Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gode karakterer og vil studere mer. Det står mellom medisin og juss, synes begge deler virker interessant. Har karakterer til å komme inn på begge studiene.

Siden jeg må studere mer og ta opp ytterligere studielån, spiller lønnsutsikter en rolle også.

1) Hvilket av yrkene begynner man å tjene greit i (altså over 500.000) først? Vet det er individuelt, men om man skal tenke generelt.

2) Hvilken utdannelse gir best muligheter til høy lønn? Hvis jeg blir advokat, ender jeg nok opp i et advokatfirma, har flere onkler, tanter og venner som er advokater og synes det virker mest interessant.

3) Stemmer det at man får mer igjen for timelønn som advokat enn som lege?

4) Jeg vil ikke bli fastlege tror jeg.

Håper på SERIØSE svar.

Anonymous poster hash: 82460...9ba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første så studerer du ikke til å bli advokat men til å bli jurist, deretter kan du jobbe videre mot advokatbevilgning. For det andre så er det stor forskjell på begynnerlønn og det man har som ferdig spesialist, både for leger og jurister. Du bør helst tenkt på hva du vil jobbe med om 15-20 fremfor hva du får utbetalt de første årene etter utdannelsen. Leger tjener nok mindre og har en ganske mye tøffere arbeidshverdag enn jurister/advokater, for ikke å snakke om et helt annet ansvar. Fastleger er vel de som kan tjene noenlunde godt innen offentlig helsevesen, etter å ha fått spesialistutdannelse i allmennmedisin og betalt ned praksisen og listen sin.

Anonymous poster hash: a65ea...01f
  • Liker 3
Skrevet

Det er veldig, veldig usikkert hvordan fastlegemarkedet kommer til å se ut framover. Det er en sweet gig foreløpig, og kampen går på hvor mye staten skal klare å tvinge fastlegene til å gjøre av byråkrati-gratisjobbing. Jo flere leger det blir, jo mer vil staten klare å tvinge igjennom. Reservasjonspraksis-debatten er bare begynnelsen.

Leger på sykehus går i vikariater i 15 år. De vet ikke etter utdannelse hvor de kan kjøpe hus, hvor de kan stifte familie. Som advokat regner jeg med at du kan være rimelig self-sufficient på kontor, som lege så må du bry deg om hva alle mener om hva du gjør, fra vaskekjerringa, til kontordamene, til sykepleierene, til turnusleger osv. Du er ikke autonom, du kan sjelden bestemme noe, du får alt ansvaret, ræva timelønn, er du flink blir du sannsynligvis uglesett og motarbeidet, og blir du forsker, kommer du statistisk sett, til å ha elendig jobbtilfredsstillelse.

Vil du også virkelig jobbe med sykepleiere?

Jeg virkelig anbefaler deg å ta noe annet. Jeg fant ut da jeg var ferdig med medisin, at jeg ble ganske komfortabel med å jobbe med pasienter, også kravstore pasienter som krever ting de egentlig ikke har rett på, men at det var forferdelig med kollegaer, sykepleiere, new public management og systemet som helhet. Jeg har vært 5 år i jobb, og er assistentlege. Jeg hater yrket, og skulle ønske det var økonomisk og sosialt mulig å ta et siv.ing studie eller økonomistudium i stedet.

Fastlegejobbing er helt jævlig. De som gjør det godt som fastleger har null samvittighet, er beinharde, hiver pasienten ut døra så fort de har fått nok minutter til å slenge på riktig behandlingstakst. Når du er såpass glup, så tenk at du ikke har noe å bevise. Tenk at det er massevis av smarte folk som deg. Tenk på om trygghet, økonomi, selvstendighet i jobben, osv er mer verdt enn statusen du får av hvit frakk. Og ikke studer medisin.

Anonymous poster hash: 35c68...dde
Skrevet

Tror ikke legeyrket er mye å trakte etter. Det blir vanskeligere og vanskeligere å få fast jobb, og du må være assistentlege lenge. Har venner som frykter at de ikke vil få jobb. Hvis du jobber i et mellomstort eller stort advokatifrma er du sikret minimum 7-800.000 etter advokatbevilgning, men husk, kun de flinkeste blir advokater. Og jusstudiet er TØFT med tanke på karakterpress.

Anonymous poster hash: 2e772...b36
  • Liker 1
Skrevet

Tror ikke legeyrket er mye å trakte etter. Det blir vanskeligere og vanskeligere å få

fast jobb, og du må være assistentlege lenge. Har venner som frykter at de ikke

vil få jobb. Hvis du jobber i et mellomstort

eller stort advokatifrma er du sikret

minimum 7-800.000 etter

advokatbevilgning, men husk, kun de

flinkeste blir advokater. Og jusstudiet er

TØFT med tanke på karakterpress.

