Gå til innhold

9.klassinger som poserer med champagneglass i handa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke problemet. Det er jo ikke sånn at 14-15-åringer ikke vet om alkohol, så jeg tviler sterkt på at det at de har glass som også brukes til champagne plutselig leder dem inn på en sti som ender i rennesteinen. De begynner vel ikke å drikke noe tidligere basert på at de drikker brus fra et champagneglass som 14-15-åringer.

Anonymous poster hash: f3376...2c5
  • Liker 2
Skrevet

Nei, det er nok ikke alkohol i glassene. :) Ser bare ikke hvorfor det må være sånne glass. Det er jo champagneglass.

Så på julaften serverer du brus i melkeglass? Det gjør ikke vi, da bruker vi stettglass til alle. Går fint helt fra ungene er et par år så vidt jeg minnes.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke at du ser noe galt med dette bildet. Det var jo flotte jenter, helt normalt sminket, og fine kjoler.

Og drikke av stettglass har mine barn gjort fra de var bittesmå, ved spesielle anledninger. Jeg drikker ikke alkohol selv, men drikker av stettglass jeg og, ved spesielle anledninger.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i dette? De ser ut som fine, tekkelige 14 åringer. :)

Vi gikk til frisør og fikk håret satt opp, leide digre og flotte ballkjoler og drakk Mozell fra stetteglass da vi hadde 9. klasse ball i 1996. Det var da masse press på utseende da også, og det har det da vært i mange år før det. Jeg synes for all del ikke det er bra med dette presset, men det er ikke noe som er nytt og annerledes nå enn før.

Det ble nevnt før i tråden at noen har ball hvert år, det synes jeg er tåpelig. Det blir jo steindyrt for foreldrene med alle disse kjolene (For det er neppe populært å måtte bruke samme kjole flere år på rad). En fest før sommeren/jul hadde vært mer enn nok. Her kan vel foreldrene påvirke hva som avtales gjennom gode foreldremøter? Jeg kan aldri tenke meg at flertallet jubler over å måtte kjøpe nye kjoler til jentene sine hvert år.

Skrevet

Oops, ser nå at de er fra Bergen. Men jaja, det samme gjelder, de kommer sikkert fra Bergens vestkant

Anonymous poster hash: 75f82...761

Haha. De ser helt vanlige ut. Man er ikke snobbete bare fordi man pynter seg for skoleball. I tillegg er det ikke uvanlig å begynne å smådrikke som 14-15 åring, bedre det enn å gå på flatfylla dagen man fyller 18.

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke noe galt i det, men er ikke så mange år siden jeg gikk i niendeklasse selv. Ballet var så stas med limo og champagne, det er jo på ungdomsskolen man begynner å utforske :biggrin:

Anonymous poster hash: 96e81...ed0
Skrevet

Skolene her har ball for 8.-10. trinn hvert år. Men de store kostnadene uteblir om man ikke absolutt vil ta dem. Vanlige cubus-kjoler fungerer greit, og de fleste får en ny kjole til jul uansett. Ingen styling av profesjonelle og mamma/ pappataxi både dit og hjem.

• Liker 2
Skrevet

Ser ingenting galt med dette bildet. Man må ikke drikke champagne av champagneglass - det går til og med an å drikke brus fra vinglass!

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde det sånn for 15 år siden også, men ikke med slike "vanlige" kjoler jeg ser på bilder fra ball i dag. Det var store ballkjoler, noen kjøpt, de fleste lånt/leid, og slettes ingen gymsal, men et selskapssted som brukes både til bryllup, begravelser, militære- og kommunale arrangementer mm. Treretters og stetteglass, som seg hør og bør på et ball.

Men dog kun i 10.klasse.

Skrevet

14 åringer har dessverre sex, guttene noe senere, men alt begynner tidligere. Det er skremmende og leit. Utseende fokus tar helt av. 15 åringer vil ha restylane og botox :sjokk: Fordi de digger rosabloggerene som Sophie Elise, Fotballfruen, Rannveig Heitmann, Kristina Andersen, Nette Nestie og alle andre som bare blogger om klær, utseende og tomme svadating. Ikke rart de blir meget påvirket, men innrømmer noen dette??? Neida.

Anonymous poster hash: 63ca1...39e
  • Liker 1
Skrevet

Jeg merker at jeg er veldig, veldig glad for at jeg er mamma til en gutt!

Anonymous poster hash: a2731...0c2
Skrevet

Så de skal gå rundt å drikke brus i melkeglass? De må jo få lov å se litt glamorøs ut, og det er ingenting galt med å sminke seg opp til ball! Og de ser da fortsatt ut som uskyldige og skjønne 14 åringer, så jeg ser virkelig ikke problemet.. Syns du overanalyserer til de grader..

Anonymous poster hash: 45b6d...4d8
  • Liker 4
Skrevet

14 åringer har dessverre sex, guttene noe senere, men alt begynner tidligere. Det er skremmende og leit. Utseende fokus tar helt av. 15 åringer vil ha restylane og botox :sjokk: Fordi de digger rosabloggerene som Sophie Elise, Fotballfruen, Rannveig Heitmann, Kristina Andersen, Nette Nestie og alle andre som bare blogger om klær, utseende og tomme svadating. Ikke rart de blir meget påvirket, men innrømmer noen dette??? Neida.

