Gå til innhold

Litt misforstått trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite "problem" (i mangel på bedre ord) med kjæresten min sine trening og spisevaner...

Kjæresten min er ganske sterk og har ganske store muskler. Han spiser nå sunt, men har ikke alltid gjort det og det har lagt seg rundt magen. Grunnet problematisk store muskler og magefett er det vanskelig å trives i sin egen kropp. Allikevel er det jo stas for en gutt å være sterk (og selvfølgelig for meg også). Men når han nå vil få vekk dette så propper han seg med proteiner og fortsetter kun med styrkeøvelser. Burde han ikke kanskje legge vekk styrkeøvelsene for en periode og fokusere på cardio og forbrennende øvelser?

For det første; hva bør han trene og spise og for det andre: hvordan bør jeg si det til han? Det er skikkelig kjipt å se han ikke være fornøyd og jeg vil jo hjelpe mot målet.

Anonymous poster hash: 663ad...739
Videoannonse
Annonse
Gjest Ingaborga
Skrevet

Det er jo fint at han fortsetter med musklene, for muskler er ferskvare, og de brenner fett også når han ikke trener. Når det er sagt, så er det viktig å ha god kondis også, så han burde definitivt trene det også(ikke glem tøying). Når det kommer til kostholdet, så må han spise nok til at han ikke går i minus i kaloriinntaket, men få i seg "gode" kalorier, som i frukt, grønnsaker, magert kjøtt, fet fisk og "treige" karbohydrater som i brun ris, grovt brød og grov pasta. Han bør holde seg unna refinert sukker, og mat med masse mettet fett.

Hvis dere allerede har snakket om det før, og han har sagt til deg at han er misfornøyd med kroppen sin, så kan du spørre om han er seriøs med å gå ned i vekt, og deretter si at "jeg har hørt det og det" og "jeg har lest at", og sånnsett gi ham tips. Hvis dere lager mat som dere spiser ilag, så kan du jo evt ta initiasjon til å lage sunn mat, for hvis du lager nok til han, vil jeg da anta at han spiser med deg.

Skrevet

Kondisjonstrening er ikke bedre enn styrketrening for å gå ned i vekt. Trening i seg selv er ikke bra for å gå ned i vekt heller.

Det er kostholdet som er nøkkelen og gjerne kombinert med fortsatt trening. Om han ønsker å gjøre noe med kondisen kan han godt kjøre på med litt kortere kondisøkter.

• Liker 3
Skrevet

Styrketrening = Muskler
Muskler forbrenner fett, jo mer muskler du har, jo mer forbrenner du i løpet av en dag.

Kondisjon bør han jo også ha med, men i mindre grad.. For kondisjon og styrketrening jobber mot hverandre, du mister ofte muskler om du bare fokuserer på kondisjon..

Noe lurt er å gjerne drive med høy intensitet under styrketreningen, høyt tempo og lite pauser, gjerne bytte mellom to øvelser slik at behovet for pause ikke er så stort. Altså øvelse 1; 8-12 rep, deretter øvelse 2; 8-12, så øvelse 1 igjen; 8-12 rep, også fortsetter du sånn til du har gjort 8-12 rep x 3 sett på begge øvelsene :-) For når du ikke har samme øvelse etter hverandre, så er bevegelsene litt annerledes, og da er ikke det særlig behov for pause mellom settene.

Anonymous poster hash: ca551...dc4
Skrevet

Forresten, jeg vil anbefale dette treningsprogrammet:

http://www.bodybuilding.com/fun/jamie-easons-livefit-introduction.html

Lengre ned på siden finner du fase 1, fase 2, og fase 3..
Når du trykker på fase 1 vil du få opp antall dager og type trening, når du har gjennomført alle dagene på fase 1, så gå over til fase 2 og deretter fase 3. Dette treningsprogramet er for å bygge muskler og redusere fettprosent, og som du ser har fase 1 kun fokus på styrke trening i 4 uker, og ikke før i fase 2 tilføyes det mer kardio sammen med styrke i en periode på 8 uker.

Anonymous poster hash: ca551...dc4
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...