Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en matbutikk, og synes alltid det er like ekkelt å spørre kunden om leg hvis h*n skal kjøpe øl/snus/røyk, når jeg er veldig usikker på hvor gamle de er. Spesielt ekkelt synes jeg det er når kunden er gutt (er selv jente). Blir sååå flau når jeg ser de er født på 80-tallet :(

Blir dere sure/fornærmet når dere blir spurt om leg og er langt over 18 år? Bare lurer :)

Anonymous poster hash: 7fc42...cfa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 29 og blir spurt ni av ti ganger. Tar det som et stort kompliment :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 29 og blir spurt ni av ti ganger. Tar det som et stort kompliment :fnise:

TS her. Opplever ofte at folk blir litt snurt hvis jeg spør. Ser liksom dumt på meg og sier "legitimasjon......?" så viser de meg den så er de f.eks. født i 1990. Føler meg litt ukomfortabel :(

Skrevet

Hahah, jeg er 31 og ble spurt om leg når jeg skulle kjøpe paracet nylig. Hun trodde ikke jeg var fylt 18..?!??! Ja, til tross for at jeg hadde mitt 9 år gamle barn sammen med meg, så sa hun at jeg kunne ikke vært 18 år gammel. Eh..

Jeg ble bare sjokkert. Ikke fornærmet eller sur. Hvorfor skal man bli det?

Det ER vanskelig å gjette alderen på folk. Greit, jeg synes kanskje det var noe drøyt i mitt tilfelle. Hadde det vært 25 år hun tenkte på, så hadde jeg skjønt det. Men sur kan man jo ikke bli.

Anonymous poster hash: f3bab...5da
Skrevet

Det er jobben din å spørre, og det tror jeg de fleste er klar over :) Det er forferdelig vanskelig å se alderen an, en moden 18-åring kan se eldre ut enn en 25-åring :P

• Liker 5
Skrevet

Nei, blir ikke sur eller fornærma. :)

Verre om du mister jobben eller at butikken får problemer fordi du ikke spør om leg, og folk er mindreårige. :)

• Liker 4
Skrevet

Lurer på om egentlig alle er klar over at om den ansatte er i tvil om kunden er fylt 25 år, så skal h*n spørre om leg. Holder ikke å anta at kunden er over 18.

• Liker 2
Skrevet

en kompis av meg på 45 ble spurt om leg når han kjøpte øl. jeg med mine 22 år slapp :fnise: det er fortsatt morsomt

Anonymous poster hash: de763...998
Skrevet

Jeg viser alltid uoppfordret fordi jeg vet jeg vil bli spurt. Men en gang jeg kjøpte flakslodd ble jeg litt overrasket over å bli spurt for jeg tenkte ikke over at det var aldersgrense på det.

Er 26år gammel og kan egentlig ikke forstå at folk kan mistenke at jeg er under 18år, men samtidig vet jeg at det er vanskelig å "dømme" så tar det med et smil.

Er du i tvil så spør. Det burde kundene ha forståelse for selvom de er gamle nok :)

Skrevet

Jeg viser alltid uoppfordret fordi jeg vet jeg vil bli spurt. Men en gang jeg kjøpte flakslodd ble jeg litt overrasket over å bli spurt for jeg tenkte ikke over at det var aldersgrense på det.

Er 26år gammel og kan egentlig ikke forstå at folk kan mistenke at jeg er under 18år, men samtidig vet jeg at det er vanskelig å "dømme" så tar det med et smil.

Er du i tvil så spør. Det burde kundene ha forståelse for selvom de er gamle nok :)

Er ikke sikkert at den ansatte mistenker at du er under 18 år dersom han eller hun spør om leg. De skal spørre dersom de synes kunden ser yngre ut enn 25 år.

To-tre ganger i året foretas det såkalte tester i matbutikker, hvor en person under 25 år kjøper øl. Spør ikke den ansatte om leg, får butikken en advarsel. Får butikken et visst antall advarsler over en bestemt tid, mister den retten til å selge alkohol. Den ansatte som ikke spør om leg kan også miste jobben, det er opp til arbeidsgiver. Det er ansett som en saklig grunn til oppsigelse, i alle fall ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg spør alle jeg tror er under 25 år, men nå kjenner jeg de fleste og spør sjeldent (jobber i liten lokalbutikk). De som er godt over 20 bare smiler litt når jeg spør om leg, mens jeg har inntrykk av at jenter på 19-20 blir sjokka av over å bli spurt om leg - himler med øynene og bare "hallo, jeg er liksom 19, daaa! Er over ETT ÅR siden jeg var 18, omg."

Jeg er 27 år, blir spurt om leg hver gang. Synes ikke det er irriterende, men kanskje litt teit siden det skjer hver gang. De ansatte fniser som regel litt når de ser 1986 på kortet. :)

• Liker 2
Skrevet

Er 29, blir ofte spurt. Tar det som et kompliment ;)

Anonymous poster hash: 89559...08c

Skrevet

Jeg synes det er veldig teit å spørre meg om legg, når jeg er nesten 30 år, men skjønner hvorfor jeg blir spurt. Jeg ser fortsatt ut som jeg går på ungdomsskolen.

Gjest Emmanuelle
Skrevet

Er 28 og blir alltid spurt...bare om det så er paracet!

Synes ikke det er flaut eller frekt, det er forventa - jeg vet jeg ser ung ut! Kjæresten min er yngre, men alle tror jeg er den yngste av oss. Ligger nok i slekta, min bestemor ble spurt til hun var 35 og søskenbarnet mitt til hun var 29. Har planer om å slå dem begge :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har legget folk for pølse jeg så... :ler: (jeg var helt sikker på at han sa "pils", han gjorde stooore øyne!)

Men jeg blir heller spurt en gang for mye enn at noen blir spurt en gang for lite og butikken og den ansatte får trøbbel.

Dog, jeg blir nesten aldri legget, selv om jeg er 23. Viser uoppfordret på polet, men det er fordi jeg vil ha refleks/kjæelighet på pinne :sjenert:

Skrevet

Jeg er snart 30 og blir og spurt veldig ofte. Prøver å handle mye på samme butikk så jeg slipper å vise legg, særlig siden skandiabank kortet mitt er uten bilde. Jeg blir ikke sur, men må innrømme jeg er litt lei av å vise legg :P Skjønner det er vanskelig å se ann alder, men jeg ser virkelig ikke ut som en 17 åring lengre :P

Anonymous poster hash: 7974b...4fe

Skrevet

Hvis du ikke spør, og kunden er under atten, så kan du miste jobben og butikken få både bot og miste skjenkebevilgningen en stund.

Alt dette fordi du syns det er flaut å spørre! Nei, legg den tankegangen bort og spør heller for mye enn for lite. De som blir sure er de som skal være flaue. Ikke du, som bare gjør jobben din.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan syntes det er litt morsomt når en 18åring bak kassa spør meg om leg (jeg er 24).. Men så skal man jo spørre om leg uansett så jeg tenker ikke mer over det. :P

Skrevet

Jeg er 30 år. Jeg blir litt fornærmet når jeg BLIR spurt og jeg blir litt fornærmet når jeg IKKE BLIR spurt også. Fnis. :fnise:

Anonymous poster hash: 0ee09...edb
Skrevet

Jeg vet jeg ser mye yngre ut enn jeg er (født i 1991), men jeg har blitt spurt om legitimasjon når jeg har kjøpt både red bull og en film med 15 års aldergrense. I de sistenevnte tilfellene har jeg bare begynt å le, for så unge ser jeg virkelig ikke ut. Har flere ganger også blitt spurt om jeg skal ha barn- eller voksenbillett. Jeg tror nok vedkommende bak kassen blir mer flau enn jeg irritert. Jeg begynner stort sett bare å le :fnise:

Anonymous poster hash: 6204e...fde
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...