Anonymous poster hash: 63ca1...39e

Er du helt på jordet? Restylane og botox er 18 års aldersgrense, uansett om de skulle hatt samtykke fra foreldre.. Så vi skal ikke få lov å lese blogger om klær og stas? Skal vi heller lese blogger om strikking og hagearbeid? :sleeping: Vi leser jo om det vi selv er interessert i, og ingen av de bloggerne (etter hva jeg vet) oppfordrer 15 åringer til noenting som helst, påvirket hadde de blitt uansett om det hadde vært rosabloggere eller ikke.. Ikke tro at unge i dag blir påvirket bare av nettet og blogger, de blir påvirket på skolen, av venner, diverse tv-programmer.. Til og med mange foreldre idag kan påvirke barna på en negativ måte.. Sånn er verden, men vi har det nå ganske bra for det om, så la nå jenter få pynte seg litt til skoleball! Det er HELT normalt..

Utrolig at folk klarer å finne problemer med alt nå til dags :roll:

Anonymous poster hash: 45b6d...4d8

Skrevet

Altså, det er blitt vanlig for 12-13 åringer å drikke seg dritings og røyke hasj og prøve lsd. Ganske sykt igrunn, jeg er såvidt 20 og jeg drakk ikke alkohol før jeg var 15 (Da var det kult med en cider eller to liksom..)

De er jo egentlig små unger uansett hva de måtte tro selv, er helt sykt at samfunnet er blitt sånn.

Skrevet

"Jeg må bare få sagt dette. Først og fremst, utrolig flotte jenter. Ball er stas, husker jo sommefulene i magen og alt det der. Men det merkes VIRKELIG at det er nye tider! 9 klasse liksom! Jeg forstår jo at disse jentene har vært heldig som har en klassevenninne med en mor som er sminkør og eier en beauty salong. Er jeg helt på kjør om jeg syns dette er bittelitt feil? :S Det settes alt for mye fokus på utsende i en alt for tidlig alder. 9 klasse er enda "barn". Greit man har lyst å bli tatt som voksen i den alderen, men når man er 14 og 15 år, så er man desverre ikke det, og med et så stort fokus på utsende, så lurer jeg på hva som vil skje i fremtiden, hvordan dette utvikler seg videre. Det er allerede et stort fokus på å se bra ut. Det er helt normalt å "operere" ting ved seg selv om man ikke skulle eie "det ideale" utsende som blir printet inn i hodet på oss gjennom all slags media. "

http://www.ba.no/nyheter/article7126356.ece

Det var ei som la ut dette på facebook, og jeg er så utrolig enig. Hvorfor poserer 9.klassinger med champagneglass, masse sminke og høye hæler? Da jeg gikk i 9 klasse brukte jeg såvidt maskara, og hadde sikkert stått der med en solobrus i hånda. De ser jo så utrolig voksne ut. 14 åringer er jo forsatt barn, og på det bildet der ser de mye eldre ut.

Anonymous poster hash: 009aa...16c

Huh? I hvilket århundre er så forfatter av den sure facebooktekst oppvokst? :klo: Vi poserte (for mellom 15 og 20 år siden) omtrent tilsvarende i den alderen. Det var også da helt normalt. Og sminkør? En ser da tydelig at det er tenåringsjentens typisk ivrige omgang med sminkekosten som har satt stilen for sminkevalget for kvelden. Overdådig!

Og skolen var til informasjon "utpå bygda". 14-15.åringer er ikke så uintelligente at de ikke vet å for 5 minutter presentere et glansbilde for fotografen.

Det blir helt feil om en tolker utseendehysteriet dithen at en oppmuntrer ellers oppegående barn til å kle seg i noe ræl og drikke brus fra flaska. Samfunnet er nå engang slik at den som ser ren og pen ut vinner racet. Å ikke lære barn dette er neppe et sjakktrekk.

Anonymous poster hash: 9b617...1ed

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Jeg ser pyntede ungdommer som bruker stettglass, hvorfor er det galt? Det var noe vi selv gjorde på skoleballet i 10.klasse på ungdomsskolen. Stor stas, selv om det var Mozell. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Altså, det er blitt vanlig for 12-13 åringer å drikke seg dritings og røyke hasj og prøve lsd. Ganske sykt igrunn, jeg er såvidt 20 og jeg drakk ikke alkohol før jeg var 15 (Da var det kult med en cider eller to liksom..)

De er jo egentlig små unger uansett hva de måtte tro selv, er helt sykt at samfunnet er blitt sånn.

Jeg vet ikke om du oppholder deg i et meget belastet miljø eller hva det måtte være, men det er ikke VANLIG for den jevne 12-13 åringen å bruke LSD, hasj og alkohol. Endret av Alice123
  • Liker 6
Skrevet

Er selv far til en fjortiss.

Ingen slike tendenser i vårt nærmiljø i alle fall.

De blir 15 hele gjengen i år. Noen har sikkert smakt i en eller annen anledning, men ingen har vært beruset.

Skrevet

Nei, det er det ikke.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er det ikke.

Er selv far til en fjortiss.

Ingen slike tendenser i vårt nærmiljø i alle fall.

De blir 15 hele gjengen i år. Noen har sikkert smakt i en eller annen anledning, men ingen har vært beruset.

Jeg vet ikke om du oppholder deg i et meget belastet miljø eller hva det måtte være, men det er ikke VANLIG for den jevne 12-13 åringen å bruke LSD, hasj og alkohol.

Altså, dette er ikke alle. Men jeg ser jo selv at det skjer, og tro meg, det er INGEN foreldre som finner ut av det der.

Det er blitt mye mer vanlig å drikke alkohol fra man er 13-14 år og har begynt på ungdomsskolen, spesielt de litt mer "populære" ungene.

Foreldre er ganske godtroende, og jeg ser sjeldent foreldre som vet om hva ungen deres holder på med.. Det skjer hele tiden, rett under nesa på dem.

Altså, det er noe satt på spissen med hasj og lsd, men jeg har sett det på søsken av venninner osv i den alderen. Typ disse som henger med de litt eldre enn seg.. Men det er blitt ganske normalt at unger på 13 er ute og drikker, og det skjer overalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...