AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #1 Skrevet 25. januar 2014 Hei! Jeg skal på jobbintervju i en annen by som jeg må fly til. Men jeg får ikke fri fra min nåværende jobb. Har ikke sagt at jeg skal på intervju, men spurt om en feriedag. Det fikk jeg ikke. Hva gjør jeg? Egenmelding? Sykmelding? Har så lyst på denne jobben!!Anonymous poster hash: ced45...1e9
Gjest saya Skrevet 26. januar 2014 #3 Skrevet 26. januar 2014 Evt prøv å bytte dag på intervjuet til en dag du får fri? Hvis det er vanskelig akkurat den aktuelle dagen?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #4 Skrevet 26. januar 2014 Jeg har spurt om en dag i løpet av mars. Men jeg får ikke ferie før til sommeren.. De som skal intervjue meg er fleksible, men de vil jo ha det klart så fort som mulig.. Hva er ulønnet permisjon? Kan man kreve det? Må man si grunnen? Anonymous poster hash: ced45...1e9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #5 Skrevet 26. januar 2014 sykemeld deg Anonymous poster hash: 559fa...8b4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #6 Skrevet 26. januar 2014 Jøss, for en sær arbeidsgiver du har! Hva slags type jobb/arbeidsgiver er det du har? Akkurat i dette tilfellet ville jeg kunne gi et såpass umoralsk råd som at du bør late som at du er syk. Men flytt intervjudagen så den ikke sammenfaller md dagen du har bdt om å få fri, slik at det det ikke er åpenbart for nåværende arbeidsgiver at du lyver. Anonymous poster hash: 84ed8...eaf 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #7 Skrevet 26. januar 2014 Jeg har spurt om en dag i løpet av mars. Men jeg får ikke ferie før til sommeren.. De som skal intervjue meg er fleksible, men de vil jo ha det klart så fort som mulig.. Hva er ulønnet permisjon? Kan man kreve det? Må man si grunnen?Anonymous poster hash: ced45...1e9 Ulønnet permisjon er rett og slett fri uten lønn. Kan hende arbeidsgiver er mer fleksibel på det enn å måtte gå gjennom alt papirarbeid som involverer en dag ferie, men ferielønn Og hvis ikke det heller funker, så flytt intervjudagen, ta egenmelding. Ikke noe jeg ville anbefalt ellers, men hvor ofte er det sjanse for å få "drømmejobben". Anonymous poster hash: 1f68a...548
Daria Skrevet 26. januar 2014 #8 Skrevet 26. januar 2014 Be om at intervjuet avvikles pr telefon? Jeg har hatt flere jobbintervjuer på telefon når avstandene har vært lange. Som oftest har det vært deres forslag, men jeg har også bedt om det selv, fordi det ble for vanskelig og tidkrevende å reise.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #9 Skrevet 26. januar 2014 Skype-intervju!Anonymous poster hash: 73864...01c
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #10 Skrevet 26. januar 2014 Tror dere legen går med på å sykemelde meg da? Skal jeg bare si at jeg skal på intervju? Kan ikke ha skype eller tlf intervju dessverre, de må se meg "i aksjon" for denne jobben. Jobber i matbutikk, så burde ikke vært noe problem å få fri...Anonymous poster hash: ced45...1e9
Gjest Skrevet 26. januar 2014 #11 Skrevet 26. januar 2014 Tror dere legen går med på å sykemelde meg da? Skal jeg bare si at jeg skal på intervju? Kan ikke ha skype eller tlf intervju dessverre, de må se meg "i aksjon" for denne jobben. Jobber i matbutikk, så burde ikke vært noe problem å få fri...Anonymous poster hash: ced45...1e9 Ikke Sykemelding hos legen. Egenmelding. Du har noen dager i året. Type: Hark, host. Våknet med feber og føler meg elendig! Bare pass på at ingen ser deg ute på farten. 2
Gjest Naria Skrevet 26. januar 2014 #12 Skrevet 26. januar 2014 (endret) Ikke Sykemelding hos legen. Egenmelding. Du har noen dager i året. Type: Hark, host. Våknet med feber og føler meg elendig! Bare pass på at ingen ser deg ute på farten. Og så sitter man der på intervjuet, og det går ganske greit. Så får man spørsmålet: "Hvis jeg ringer din nåværende arbeidsgiver og spør om hvor du er nå, hvilket svar vil jeg få?" Nei, ikke ring deg inn syk. Dersom det er helt umulig å få fri for å dra på dette intervjuet hadde jeg rett og slett forklart dette for de som skal intervjue deg og spurt om det er mulig å gjennomføre intervjuet over Skype eller lignende i stedet. Dette vil vise at du har god arbeidsmoral og at du er løsningsorientert. Endret 26. januar 2014 av Naria 2
Fuglen Skrevet 26. januar 2014 #13 Skrevet 26. januar 2014 Jobber du ikke sammen med noen du kan bytte vakt med eller som kan ta vakten din den dagen?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #14 Skrevet 26. januar 2014 Får ikke bytte vakt dessverre. Aldri opplevd å få det spørsmålet, har vært ærlig med de som skal intervjue å sagt at jeg må høre med sjefen når jeg får fri, vil ikke at han skal vite at jeg søker jobber, for da kan jeg bli sagt opp på dagen og det har jeg ikke råd til.Anonymous poster hash: ced45...1e9
Gjest Naria Skrevet 26. januar 2014 #15 Skrevet 26. januar 2014 Jeg vet om flere som har fått det spørsmålet. Jeg forstår at dette er vanskelig, men å lyve på seg sykdom er virkelig en dårlig løsning. Du kan heller ikke bli sagt opp på dagen på et slikt grunnlag, man har sterkt stillingsvern her i landet. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #16 Skrevet 26. januar 2014 Får ikke bytte vakt dessverre. Aldri opplevd å få det spørsmålet, har vært ærlig med de som skal intervjue å sagt at jeg må høre med sjefen når jeg får fri, vil ikke at han skal vite at jeg søker jobber, for da kan jeg bli sagt opp på dagen og det har jeg ikke råd til.Anonymous poster hash: ced45...1e9 De kan ikke sparke deg for å lete etter ny jobb. Det er rett og slett ulovlig. Anonymous poster hash: 1f68a...548
lillemeg90 Skrevet 26. januar 2014 #17 Skrevet 26. januar 2014 Denmå vel ha referanse fra sjefen din uansett?
Gjest Gresshoppesang Skrevet 26. januar 2014 #18 Skrevet 26. januar 2014 Dersom du jobber i butikk, har du vel fri enkelte dager innimellom, som kompensasjon for lørdagsjobbing? Om du ikke har dette, får du forklare situasjonen i firmaet du skal på intervju og si at du kun har mulighet for intervju på lørdager/søndager. 1
Rosalie Skrevet 26. januar 2014 #19 Skrevet 26. januar 2014 (endret) Be om å få intervju over telefon eller skype. Blir mer og mer vanlig, særskilt når arbeidssøker bor langt unna. Om dette ikke er mulig, så må du nesten bare la dette intervjuet gå. Arbeidsgiver har styringsrett over ferien din, og kan godt nekte deg ferie eller annen fri. Men dersom du jobberi butikk så må du da ha enkelte fridager? Ikke lyv på deg sykdom. Det fører aldri noe godt med seg. Og er svært umoralsk. Endret 26. januar 2014 av Rosalie 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #20 Skrevet 27. januar 2014 Jeg skal ikke ha referanse fra sjefen min da jeg har gode referanser fra tidligere jobber og bare har jobbet i butikken i 4 mnd De kan som sagt ikke ha intervju via tlf eller skype med tanke på hvilken jobb dette er, det er umulig. Jeg vil ikke droppe intervjuet.. Men har et lite håp om å mase meg til fri.. Vil helst unngå bruk av egenmelding og sykemelding ja.. Har ingen fridager, jobber ikke lørdager.. Men intervjuet er i en "8-4" bedrift som ikke tar intevjuer på lørdager, jeg har spurt.. Ikke mange alternativer igjen bortsett fra fri da gitt.. Jeg kan bli "sagt opp på dagen" da jeg har bare en ukes oppsigelsestid, dårlig kontrakt.. I know! Anonymous poster hash: ced45...1e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå