AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #1 Del Skrevet 25. januar 2014 Hvordan er reglene for hobbyinntekter? Jeg mener, han man tjene titusenvis, bare man har noenlunde det samme i utgifter? i så fall er dette svært interessant... Anonymous poster hash: d789e...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #2 Del Skrevet 25. januar 2014 Siden hundeoppdrettere regnes som hobby så kan det se slik ut ja... Anonymous poster hash: ad76f...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #3 Del Skrevet 26. januar 2014 Ok. Bra eksempel. Her er det altså muligheter for å tjene en haug med penger, bare man gjør det på rette måten altså. Anonymous poster hash: d789e...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #4 Del Skrevet 26. januar 2014 Ok. Bra eksempel. Her er det altså muligheter for å tjene en haug med penger, bare man gjør det på rette måten altså. Anonymous poster hash: d789e...c88 Vel, du blir vel ikke akkurat rik hvis utgiftene er det samme som inntektene da. Så da må du jo evt. finne ting å utgiftsføre, og hvis du ikke har reelle utgifter men allikevel fører de, så jobber du jo svart. Anonymous poster hash: ad76f...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #5 Del Skrevet 26. januar 2014 Tingen her er jo å føre ting man trenger til hobbyen og likevel kan utnytte de privat... Og i tillegg kunne tjene inn igjen pengene man bruker på det man kjøper. Anonymous poster hash: d789e...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #6 Del Skrevet 26. januar 2014 Feil sammenligning men la oss si jeg kjøper en fin tønne for 500000. Dyr tønne men jeg vil ha den i garasjen. Så holder jeg foredrag til folk som kommer for å se på tønnen. Dette tar jeg 1000 kr pr pers for. Etter jeg har vist 500 stk tønnen, har jeg tjent den inn igjen, sant? Så etter et år eller 3 blir jeg lei tønnejævelen. Da kan jeg selge den skattefritt, og jaggu har tønna steget litt i verdi og pga at det er en samletønne. Korrekt sålangt? Anonymous poster hash: d789e...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #7 Del Skrevet 26. januar 2014 Ingen som kan noe om dette? Anonymous poster hash: d789e...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferdigstudent Skrevet 26. januar 2014 #8 Del Skrevet 26. januar 2014 Google er en fin ting Dersom hobbyen er egnet til å gi økonomisk overskudd over tid, regnes det vanligvis som næring. Selger du for eksempel smykker som du lager selv vil det sannsynligvis regnes som næring dersom du går med overskudd flere år på rad. Går du i underskudd noen år og overskudd andre kan det regnes som hobby. Det er ingen fasit. Det handler ikke så mye om summer som hva som er hensikten med hobbyen. Økonomisk overskudd over flere år = næring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #9 Del Skrevet 26. januar 2014 Men jeg skaper jo ikke overskudd over disse årene jeg holder foredreag om tønnen? Jeg tjener den bare inn igjen og fortjeneste og tap er null. Det skal heller ikke skattes av om en selger samleobjekter, sier google også...? Anonymous poster hash: d789e...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #10 Del Skrevet 26. januar 2014 Kanskje et bedre eksempel: Jeg kjøper en eller flere gitarer til en verdi av 500.000 over et eller flere år. Eller 5.000.000 for den saks skyld. Beløpet er etter som jeg skjønner irrelevant når det gjelder hobby. For å ikke gå personlig konkurs over disse sinnsyke kjøpene, bestemmer jeg meg for å gi undervisningstimer på gitarene. Dette driver jeg da med til jeg har tjent inn igjen gitarene, avhengig av hvor mange elever jeg har og hvor mye jeg tar pr time. Jeg stanser undervisningen når jeg har tjent de inn igjen. Men jeg har fortsatt gitarene og disse har jeg nå eid i flere år. Da skal det ikke skattes av evn salg, om jeg forstår skatteloven og google riktig? Anonymous poster hash: d789e...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferdigstudent Skrevet 26. januar 2014 #11 Del Skrevet 26. januar 2014 Kanskje et bedre eksempel: Jeg kjøper en eller flere gitarer til en verdi av 500.000 over et eller flere år. Eller 5.000.000 for den saks skyld. Beløpet er etter som jeg skjønner irrelevant når det gjelder hobby. For å ikke gå personlig konkurs over disse sinnsyke kjøpene, bestemmer jeg meg for å gi undervisningstimer på gitarene. Dette driver jeg da med til jeg har tjent inn igjen gitarene, avhengig av hvor mange elever jeg har og hvor mye jeg tar pr time. Jeg stanser undervisningen når jeg har tjent de inn igjen. Men jeg har fortsatt gitarene og disse har jeg nå eid i flere år. Da skal det ikke skattes av evn salg, om jeg forstår skatteloven og google riktig?Anonymous poster hash: d789e...c88 Gitartimer vil jeg anta at regnes som næring, hobbyen din er ikke å lære bort gitarspill. Hensikten med gitartimene er å tjene penger, selv om pengene brukes til gitarkjøp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #12 Del Skrevet 26. januar 2014 Og hvorfor kan ikke hobbyen min være gitarspill? Jeg trenger gitaren(e) for å gjennomføre hobbyen min. Anonymous poster hash: d789e...