Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert om en venninne hadde spurt om du ville ha råd ang. acne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet spørsmålet høres litt rart ut, men det er ei jente som jeg kjenner sånn halvveis men egentlig ikke har snakket så mye med. Skikkelig sporty, veldig grei jente men hun sliter veldig med acne og det syntes veldig godt gjennom sminken hennes. Har egentlig veldig lyst til å bare dra henne til siden og spørre om hun vil ha noen råd angående hudpleie, siden jeg så og si har stålkontroll på hvordan man skal få ordnet opp i den typen problemer.

Syntes egentlig veldig synd i henne, hun er så flott på alle måter men kviser over hele fjeset ødelegger inntrykket litt. Får så lyst til å gjøre noe med det.

Anonymous poster hash: 02a48...d79
Videoannonse
Annonse
Skrevet

du høres ut som en bedreviter. "jeg har så å si stålkontroll". jada det har du nok, men du må for all del ikke si det til henne.

å kanskje hun er klar over det selv. å kanskje hun ikke bryr seg? eller kanskje hun faktisk får hjelp for det? syns hudpleie er noe som en person skal få ha for seg selv. ville ikke blandet meg før hun vil ha hjelp.

prøv heller å si at "jeg har prøvd dette, å det funker jo som bare det, vil du prøve *sett inn det som passer* du også?"

Anonymous poster hash: 7e3ce...147
  • Liker 15
Skrevet

Jeg hadde blitt helt knust. Jeg har selv vært der (trente, var fornøyd med kroppen, men hadde alvorlig akne) Tro meg, hun er fullstendig klar over at problemet er der og å ha noen andre poengtere det ville for min del ødelagt det lille jeg har av selvtillit.

Anonymous poster hash: 2569d...fb2
  • Liker 11
Gjest Wilhelmine
Skrevet

Jeg tror jeg hadde blitt såret og lei meg. Kanskje jeg ikke burde bli det, om det var et velment råd, men jeg hadde nok blitt det. Sannsynligvis er hun mer enn klar over acneproblemet sitt, og jeg ville hvertfall ikke ønsket oppmerksomhet rundt det.

Som nevnt overfor kan det hende hun jobber som bare det med problemet og får hjelp av en hudlege allerede! At du har stålkontroll på egen hud, betyr jo ikke at det samme vil fungere på hennes. Generelt synes jeg man skal være ekstremt forsiktig med å kommentere andres utseende og gi velmente "tips" til hvordan bli bedre.

For å ta en litt flåsete sammenlikning - det blir sjelden tatt godt i mot å gi kostholdstips ut av lufta til de som er overvektige heller. Du tråkker i et minefelt her, og det er ekstremt fort gjort å såre.

Skrevet

Du kan vedde på at hun er helt klar over det og allerede har prøvd det meste for å bli kvitt det. Man kan ikke ha stålkontroll på hudpleie da dette er så individuelt, noe som funker på en person trenger ikke gi effekt på en annen. Jeg tror du skader mer enn du hjelper ved å ta dette opp med henne.

• Liker 6
Skrevet

Hva er hemmeligheten for å bli kvitt akne da, ts?

Anonymous poster hash: 18f40...38b

• Liker 8
Skrevet

Sannsynligvis har hun speil og har sett problemet selv. La det ligge.

• Liker 2
Skrevet

Så lenge hun ikke har bart går det sikkert greit.

Anonymous poster hash: 3f4d5...4d8
  • Liker 3
Skrevet

Min datter på snart 11 år har fått kviser i pannen/ hårfestet. Kva anbefaler du TS?

Anonymous poster hash: ffda9...53c

Skrevet

Hva er hemmeligheten for å bli kvitt akne da, ts?

Anonymous poster hash: 18f40...38b

Det er ingen hemmelighet, men en prosess som handler om å finne riktige produkter, feks ansiktsrens og fuktighetskremer som passer for egen hud.

Samt bruk av egnede produkter til å bli kvitt acne som feks adapalene, a-vitamin, salisylsyre og benzylperoxid. Et besøk til legen for å få en resept på dem kan være nødvendig.

Og så trenger man litt tid, å bli kvitt acne tar vanligvis minst 2-3 måneder.

Men mest av alt trenger man kunnskap om hva som skjer underveis, hva man bør se etter for å vite om det fungerer eller ikke.

Veldig mange som gir opp alt for tidlig fordi legene ikke gir skikkelig informasjon om bruken av preparatene de skriver ut og prosessen man går i gjennom. Feks at det kan bli mye verre i en måned eller to før det blir bedre. Så de slutter å bruke produktene de har fått utskrevet før de har fått gjort jobben sin skikkelig.

Ellers så kan det godt hende produktene de har fått på resept ikke fungerer fordi de bruker andre produkter som ødelegger for prosessen. Det hjelper ikke mye å et produkt som renser porene om du samtidig bruker et annet som tetter dem til.

Skrevet

NEI!

Og hudpleie hjelper ikke nødvendigvis på hormonell akne.

Men, om du mener du har noe å tilby henne så kan du jo forsøke å snakke litt sånn selv "åå jeg er så lei av kvisene mine, skal prøve et nytt produkt nå som skal hjelpe mot sånn og sånn" og se om hun viser interesse.

Anonymous poster hash: cedaa...8bf
Skrevet

Jeg har problemer med huden selv. Jeg hadde faktisk blitt glad for tips og råd, men innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Husker jeg var hos frisøren en periode hvor huden var virkelig ille, og han snakket om huden min under nesten hele timen.. Det syntes jeg ikke var noe gøy.. Men jeg blir glad når noen gir meg tips, eller deler erfaringer med ulike behandlinher osv. Men det er meg da. Jeg vet ikke hvordan hun reagerer.

• Liker 1
Gjest Carousel
Skrevet (endret)

Jeg hadde blitt ganske forbanna, for jeg var en gang den jenta med akne. Grunnen til at jeg gikk rundt med kvisene, var at vanlig hudpleie ikke funket. Vi snakker pensling, lysbehandling i salong, MD formulations, Decleor, Matis, Danné(?) diverse antioksidantmerker og kosttilskudd. Jeg måtte ha legehjelp, og jeg måtte prøve og feile en del der også. Gikk hos legen over lang tid. Mest sannsynlig har hun prøvd det meste hun også. Jeg ble trist når noen påpekte det jeg visste så alt for godt fra før.

Endret av Carousel
  • Liker 5
Skrevet

Tror også det kommer veldig an på jenta, hvordan hun ville tatt det.
Jeg for min del, som har vært og fremdeles er jenta med akne, blir verken trist eller lei når noen av mine beste venninner har gitt tips eller råd fordi jeg vet at de vil det godt, selv om jeg vet at jeg har prøvd det før. Jeg er jo selv klar over problemet og jeg er klar over at alle andre ser det også. Blir mer sur hvis noen av venninnene mine hadde sagt "åh, du har akne sier du, det kunne jeg ikke se", fordi det er så åpenbart løgn. Men som sagt, se an venninnen din.. :)

Skrevet

Jeg hadde blitt glad jeg, men kommer helt an på hvordan du klarer å legge det fram...

Anonymous poster hash: 1d4c2...667

Skrevet

Jeg ville nok følt det ukomfortabelt om du tok det opp helt uten videre. Men om dere tilfeldigvis har en samtale og det er mulig å flette det naturlig inn, kan du jo nevne at du har slitt med kviser, lært og prøvd mye og har peiling på hva som virker. Uten å direkte si at hun trenger hjelp.

Anonymous poster hash: 766dd...a77

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen hemmelighet, men en prosess som handler om å finne riktige produkter, feks ansiktsrens og fuktighetskremer som passer for egen hud.

Samt bruk av egnede produkter til å bli kvitt acne som feks adapalene, a-vitamin, salisylsyre og benzylperoxid. Et besøk til legen for å få en resept på dem kan være nødvendig.

Og så trenger man litt tid, å bli kvitt acne tar vanligvis minst 2-3 måneder.

Men mest av alt trenger man kunnskap om hva som skjer underveis, hva man bør se etter for å vite om det fungerer eller ikke.

Veldig mange som gir opp alt for tidlig fordi legene ikke gir skikkelig informasjon om bruken av preparatene de skriver ut og prosessen man går i gjennom. Feks at det kan bli mye verre i en måned eller to før det blir bedre. Så de slutter å bruke produktene de har fått utskrevet før de har fått gjort jobben sin skikkelig.

Ellers så kan det godt hende produktene de har fått på resept ikke fungerer fordi de bruker andre produkter som ødelegger for prosessen. Det hjelper ikke mye å et produkt som renser porene om du samtidig bruker et annet som tetter dem til.

2-3 månender får å bli kvitt kvisene er bare tull. Jeg sliter med alvorlig akne, og blir for tiden vurdert av 2 av norges beste hudleger. Jeg går på sterke medisiner som tar fullstendig knekken på meg, med de bivirkningene. De 3 første ÅRENE har jeg brukt antibiotika 4 ganger daglig + epiduo som er en kvisekrem. Jeg har nå gått over på isotretinon, og har gått på dette i snart 5 månender, enda er jeg langt i fra å bli kvitt kvisene.

Av anbefaling fra lege og farmasøyt har jeg fått de beste tilleggsproduktene i form av krem og rensegel.

Så da lurer jeg på hvordan i alle dager man skal bli kvitt kvisene på så kort tid?

• Liker 3
Skrevet

Hvis det virkelig plager henne, kan du stole på at hun har vært til en hudlege. Og jeg tipper hudleger vet bedre enn deg.

Anonymous poster hash: 7a662...19c
Skrevet

Hvis det virkelig plager henne, kan du stole på at hun har vært til en hudlege. Og jeg tipper hudleger vet bedre enn deg.

Anonymous poster hash: 7a662...19c

Absolutt, men jeg vet også at mange gir opp behandlingene hudleger gir dem for tidlig fordi de kanskje har prøvd i 3-6 uker uten å se forbedringer. Det virker veldig som om mange her tror at jeg påstår å være altvitende om hudpleie, det er jeg ikke. Men jeg har på generelt grunnlag god peiling de fleste behandlinger, produkttyper og mer eller mindre vanlige problemer folk har med huden.

Det er en god del som har fått råd av meg tidligere og virkelig sett store forbedringer i huden deres, men jeg sitter ikke bare å sier "prøv det mirakelproduktet, det funket som bare det for meg". Noen ganger går det bare på å guide noen frem til riktig fuktighetskrem eller et nytt produkt. Andre ganger trenger de en god dytt for å komme seg til hudlegen og få den hjelpen de trenger, eller om de har gitt opp en behandling tidligere trenger de å få vite at den "kommer til å fungere, det tar bare litt tid".

Hvis du sjekket et produkt som for eksempel Epiduo på Makeupalley finner du hundrevis av jenter som har prøvd det og gir det skikkelig dårlig score fordi de fikk skikkelig sterke utbrudd, huden ble helt rød og flaker av overalt. Så de sluttet rett og slett å bruke det, legger inn en skikkelig dårlig anmeldelse og ferdig med det.

Da kan det være veldig greit å ha noen som kan fortelle deg at "Det der er helt normalt, det kan komme til å være sånn i noen uker før det verste er over og du ser resultatene.". Det hadde selvfølgelig vert mye bedre om de kunne ha ringt en hotline til hudlegen og fått svar umiddelbart men det er veldig mange som ikke gjør.

Skrevet

Man skal trå varsomt med ubedt å tilby seg å hjelpe andre med utseendet deres, altså. Hadde det vært en nær venninne hadde man nok kunnet sagt noe, tilpasset på en måte som hadde funket for henne, men ei jente du ikke kjenner særlig godt? Gud, nei nei og atter nei. Tenk om noen du kjente sånn halvveis hadde kommet bort til deg, fortalt at de så du hadde et problem med utseendet og at de visste akkurat hvordan du skulle løse det? Det er bare ikke sånn man gjør ting.

Anonymous poster hash: 0fbec...048

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...