Gå til innhold

To soverom vs. ett soverom og et walk in closet

Pixxie

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er et ungt par som eier en leilighet veldig sentralt i Stavanger.

Vi har to soverom som ligger vegg til vegg, på det store soverommet er det derimot lite plass til klær utenom en kommode. Det andre soverommet blir derfor brukt til klær.

Vi vurdere å pusse opp, og lage en åpning fra soverommet slik at det blir et walk in closet.

Men, lurer på om dette ødelegger for den totale verdien av leiligheten?

Forstår at de fleste vil ha 2 soverom. Men de som en dag eventuelt vil kjøpe leiligheten vil jo se at det er behov for mer plass til klær enn den kommoden vi har.

Er det noen som har en god løsning på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det plass til klesskap i gangen?

Jeg ville ikke bygd om på denne måten, ville vært redd for verditap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det plass til klesskap i gangen?

Jeg ville ikke bygd om på denne måten, ville vært redd for verditap.

Nei det er desverre ikke plass noensteder :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celine*

Hadde ikke gjort det, det vil garantert føre til verditap ettersom takst/pris settes etter antall soverom. Dere vet heller ikke hvem som flytter inn, det kan være et par med baby eller andre behov som gjør at de ønsker et ekstra rom.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi har to soverom som ligger vegg til vegg, på det store soverommet er det derimot lite plass til klær utenom en kommode. Det andre soverommet blir derfor brukt til klær.

Vi vurdere å pusse opp, og lage en åpning fra soverommet slik at det blir et walk in closet.

Forstår at de fleste vil ha 2 soverom. Men de som en dag eventuelt vil kjøpe leiligheten vil jo se at det er behov for mer plass til klær enn den kommoden vi har.

Du vil alltid tjene mer penger på 2 soverom enn 1, selv om det er med walk in closet. Så nei, jeg ville absolutt ikke bygd om. Dere får heller sette et skap på rom nr 2.

Anonymous poster hash: 0aa47...31a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få færre potensielle kjøpere. Mange vil ha 2 soverom pga barn, evt planer om et barn i nærmeste fremtid.

Verdien vil nok også synke siden det da blir 1 soverom istedet for 2. Så jeg hadde ikke gjort det. Og hvis dere plutselig ble gravide da? Hadde det ikke vært greit med et soverom til? Og ikke måtte finne seg en ny plass å bo pga plassmangel?

Anonymous poster hash: 18a9e...4cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere kan jo ha walk in closet uten å lage en dør i mellom. Jeg ville i hvert fall ikke tatt bort ett soverom, ettersom verdien vil gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for walk-in kan du lage et garderoberom med hyller, kommoder etc. Hvis rommene er vegg i vegg er det uansett ikke lange veien å gå. Foreldrene mine har det, og det er veldig praktisk. Ikke ofte jeg lenker til fotballfrue, men hun har utnyttet rommet bra: http://fotballfrue.no/2012/10/28/walk-in-closet/

Var veldig fint, bare at det lille soverommet er ca en brøkdel av det rommet der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få færre potensielle kjøpere. Mange vil ha 2 soverom pga barn, evt planer om et barn i nærmeste fremtid.

Verdien vil nok også synke siden det da blir 1 soverom istedet for 2. Så jeg hadde ikke gjort det. Og hvis dere plutselig ble gravide da? Hadde det ikke vært greit med et soverom til? Og ikke måtte finne seg en ny plass å bo pga plassmangel?

Anonymous poster hash: 18a9e...4cc

Det har vi også tenkt på, ifht å bli gravide alså.

Vi tenkte at vi kunne ha rommet delt, alså den ene siden barnerom og den andre skap. Uheldigvis har vi en peis på den ene siden og vindu på den andre siden :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennepar har innredet et av soverommene med åpne garderobeskap (a la Fotballfrues i lenken ovenfor). Det har blitt fint og praktisk, og skulle de (eller noen som bor der seinere) ønske et ekstra soverom, kan skapene fjernes. Dørene er like ved siden av hverandre, og det er ikke noe problem å gå kort ut på gangen for å komme til garderoben.

Jeg ville aldri bygget om en leilighet fra to soverom til ett soverom. Dersom dere ikke bygger om, er dørene langt fra hverandre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, helt klart. Du betaler mer i dag for en 1 roms i forhold til en toroms.

Du vil ha lettere for å selge med to soverom.. to soverom selger raskere enn med et.

Det er da veldig praktisk å ha to rom. Fam,venner på overnatting. Barn i sikte.

Det er mange lure løsninger til garderobe.

Så kan du ikke bare rive en vegg. Er det bærevegg så har du ikke lov

Anonymous poster hash: a0fd9...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes mange praktiske løsninger hvis du har et lite soverom. Hadde det ikke vært for at jeg har en del besøk (venner og familie som bor på andre steder), hadde jeg valgt å gjøre det om mitt lille soverom til walk in-garderobe selv, men uten å fjerne vegger, selvfølgelig og dermed beholdt rominndelingen slik den er.

Vanskelig å gi konkrete råd uten å se rommet, men her er to eksempler på ting du kan gjøre med det du allerede har;

http://www.klikk.no/bolig/article814704.ece

http://boligpluss.no/article/167239-ideer-til-smart-oppbevaring/gallery/715334

Du kan også finne mange kule løsninger på IKEA Hackers. Du må selvfølgelig tilpasse løsningene rommets størrelse. At rommet er lite er ikke nødvendigvis et problem, husk at du fint kan utnytte høyden. Hvis det likevel ikke er mulig hadde jeg heller beholdt soverom 2, og satt inn kommoder, ulike esker etc. Hvis du googler smarte oppbevaringsløsninger finner du mye fint. Lykke til!

Endret av Ariana
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det. Dere får mer igjen ved et salg, hvis det har to soverom, selv om det er små soverom. Dere kan jo pr i dag benytte soverom nummer to som en form for walk-in closet, bare at dere ikke kan gå via soverommet deres. Så kan dere f.eks bare planlegge morgendagens antrekk ved å hente ut det dere vil ha på dere og henge opp på soverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktiske skuffer under sengen kan erstatte kommoden, så kan dere heller ha et skap eller en stumtjener/garderobestang der det nå er en kommode. De andre klærne kan fint oppbevares i gangen eller på det andre soverommet. Mindre rot blir det gjerne også.

Anonymous poster hash: 1ad4b...90c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs jo også hva slags planer dere har. Hvis dere ikke har tenkt å selge på lenge og heller ikke har tenkt å få barn, så er det bare å sette i gang tenker jeg.

Hvis dere en gang skal selge går det jo an å endre det tilbake. Den tiden det tar og de pengene det koster (koster ikke SÅ mye de planene du har synes jeg, skapene er vel nesten det dyreste) kan jo være verdt økt komfort i 5-10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bygg om, det gir verditap.

Vi innredet gjesterommet med åpne skap fra IKEA (Pax løsningen?) den gangen vi bodde i en fireroms. Og fjernet dette og satt inn en nett kommode og sovesofa før visning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange praktiske løsninger hvis du har et lite soverom. Hadde det ikke vært for at jeg har en del besøk (venner og familie som bor på andre steder), hadde jeg valgt å gjøre det om mitt lille soverom til walk in-garderobe selv, men uten å fjerne vegger, selvfølgelig og dermed beholdt rominndelingen slik den er.

Vanskelig å gi konkrete råd uten å se rommet, men her er to eksempler på ting du kan gjøre med det du allerede har;

http://www.klikk.no/bolig/article814704.ece

http://boligpluss.no/article/167239-ideer-til-smart-oppbevaring/gallery/715334

Du kan også finne mange kule løsninger på IKEA Hackers. Du må selvfølgelig tilpasse løsningene rommets størrelse. At rommet er lite er ikke nødvendigvis et problem, husk at du fint kan utnytte høyden. Hvis det likevel ikke er mulig hadde jeg heller beholdt soverom 2, og satt inn kommoder, ulike esker etc. Hvis du googler smarte oppbevaringsløsninger finner du mye fint. Lykke til!

Her var det masse nyttige tips! Tusen takk! :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennepar har innredet et av soverommene med åpne garderobeskap (a la Fotballfrues i lenken ovenfor). Det har blitt fint og praktisk, og skulle de (eller noen som bor der seinere) ønske et ekstra soverom, kan skapene fjernes. Dørene er like ved siden av hverandre, og det er ikke noe problem å gå kort ut på gangen for å komme til garderoben.

Jeg ville aldri bygget om en leilighet fra to soverom til ett soverom. Dersom dere ikke bygger om, er dørene langt fra hverandre?

For å komme til det lille soverommet må man ut i gangen forbi kjøkken og stue, soverommet har inngang med stuen.

Vurdere å se etter løsninger på garderobeskap på det lille soverommet og se om det ikke er mulig å få "delt" det lille rommet i to istedet.

Tusen takk for alle tips og meninger om hva som kan gjøres! :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...