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #13 Del Skrevet 26. januar 2014 Send en mail til skatteetaten så får du svar på alle dine spørsmål. Ofte avgjrøes det i hvert enkelt tilfelle. Selvom hunder er min hobby er å holde hundekurs regnet som inntekt. Sier seg selv. Da kan man jo dra den ut til at en gymlærer er sportsinteressert og har sport som hobby også... Anonymous poster hash: ad76f...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #14 Del Skrevet 26. januar 2014 Selvfølgelig kan ikke gymlæreren gjøre det. Det er jo hans yrke og ville blitt sett på som næring fra første krone. Men jeg fant denne: http://www.aftenbladet.no/fritid/midten/article470061.ece#.UuUKuuXsRxk Den bekrefter det jeg tenkte på ang min hobby. Så her skal det satses . Sålenge utgifter står i stil til inntekter hele veien er dette en ren gullgruve. Anonymous poster hash: d789e...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferdigstudent Skrevet 26. januar 2014 #15 Del Skrevet 26. januar 2014 Selvfølgelig kan ikke gymlæreren gjøre det. Det er jo hans yrke og ville blitt sett på som næring fra første krone. Men jeg fant denne: http://www.aftenbladet.no/fritid/midten/article470061.ece#.UuUKuuXsRxk Den bekrefter det jeg tenkte på ang min hobby. Så her skal det satses . Sålenge utgifter står i stil til inntekter hele veien er dette en ren gullgruve. Anonymous poster hash: d789e...c88 Når utgifter = inntekter har du ikke overskudd. Da hadde du ikke betalt skatt uansett. Så hvordan kan det være en gullgruve? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #16 Del Skrevet 26. januar 2014 Det handler om de tingene man kan kjøpe inn til hobbyen sin, for så å tjene de inn igjen etterpå. Mao kan man tilegne seg en hel del og la andre betale for det. Intet tjent, men heller intet tapt. Men man innehar fortsatt tingene man har kjøpt for all ettertid... Anonymous poster hash: d789e...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferdigstudent Skrevet 26. januar 2014 #17 Del Skrevet 26. januar 2014 (endret) Det handler om de tingene man kan kjøpe inn til hobbyen sin, for så å tjene de inn igjen etterpå. Mao kan man tilegne seg en hel del og la andre betale for det. Intet tjent, men heller intet tapt. Men man innehar fortsatt tingene man har kjøpt for all ettertid... Anonymous poster hash: d789e...c88 Allikevel er dette et tolkningspørsmål. Jeg er ganske sikker på at gitartimer regnes som næring, uavhengig av at du har kjøpt en gitar til 500.000. Mange har bil som hobby, kan de da kjøre taxi skattefritt? Skal jo bare betale ned bilen. Skatteetaten avgjør om det regnes som skattepliktig inntekt eller hobbyinntekt. Dersom hobbyen din er å lage figurer av leire, så selger du dem slik at du ca går i null regnes det nok som hobbyinntekt. Siden du selger resultatet av å utøve hobbyen din. Om du derimot avholder kurs for å lage leirefigurer kan det godt hende det ikke vil bli godkjent som hobby. Endret 26. januar 2014 av Ferdigstudent 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #18 Del Skrevet 26. januar 2014 Allikevel er dette et tolkningspørsmål. Jeg er ganske sikker på at gitartimer regnes som næring, uavhengig av at du har kjøpt en gitar til 500.000. Mange har bil som hobby, kan de da kjøre taxi skattefritt? Skal jo bare betale ned bilen. Skatteetaten avgjør om det regnes som skattepliktig inntekt eller hobbyinntekt. Dersom hobbyen din er å lage figurer av leire, så selger du dem slik at du ca går i null regnes det nok som inntekt. Siden du selger resultatet av å utøve hobbyen din. Om du derimot avholder kurs for å lage leirefigurer kan det godt hende det ikke vil bli godkjent som hobby. Så om jeg går i null, mener du at jeg skal skatte? Av hva da? Nullen? Taxi kan jeg selvfølgelig ikke kjøre da alle vet at dette er lovregulert og at det ikke er lovlig å kjøre pirattaxi. Hadde det vært lovlig hadde mange gjort det og taxinæringen kunne legge ned på dagen. Hadde vært ok om du kunne skrive noe som ikke allerede er en selvfølgelighet. Ikke stygt ment, men alle vet at pirattaxi ikke er lovlig. Anonymous poster hash: d789e...