Anonymous poster hash:

[acronym="Full hash:

2e77281129ea81223c90e34fb01cbb36"]

2e772...b36

Medisinstudiet tror jeg er enda tøffere..kjenner noen som har prøvd begge deler. Det meste på studiet er obligatorisk, du må lese på kvelder og helger, og..det skal nå innføres karakterer på medisin i Oslo iallefall, det kommer til å bli et skikkelig karakterrotterace...

Anonymous poster hash: f0fdf...d9c

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er folk i alle diskusjonsforum plutselig blitt så negative til legeyrket? overalt oppfordres man å bli noe annet...ikke velg medisin..bla bla. Er det medisinstudenter som ønsker mindre konkurranse på arbeidsmarkedet som prøver å holde unna alle potensielle legestudenter så lønn og arbeidsvilkår kan opprettholdes?

• Liker 4
Skrevet

Det er veldig, veldig usikkert hvordan fastlegemarkedet kommer til å se ut framover. Det er en sweet gig foreløpig, og kampen går på hvor mye staten skal klare å tvinge fastlegene til å gjøre av byråkrati-gratisjobbing. Jo flere leger det blir, jo mer vil staten klare å tvinge igjennom. Reservasjonspraksis-debatten er bare begynnelsen.

Leger på sykehus går i vikariater i 15 år. De vet ikke etter utdannelse hvor de kan kjøpe hus, hvor de kan stifte familie. Som advokat regner jeg med at du kan være rimelig self-sufficient på kontor, som lege så må du bry deg om hva alle mener om hva du gjør, fra vaskekjerringa, til kontordamene, til sykepleierene, til turnusleger osv. Du er ikke autonom, du kan sjelden bestemme noe, du får alt ansvaret, ræva timelønn, er du flink blir du sannsynligvis uglesett og motarbeidet, og blir du forsker, kommer du statistisk sett, til å ha elendig jobbtilfredsstillelse.

Jeg virkelig anbefaler deg å ta noe annet. Jeg fant ut da jeg var ferdig med medisin, at jeg ble ganske komfortabel med å jobbe med pasienter, også kravstore pasienter som krever ting de egentlig ikke har rett på, men at det var forferdelig med kollegaer, sykepleiere, new public management og systemet som helhet. Jeg har vært 5 år i jobb, og er assistentlege. Jeg hater yrket, og skulle ønske det var økonomisk og sosialt mulig å ta et siv.ing studie eller økonomistudium i stedet.

Fastlegejobbing er helt jævlig. De som gjør det godt som fastleger har null samvittighet, er beinharde, hiver pasienten ut døra så fort de har fått nok minutter til å slenge på riktig behandlingstakst. Når du er såpass glup, så tenk at du ikke har noe å bevise. Tenk at det er massevis av smarte folk som deg. Tenk på om trygghet, økonomi, selvstendighet i jobben, osv er mer verdt enn statusen du får av hvit frakk. Og ikke studer medisin.

Huff. Jeg håper virkelig jeg aldri blir utsatt for en lege som deg, som hater yrket sitt.

Jeg har ganske mange leger i min omgangskrets (åtte, etter en kjapp opptelling), og blant dem er både sykehusleger (overleger og andre) og fastleger. Beinhard og med null samvittighet er i hvertfall ikke i nærheten av å kunne beskrive noen av disse.

Anonymous poster hash: 7d0d0...da9

• Liker 3
Skrevet

En god advokat tjener langt mer enn en lege.

En middels advokat tjener litt mindre.

En dårlig en tjener en del mindre.

Leger tjener nok i snitt litt mer.

Man tjener godt i begge yrker.

Anonymous poster hash: c1fa0...2b5
Skrevet

Medisinstudiet tror jeg er enda tøffere..kjenner noen som har prøvd begge deler. Det meste på studiet er obligatorisk, du må lese på kvelder og helger, og..det skal nå innføres karakterer på medisin i Oslo iallefall, det kommer til å bli et skikkelig karakterrotterace...

Hva mener du? Innføre karakterer i medisinstudiet - har det ikke vært det tidligere? Er det kun snakk om å stå eller å stryke?

Anonymous poster hash: 7d732...ccc

Skrevet

Du må da tenke på hva du vil jobbe som resten av livet ditt.

Anonymous poster hash: 9519e...c31
  • Liker 3
Skrevet

5 år som ass.lege?? Da tror jeg ikke du er så veldig flink ass.lege. Mannen min var 2 år som ass.lege før han gikk inn i spesialisering. 2 år i spesialisering, og han fikk jobb som overlege. Så ikke noe problem for oss iallefall. Vi har bodd på samme plass siden han begynte som ass.lege, og vi blir boende her nå som han allerede har jobbet 3 år som overlege.

Lønna er heller ikke så dum, han tjener 1.4mill i året.

Anonymous poster hash: 9992c...e0a

Skrevet

Hva mener du egentlig her? Nysgjerrig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor er folk i alle diskusjonsforum plutselig blitt så negative til legeyrket? overalt oppfordres man å bli noe annet...ikke velg medisin..bla bla. Er det medisinstudenter som ønsker mindre konkurranse på arbeidsmarkedet som prøver å holde unna alle potensielle legestudenter så lønn og arbeidsvilkår kan opprettholdes?

Tror ikke medisin/lege yrket er for alle for å si det sånn. Man bør ha en annen motivasjon forå bli det enn penger og status i hvertfall. Gikk selv medisinstudiet i utlandet og det var nokså tøft psykisk. Hadde ikke så mye fritid de første par årene. Det er et langt studie som varer 6 år og man må ha turnus etterpå for å få full autorisasjon og mulighet til å jobbe i andre EU land. Så er det jo slik at man må regne med å ikke få fast jobb før man er ca 40. Mange får 6 mnd vikariat av gangen. Det føles ikke helt trygt... Mye skiftarbeid er det i tillegg. Lange nattevakter på 16-18 timer. Jeg er fornøyd med valget mitt og føler jeg valgte rett yrke likevel. Kan liksom ikke tenke meg noe annet. Men skulle ønske det var bedre rettigheter mtp. fast jobb osv. Et godt råd: bli det du virkelig har lyst å bli og brenner for, som du kan se for deg at du jobber som de neste 30 årene. Penger vil senere virke så ubetydelig når du tenker tilbake. Det viktigste er at man trives med det man gjør :) Endret av Teeny
Skrevet

Hva mener du? Innføre karakterer i medisinstudiet - har det ikke vært det tidligere? Er det kun snakk om å stå eller å stryke?

Er bare karakterer på med. Studiet i Bergen. I resten av landet er det stå/stryk.

Skrevet

5 år som ass.lege?? Da tror jeg ikke du er så veldig flink ass.lege. Mannen min var 2 år som ass.lege før han gikk inn i spesialisering. 2 år i spesialisering, og han fikk jobb som overlege. Så ikke noe problem for oss iallefall. Vi har bodd på samme plass siden han begynte som ass.lege, og vi blir boende her nå som han allerede har jobbet 3 år som overlege.

Lønna er heller ikke så dum, han tjener 1.4mill i året.

Anonymous poster hash: 9992c...e0a

Da lurer jeg veldig på hva mannen din er spesialist i, for dette løpet stemmer ikke overens med noen av spesialiseringsløpene. Å bli spesialist tar mer enn 4 år totalt uansett hvilken gren man velger. Han er kanskje konstituert som overlege, men at han er ferdig tror jeg ingenting på.

Anonymous poster hash: a65ea...01f

• Liker 2
Skrevet

Hva er en middels god advokat, egentlig?

De fleste advokater tjener over 7-800.000 etter 5+ år i bransjen. Etter ti år er det ikke mange som tjener under millionen.

Anonymous poster hash: bf1f1...4fc
  • Liker 1
Skrevet

Mannen min har vært advokat i snart 15 år og tjener godt over 3 mill.. Om man er flink så kommer man langt i advokatyrket!

Anonymous poster hash: 9b909...e64
Skrevet

5 år som ass.lege?? Da tror jeg ikke du er så veldig flink ass.lege. Mannen min var 2 år som ass.lege før han gikk inn i spesialisering. 2 år i spesialisering, og han fikk jobb som overlege. Så ikke noe problem for oss iallefall. Vi har bodd på samme plass siden han begynte som ass.lege, og vi blir boende her nå som han allerede har jobbet 3 år som overlege. Lønna er heller ikke så dum, han tjener 1.4mill i året. Anonymous poster hash: 9992c...e0a

Tull. "Mannen min var 2 år som ass.lege før han gikk inn i spesialisering". Denne setningen henger ikke på greip. Ass-leger er leger i spesialisering.

• Liker 2
Skrevet

En stor forskjell mellom jurist og lege er vel at norske Jurister utdannes stort sett bare i Norge, mens leger utdannes over hele verden. Grunnen til det er jo at det er norske lover som læres, det finnes nok noen unntak her, men ikke på same nivå som leger.

Det er også verdt å merke at det utdannes nok jurister til å dekke hele markedet i Norge, så noen må jobbe på en politistasjon, noen må jobbe i kommunen, osv, disse er ikke nødvendigvis kjempebra betalt.

Det er f.eks mulig å ha dårligst karakterer på medisin og så tjene 1 mill ganske fort etter studiene. Fastlege er det mulig å bli hvis du gidder å flytte deg utenfor byene, du kan jobbe innen psykiatri som ikke er så populært eller du kan jobbe på sykehjem som heller ikke er populært men du tjener mye bedre enn en jurist i kommunen f.eks.

Anonymous poster hash: 00466...a3f
Skrevet

Tull. "Mannen min var 2 år som ass.lege før han gikk inn i spesialisering". Denne setningen henger ikke på greip. Ass-leger er leger i spesialisering.

Du kan bli konstituert overlege før de 5 årene, avhengig hvor flink du er.

Anonymous poster hash: 00466...a3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...