Gå til innhold

Tispe eller hannhund?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest snarthundeeier

Hva skal jeg velge? Alle anbefaler meg tispe, men det kom ikke noen jenter med den fargen jeg ville ha i kullet... Derfor lurer jeg på gutt... Er det egentlig så stor forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Guttene er mye verre enn tispene, for det er "alltid" en eller annen tispe som har løpetid, og som den da må enten "ule" etter eller jage ol. De somd river med hunder ol anbefaler tisper, men en hanhund kan også være kosete. Men det blir litt mer med de enn med tispene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snarthundeeier

off ja, jeg vet. Vi hadde jo bestemt oss for tispe, men nå ble det ikke født noen tispe til oss så da ble jeg litt i tvil... Gutter er jo bamsete og gode da. Må kanskje vente flere mnd før jeg får hund hvis jeg absolutt skal ha tipse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt vil ha tispe synes jeg du bør vente de ekstra mnd. Hunden lever tross alt 10-15 år.

Tisper er lettere å ha med å gjøre. Noen kan bli litt "tamme" etter min mening. Har løpetid 2 ganger i året som varer i 3 uker ca. "irriterende"

Hannhunden har konstant løpetid!

De kan bli litt tøffere, har mer trang til å hevde seg.

Skvetter overalt.

Trener du hunden fra grunnen av og går et par kurs har du en god start.

Egentlig er det ikke store forskjellen, hvis du vet å sette grenser.

Hvilken rase er det snakk om egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snarthundeeier

Portugisisk vannhund! Det finnes 2 oppdrettere i norge liksom... Jeg er så i tvil nå... er litt enig i det du sier, for vi vil jo virkelig ha tispe. men da får vi ikke hund før om et halvt år :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....

Forstår dilemmaet veldig godt.

Dere har sikkert ventet lenge allerede.

Min personlige mening er at dere skal vente. Selv om det strider mot alle følelser for en lite valp nå.

Dere kan jo for eksempel hjelpe omplassering organisasjoner i mellomtiden til å ha en hund i krisehjem. Så ville dere hatt noe annet å temke på :-) Og hjelper i samme slengen. Får mer erfaringer også.

Bare et forslag :)

Tispene er somregel litt mer fornuftigere,gjerne smartere til tider.

Når må dere bestemme dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snarthundeeier
Hmmm....

Forstår dilemmaet veldig godt.

Dere har sikkert ventet lenge allerede.

Min personlige mening er at dere skal vente. Selv om det strider mot alle følelser for en lite valp nå.

Dere kan jo for eksempel hjelpe omplassering organisasjoner i mellomtiden til å ha en hund i krisehjem. Så ville dere hatt noe annet å temke på :-) Og hjelper i samme slengen. Får mer erfaringer også.

Bare et forslag :)

Tispene er somregel litt mer fornuftigere,gjerne smartere til tider.

Når må dere bestemme dere?

Samboeren min er allergisk, så vi kan ikke ha hvilken som helst hund hos oss.. :roll: Vi har en liten stund på oss å velge, jeg vet ikke hvor lenge, må snakke med oppdretter først. Jeg vil gjerne se valpene først jeg, og se hvem jeg faller for. Se deres gemytt og sånn.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia
Guttene er mye verre enn tispene' date=' for det er "alltid" en eller annen tispe som har løpetid, og som den da må enten "ule" etter eller jage ol. De somd river med hunder ol anbefaler tisper, men en hanhund kan også være kosete. Men det blir litt mer med de enn med tispene.[/quote']

For noe sprøyt!!!

Det høres ut som alle hannbikkjer er sånn, og at man er heldige om man får den til å bli kosete. Sånn er det ikke!!

Har du god erfaring med bikkjer av begge kjønn Madam Felle, siden du uttaler deg som du gjør??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

Til hovedinnlegger:

Er det med fargen på hunden så veldig nøye da? (Sett i den store sammenheng??) Forstod som dere kunne få tispe, men da ble det feil farge i forhold til hva dere hadde tenkt dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phair

Jeg har hatt to hannhunder og kjenner meg overhodet ikke igjen den beskrivelsen dere kommer med. Men jeg har opplevd at tisper er gnelrete, liker ikke valper og ikke er så lekne så lenge som hannhunder. Og når det gjelder lydighet så kommer det an på hvem som står for dressuren ikke kjønn på dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snarthundeeier

Jeg vet det høres teit ut, men jeg har fullstendig falt for de svarte portisene. De er nydelige. Klart jeg kan ta en brun oxo, herregud, fargen har ikke så mye å si. Vet jeg blir glad i hunden uansett :hjerter: Men jeg synes virkelig den svarte er veldig mye finere enn brun. Men når jeg ser valpene, så er det jo fullt mulig jeg smelter for en brun :) Det er jo tross alt gemyttet som er viktigst!! Men kan ikke noen kikke litt på nettet på bilder av portugisisk vannhund og si meg hva de synes? Jeg synes nemlig den svarte er utrolig mye finere... :oops: Takk for tips alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snarthundeeier

Ok hvis jeg skriver at jeg synes den svarte er finere enn brun én gang til nå så blir noen nødt til å slå meg :| Var det noen som fikk med seg at jeg synes den svarte er finest eller? ;) heheh... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phair
Jeg vet det høres teit ut' date=' men jeg har fullstendig falt for de svarte portisene. De er nydelige. Klart jeg kan ta en brun oxo, herregud, fargen har ikke så mye å si. Vet jeg blir glad i hunden uansett :hjerter: Men jeg synes virkelig den svarte er veldig mye finere enn brun. Men når jeg ser valpene, så er det jo fullt mulig jeg smelter for en brun :) Det er jo tross alt gemyttet som er viktigst!! Men kan ikke noen kikke litt på nettet på bilder av portugisisk vannhund og si meg hva de synes? Jeg synes nemlig den svarte er utrolig mye finere... :oops: Takk for tips alle sammen!![/quote']

Gi oss en bra link da. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snarthundeeier

på www.portugisisk-vattenhund.no

kan dere kikke på bilder, eller klikke på uppfødare og se på hjemmesidene deres.

http://home.online.no/~laila-e

er en oppdretter som har flest svarte. på nyheter er det mange bilder...

www.pvh.moo.no

www.vannhund.moo.no

ja der var noen :) Nå ser det ut til at vi får den ene svarte jenta som ble født allikevel selv om hun opprinnelig var lovet bort til noen andre :D JIPPI! Men det morsomme er at nå hadde jeg begynt å tenke på å ha gutt jeg, så jeg ble nesten litt rådvill når oppdretteren sa vi kanskje kan få jenta allikevel. Hehe, det tror jeg bare beviser at kjønn ikke er så nøye for meg. Det var bare det at jeg var så innstilt på jente at jeg ble litt satt ut når det ikke ble noen til oss. Hehe, hadde jo navn klart og alt! Portisene er jo fantastisk gode i gemyttet. Har bare sett positive sider med de hundene der!! Nå er jeg bare så utrolig glad for at jeg endelig skal få en liten valp :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Xavia
Jeg har hatt to hannhunder og kjenner meg overhodet ikke igjen den beskrivelsen dere kommer med. Men jeg har opplevd at tisper er gnelrete' date=' liker ikke valper og ikke er så lekne så lenge som hannhunder. Og når det gjelder lydighet så kommer det an på hvem som står for dressuren ikke kjønn på dyret.[/quote']

Helt enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å like sorte hunder best, men jeg syns faktisk den brune var kjempefin. Dessuten er det litt mer uvanlig enn "standard sort", liksom...

For all del, den sorte var også veldig fin!

Du får fortelle oss hva du ender opp med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest de andre svarene, men svarer av min erfaring...

Jeg vil ha tisper! Jeg har hatt 3 hannhunder og 6 tisper de sista åra, nå har jeg ei tispe og en hannhund. Jeg synes uten tvil at det har vært mest rar oppførsel med hannhundene. På meg virker de 10 ganger så hormonelle som tispene. Meeen, labradorhanner er visst kjent for å være ekstremt kåte også, da... Tispene jeg har hatt (foruten ei) har vært så inmari enkle å ha med å gjøre.

Venninna mi vil ha hannhunder. Hun synes at tispene er så hormonelle og ustabile med løpetidene sine.

Som vennene våre sier til tispa vår: "Kan du gå og sette på kaffetrakteren?". De mener hun da tusler på kjøkkenet og dessverre innser at hun ikke er fysisk skapt til å kunne lage kaffe.

:hoho:

Hva du skal velge, bør du se an på valpene! Det kan være ett kull hvor det er gode tisper, et annet med gode hanner. Ta den hunden som passer deg best rett og slett - dropp kjønnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sier meg ganske enig med 14062003, jeg. Har ikke noe særlig å si på kjønnet, men kan enkelte hannhunder være mer stri å ha med å gjøre, og er gjerne mer dominante. Men oppdretteren din, som har vært sammen med valpene i 8 uker, og kjenner de såpass godt, vil klare å finne en valp akkurat tilpasset deres behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...