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferdigstudent Skrevet 26. januar 2014 #19 Del Skrevet 26. januar 2014 Det skulle stå hobbyinntekt der, endret det. Taxi eksempelet var for å sette det på spissen. Jeg nevnte heller aldri pirattaxi, så ikke legg ord i munnen min. Eksempelet er allikevel gyldig, da det illustrerer poenget mitt. Poenget er, hvor går grensen? Det sier seg jo selv at du ikke kan kalle noe hobbyinntekt kun på grunn av at du bruker pengene på å kjøpe/betale ned på hobbyen din. Det er det jeg prøver å fortelle deg. Det er et skille mellom å utøve hobbyen sin og selge resultatet, og det at hensikten med aktiviteten er å tjene inn penger. Hadde du utført gitartimene uansett om du fikk lønn eller ikke? Det hadde du nok neppe. Hadde personen som elsker å strikke, og selger feks hjemmestrikkede ullvotter og luer, strikket uansett om personen fikk solgt de eller ei? Det er nok større sannsynlighet for det ja. Jeg er langt ifra noen ekspert på temaet, men jeg har vært borti lignende problemstillinger gjennom studiet. I løpet av mastergraden min fullførte jeg et kurs kalt Personlig økonomi på NHH. Der var dette et tema. Jeg skal love deg at det ikke er så enkelt som å bare si du betaler ned på en investering. Loven sier at dersom hobbyen er egnet til å gi overskudd over tid regnes det som skattepliktig inntekt. Det er derfor ikke relevant at du sier du skal slutte når du har nedbetalt den gitaren til 500 tusen. Skatteetaten sin vurdering avhenger av om du kan gå i overskudd over tid på dette. Du kan også utføre gitartimene med en gitar til 500 kroner, så faktumet at du har betalt 500 tusen er ikke alltid avgjørende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #20 Del Skrevet 26. januar 2014 Det skulle stå hobbyinntekt der, endret det. Taxi eksempelet var for å sette det på spissen. Jeg nevnte heller aldri pirattaxi, så ikke legg ord i munnen min. Eksempelet er allikevel gyldig, da det illustrerer poenget mitt. Det sier seg jo selv. Poenget er, hvor går grensen? at du ikke kan kalle noe hobbyinntekt kun på grunn av at du bruker pengene på å kjøpe/betale ned på hobbyen din. Det er det jeg prøver å fortelle deg. Det er et skille mellom å utøve hobbyen sin og selge resultatet, og det at hensikten med aktiviteten er å tjene inn penger. Hadde du utført gitartimene uansett om du fikk lønn eller ikke? Det hadde du nok neppe. Hadde personen som elsker å strikke, og selger feks hjemmestrikkede ullvotter og luer, strikket uansett om personen fikk solgt de eller ei? Det er nok større sannsynlighet for det ja. Jeg er langt ifra noen ekspert på temaet, men jeg har vært borti lignende problemstillinger gjennom studiet. I løpet av mastergraden min fullførte jeg et kurs kalt Personlig økonomi på NHH. Der var dette et tema. Jeg skal love deg at det ikke er så enkelt som å bare si du betaler ned på en investering. Loven sier at dersom hobbyen er egnet til å gi overskudd over tid regnes det som skattepliktig inntekt. Det er derfor ikke relevant at du sier du skal slutte når du har nedbetalt den gitaren til 500 tusen. Skatteetaten sin vurdering avhenger av om du kan gå i overskudd over tid på dette. Du kan også utføre gitartimene med en gitar til 500 kroner, så faktumet at du har betalt 500 tusen er ikke alltid avgjørende. Vel...kan ikke si at eksemplet ditt er gyldig, da det snakkes om ulovligheter. Å kjøre taxi som privatperson omtales som pirattaxi, om du da ikke har et annet ord på det, siden du mener at jeg legger ord i munnen på deg. Hva annet kalles den type virksomhet, da? Men nok om det. Jo jeg kan betale ned på hobbyen med penger jeg tjener. Se linken her: http://www.aftenbladet.no/fritid/midten/article470061.ece#.UuUKuuXsRxk Under: "Der forbetaler vi ikke hobbyskatt" i faktaboksen: "De fleste går sannsynligvis med underskudd av hobbyvirksomheten sin. Utgifter til utstyr, råvarer, materialer, maskiner og lignende overstiger som oftest de samlede inntektene på salg av hobbyprodukter. Derfor har det ikke vært aktuell politikk å innføre skatteplikt på hobbyinntekter. For hvis det hadde skjedd, ville vi også etter norske skattebestemelser ha rett til fradrag for utgiftene vi har på hobbyen vår. Og når de fleste som driver med en hobby, likevel går med underskudd, ville ikke staten samlet tjene penger på å legge skatt på slik virksomhet. I stedet har staten heller sørget for en flytende grenseoppgang mellom hobby- og næringsvirksomhet, for å hindre at næringsvirksomhet blir drevet under dekke av å være hobbyvirksomhet." Så jeg kan trygt kjøpe både maskiner og annet, for så å tjene dem inn igjen. Overskudd blir det aldri. Da kjøper jeg bare en ny maskin og lar andre betale den ned også. Anonymous poster hash: d789e...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå