AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #1 Skrevet 26. januar 2014 Vet ikke hva som skjer med meg. Har enorm appetitt fortiden og kan spise omså hvor mye. I kveld spiste jeg to sjokolader (snickers og bueno) (rundt 800 kcal), to brødskiver med masse ost og skinke og et stort beger med yoghurt og masse korn. Dette spiste jeg på 20 minutter.... Hvordan kan jeg begrense den store appetitten min? Anonymous poster hash: 35a93...d53
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #2 Skrevet 26. januar 2014 Hva med å lage en regel om at du bare har lov til å spise mat? Altså, ordentlige måltider? Jeg kan for eksempel ikke spise en halv pizza etter at jeg har spist en stor porsjon spagetti, men jeg kan sikker trykke i meg en skål is og en sjokolade fordi det liksom ikke hører til samme måltidet. Så hvis alle måltider du spiser må være mat så spiser du ikke noe rett etter middag. Hvis du er heldig så får du en naturlig begrensning her. Anonymous poster hash: bc3cf...34f 2
Gjest Whitestripes Skrevet 26. januar 2014 #3 Skrevet 26. januar 2014 Spis noe som metter mer enn sjokolade, brød og yoghurt. Og hvorfor spise sjokolade når man er sulten? Det er jo å be om bråk, da man får et blodsukker som svinger voldsomt, og gir enda mer sult. Spis mye proteiner, som f.eks å lage deg en omelett med skinke og ost og en salat og litt grovt brød til. Eller en god salat med f.eks kylling, reker, skinke eller annet protein i. Om du får lyst på noe mer "knaskete", så spis heller litt nøtter og frukt sammen. Mye bedre for både helse og metthet enn det du spiser.
Gjest Runforit Skrevet 26. januar 2014 #4 Skrevet 26. januar 2014 Spis noe som metter mer enn sjokolade, brød og yoghurt. Og hvorfor spise sjokolade når man er sulten? Det er jo å be om bråk, da man får et blodsukker som svinger voldsomt, og gir enda mer sult. Spis mye proteiner, som f.eks å lage deg en omelett med skinke og ost og en salat og litt grovt brød til. Eller en god salat med f.eks kylling, reker, skinke eller annet protein i. Om du får lyst på noe mer "knaskete", så spis heller litt nøtter og frukt sammen. Mye bedre for både helse og metthet enn det du spiser. What she said. Sjokolade gir ikke kroppen noe av det den trenger. Starter du ulvesultent måltidet med sjokolade så er du garantert sulten på skikkelig mat etterpå. Som jeg vokste opp med: Først skikkelig mat; så dessert. God og næringsrik mat med masse proteiner og godt fett og trege karbohydrater vil go deg et mer stabilt blodsukker som vil gi mindre søtsug. Bare sukker og raske karbohydrater vil ikke tilfredsstille sulten og du kan på korte tid innta over halve dagsbehovet ditt på få minutter.
Gjest Ketchupjenta Skrevet 26. januar 2014 #5 Skrevet 26. januar 2014 Åååå jeg forstår deg så godt! De siste dagene har jeg spist enormt.. Jeg har vert så umotivert, og bare kost meg. Egentlig var det godt med en pause Men på mandag er det tut og kjør igjen. Det gleder jeg meg til! Blir herlig å få litt rutiner på det. Legg opp plan over måltider som er proteinrike og mettende (og sunne) Også kan du evt ta deg noe ETTER måltidet!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #6 Skrevet 26. januar 2014 Åååå jeg forstår deg så godt! De siste dagene har jeg spist enormt.. Jeg har vert så umotivert, og bare kost meg. Egentlig var det godt med en pause Men på mandag er det tut og kjør igjen. Det gleder jeg meg til! Blir herlig å få litt rutiner på det. Legg opp plan over måltider som er proteinrike og mettende (og sunne) Også kan du evt ta deg noe ETTER måltidet! Håper du får hjelp til spiseproblemene dine, Ketchupjenta. Anonymous poster hash: 92b27...24e
Pringle Skrevet 26. januar 2014 #7 Skrevet 26. januar 2014 Du er muligens underernært og kroppen din skriker etter næring. Gjør som de andre her sier, spis skikkelig, variert mat, med nok fett, protein, vitaminer og mineraler, og mindre karbohydrat enn du pleier. Da vil suget etter usunn mat gi seg og du får en mer normal appetitt på ordentlig, sunn mat. Det vedder jeg på!
Gjest Ketchupjenta Skrevet 26. januar 2014 #8 Skrevet 26. januar 2014 Håper du får hjelp til spiseproblemene dine, Ketchupjenta. Anonymous poster hash: 92b27...24e Ble glad når du skrev dette! Tusen takk Jeg er litt giret. Jeg har endelig snakket med foreldrene mine om at jeg vil få hjelp, for å få lufte tankene mine. Jeg var så utrolig redd for om de ville bli lei seg (altså de vet jo at jeg har slitt. Gikk ned 10 kg, har gått opp igjen nå, men er litt deprimert innimellom.) men de forstod meg kjempe godt, og nå lurer vi litt på om jeg skal få snakket med enten psykolog, noe greier på bup, kontakte senter for spiseforstyrrelser for å få snakket med noen i samme situasjon også, eller noe helt annet! Noen erfaringer og tips?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #9 Skrevet 26. januar 2014 Ble glad når du skrev dette! Tusen takk Jeg er litt giret. Jeg har endelig snakket med foreldrene mine om at jeg vil få hjelp, for å få lufte tankene mine. Jeg var så utrolig redd for om de ville bli lei seg (altså de vet jo at jeg har slitt. Gikk ned 10 kg, har gått opp igjen nå, men er litt deprimert innimellom.) men de forstod meg kjempe godt, og nå lurer vi litt på om jeg skal få snakket med enten psykolog, noe greier på bup, kontakte senter for spiseforstyrrelser for å få snakket med noen i samme situasjon også, eller noe helt annet! Noen erfaringer og tips? Så bra at du tar tak i det og involverer foreldrene dine! Selv har jeg ingen førstehåndskjennskap til SF, men har en i nær familie med alvorlige spiseforstyrrelser. Hun er voksen, og det snakkes overhodet ikke om lidelsen hennes, men jeg ser hvor ille det er og hvor mye det påvirker livet hennes. Å være åpen er nok en bra ting. Lykke til! Anonymous poster hash: 92b27...24e
Gjest Ketchupjenta Skrevet 26. januar 2014 #10 Skrevet 26. januar 2014 Så bra at du tar tak i det og involverer foreldrene dine! Selv har jeg ingen førstehåndskjennskap til SF, men har en i nær familie med alvorlige spiseforstyrrelser. Hun er voksen, og det snakkes overhodet ikke om lidelsen hennes, men jeg ser hvor ille det er og hvor mye det påvirker livet hennes. Å være åpen er nok en bra ting. Lykke til! Anonymous poster hash: 92b27...24e Herlig med støtte. Tusen takk, du aner ikke hvor mye det betyr for meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå