Gå til innhold

Kan noen hjelpe? Vil strikke sokker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan hjelpe med fremgangsmåte?

Jeg kan strikke, men skjønner ikke opprskiftene, for de bruker forkortelser og jeg skjønner de bare ikke...

Jeg vil strikke noen "mannesokker" i størrelse 44 og 46, og det er en heftlig smule over mine egne str 36 bein... Og jeg kan ikke måle på noen menn heller....

Om noen vet hvor stor omkrets jeg må ha, og hvor langt foten må strikkes, før jeg feller av (og ikke minst hvordan jeg feller av!!) så hadde jeg vært evig takkenmmelig!

Anonymous poster hash: 3db1e...18d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den "sokkeskolen" jeg linka til er skrevet i vanlig språk, og fri for forkortelser :)

Men er bare å hoppe i det med oppskrifter i grunn, er ikke så vanskelig når en bare har "knekt koden" Og spør du her er det mange som kan svare :)

Vanlige forkortelser:

r = rettstrikk

vr = strikke vrangt

omg = omgang

Anonymous poster hash: b5b03...0e0
Skrevet

Yahoo!

Det var forholdvis forståelig!!!

Men:

Er den herrestørrelsen virkelig passelig til str 46? Inbiller meg at det er litt store bein? Og at en mer normal herrestørrelse er ca 42/43??

Og: Hvordan måler jeg strikkefasthet?

Til slutt: Om jeg strikker mønster; Må jeg strikke sokken litt større da??

Anonymous poster hash: 3db1e...18d
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Hvis du har grei forståelse av engelsk vil jeg anbefale deg å titte på engelskspråklige strikkeoppskrifter. Knitty.com har mye pent, og oppskriftene er godt forklarte (ofte etter inn-med-teskje-prinsippet).

I tillegg vil jeg anbefale bøkene til Nancy Bush - tror også du finner enkelte av oppskriftene hennes på nettet. Hun forklarer alt du trenger å vite om (sokke-)strikking på en særdeles lettfattelig måte, og i allefall bøkene hennes har veldig gode illustrasjoner.

Bloggen www.techknitting.com er et vell av gode tips og råd.

Vedr. strikkefasthet: Ja, for all del. Strikk alltid en prøvelapp. Legg opp nok masker til at du får en ca. 10 cm bred prøvelapp. Det viktige er at du gjør det med det garnet og pinnestørrelsen du ønsker å bruke. Strikk så rettstrikk (*1 pinne vrang, 1 pinne rett*) til stykket måler omlag 10 cm i høyden. Fell av og damp stykket lett.

Mål av et kvadrat på 10x10 cm, og tell hvor mange masker du har vannrett, og hvor mange omganger du har loddrett. F.eks. 3 masker på 1 cm vannrett, og 4 omganger på 1 cm loddrett.

Forøvrig, skal du strikke strukturstrikk, flettestrikk, patentstrikk eller lignende, må du strikke dette i prøvelappen, da ulike strikketyper gir ulike lengder, f.eks. vil flettestrikk kreve flere masker enn vanlig rettstrikk. I tillegg vil rundstrikk (når du strikker rundt) gi et annet maskeantall enn vanlig frem-og-tilbakestrikk.

Her er en lenke som viser deg hvordan du kan telle masker og rader:

http://learntoknit.lionbrand.com/faq/7.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...