Luppa Skrevet 25. januar 2014 #1 Skrevet 25. januar 2014 Skal lage pulled pork i morgen for første gang. Har et 900g kjøttstykke med bein som jeg skal tilberede i le creuset-gryte. Må jeg smøre gryten med noe inni eller er det bare å legge kjøttet rett i? Og bør det ligge med benet opp eller ned?
Emelisse Skrevet 26. januar 2014 #2 Skrevet 26. januar 2014 Pulled pork er kjempegodt! Er det svinenakke du bruker? Du kan legge litt aluminiumsfolie i bunnen av gryta. Hvis gryta er stor i forhold til kjøttstykket kan det koke tørt i bunn. Jeg pleier å spraye kjøttet med litt eplemost underveis, men hvis du bruker lokk på gryta er det ikke sikkert det er nødvendig. Stek leeeeeeenge (bruk steketermometer) på lav varme, til en kjernetemperatur på 94 grader. Kan ta en evighet, og kjernetemperaturen kan faktisk gå litt ned igjen underveis (såkalt platå). Men ingen grunn til panikk Det er så verdt det når det er ferdig.
Luppa Skrevet 26. januar 2014 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2014 Pulled pork er kjempegodt! Er det svinenakke du bruker? Du kan legge litt aluminiumsfolie i bunnen av gryta. Hvis gryta er stor i forhold til kjøttstykket kan det koke tørt i bunn. Jeg pleier å spraye kjøttet med litt eplemost underveis, men hvis du bruker lokk på gryta er det ikke sikkert det er nødvendig. Stek leeeeeeenge (bruk steketermometer) på lav varme, til en kjernetemperatur på 94 grader. Kan ta en evighet, og kjernetemperaturen kan faktisk gå litt ned igjen underveis (såkalt platå). Men ingen grunn til panikk Det er så verdt det når det er ferdig. Nå står den i ovnen, har brunet den uten lokk i en halvtime og nå skal den stå med lokk resten av tiden. MEN: steketermometeret viser allerede 82 grader (etter en time med lokket på)! Da må jeg vel ha satt inn termometeret feil, håper jeg?
-hild Skrevet 26. januar 2014 #4 Skrevet 26. januar 2014 har du for høy temp på ovnen? 110 grader er mer en nok...
Luppa Skrevet 26. januar 2014 Forfatter #5 Skrevet 26. januar 2014 Jeg har den på ca 115- 120 grader nå. Følger denne oppskriften. Tok ut steketermometeret og tar det på magefølelsen! Altså om en 6 timers tid.
-hild Skrevet 26. januar 2014 #6 Skrevet 26. januar 2014 Siden du har et mindre kjøttstykke, så kan det hende den er ferdig tidligere. Pass på at det ikke steker tørt - synes du det virker for tørt i gryta, så kan du dusje kjøttet med litt eplejuice. Lykke til - og kos dere med pp til middag, det er GODT!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå