Gå til innhold

Noen som husker denne gripende boken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å lese en veldig gripende bok da jeg var ung tenåring, men så mistet jeg den på et fly og fikk aldri lest resten. Har tenkt på den i det siste, men husker ikke hele tittelen, ikke forfatteren, og har prøvd å google det jeg husker uten hell. Tror boken var tysk, men ikke 100% sikker. Jeg leste den på slutten av 90-tallet, men tror den var eldre enn det.

Jeg husker at tittelen på norsk var "Barn *og så et nummer jeg ikke husker*". Jeg kan si hva jeg husker om historien: Jeg tror bakgrunnen er andre verdenskrig, og en ung mor som reiser alene på et fullstappet tog sammen med babyen sin som ligger i vogn. Jeg husker ikke om de var jøder på flukt eller noe sånt, eller vanlige tyskere. Det er veldig varmt på toget, ingen som har noe vann til overs, og hun blir redd for at barnet skal bli dehydrert, så da toget stopper en stund i en liten by bestemmer hun seg for å hoppe av toget og løpe inn på nærmeste butikk for å skaffe vann. Hun lar barnet bli igjen sovende i vognen på toget for å spare tid. Men så skjer det et eller annet, hun blir holdt igjen, og toget med babyen hennes begynner å gå og forsvinner videre mens hun står igjen i panikk.

Jeg tror historien fortsetter med at hun ikke finner barnet sitt igjen i alt kaoset som eksisterer i landet i forbindelse med krigen, og så følger vi deres skjebner videre. Ihvertfall barnets skjebne, som får et nummer slik som foreldreløse barn fikk - derav tittelen på boken "Barn xxx".

Ikke lett dette, men jeg håper veldig noen husker den og kan gi meg tittelen/forfatteren! :)

Anonymous poster hash: 0556e...cd1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå fant jeg boken selv etter iherdig googling! Den heter visst Barn 312 og er skrevet av Hans-Ulrich Horster.

Anonymous poster hash: 0556e...cd1
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...