fødeavdelingen og en større bag til barselhotellet. Så får jeg heller ta med erfaringene fra denne gang til en eventuell neste gang. Jeg vil jo helst at lillemor i magen skal få seg en lillebror eller lillesøster, men det kan godt gå noen år før det skjer :laugh:

Skrevet

Ugh, bekkenet og korsryggen kjente at jeg gjorde ganske mye her hjemme i går..! Slet med å finne en god soveposisjon, og da jeg skulle opp på do om natta var det kvalmebølger som slo over meg for hvert skritt jeg tok pga ryggen.. Heldigvis mye bedre nå!

I dag blir det å ta det litt mer med ro. I alle fall ikke bære like mye som jeg gjorde i går. Så får heller mannen ta alt som står i gangen når han kommer hjem. Der er det sorterte grupper av ting som skal i kjellerboden og ting som skal kastes i søplekassene ute. Jeg kan forsåvidt klare å bære ned søpla og noe av det som skal i boden, men jeg venter med å bære noe som helst til jeg er ferdig med det jeg MÅ gjøre i dag.

Jeg skal nemlig bake epleterte for første gang! Da blir det første gang jeg lager paibunn, første gang jeg lager karamelliserte epler (som skal være fyll) OG første gang jeg prøver å pynte med epleskiver i en flott rosett. Jeg har laget vanlige eplekaker før og pyntet dem med fint mønster, men den terten jeg skal lage i dag er denne, etter oppskrift fra kokken ved den franske ambassaden!

---------------------------

Til jul fikk vi et nydelig, hjemmelaget sengesett som jeg har gledet meg til å ha på senga til lille når hun kommer hjem for første gang. I stad tenkte jeg at jeg skulle få vasket det, og da tittet jeg på størrelsen som var angitt på sengesettet. Skjønte at noe var galt, og gikk og sjekket dynene våre - sengesettet er for lite! :sad: Det var utrolig kjipt, for det er et nydelig sengesett i hvitt med blonder på, og nå får vi ikke brukt det i det hele tatt..! Får pakke det bort og se om ikke noen andre kan få bruk for det senere, eller om ikke vi kjøper oss en liten dyne når nestemann (forhåpentligvis) kommer om noen år.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...