Gå til innhold

Utleier skulle bo der selv, nå selges leiligheten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn hadde en kjedelig situasjon med en utleier som tydeligvis har brukt alle knep for å få det som han ville. Utleier hadde gitt vennen beskjed om at h#n skulle bo der selv. Min venn flyttet ut før fristen som ble satt i et forlik med HTU, og nå etter bare noen uker ligger leiligheten ute til salg!

Kan min venn kreve erstatning for belastningen denne saken har gitt? Det er jo tydelig at utleier har løyet for å få ut leieboer?

Anonymous poster hash: 7aa89...ba0
Videoannonse
Annonse
Gjest Whitestripes
Skrevet

Utleier ville nok bare bli kvitt leieboeren sin, og har sitt på det tørre. Selv om han sa han skulle bo der selv, er det lov å ombestemme seg.

• Liker 7
Skrevet

Men det er ikke lov å si opp leietager fordi eier skal selge.

Skrevet

Vi sa opp leieboer fordi vi skal selge. Men vi endte med å flytte inn selv. No problem.

Anonymous poster hash: c8432...47f

• Liker 1
Skrevet

Nei, men han ble sagt opp pga eier skulle bo dder selv =gyldig grunn

At ting endres i etterkant er ikke relevant

Bare det at leieboeren skal prøve å kreve noe i etterkant, høres jo helt sykt ut.

Min meg på å aldri leie ut, for da blir vi aldri kvitt de om man ønsker det..

Anonymous poster hash: 60bd6...e2b

• Liker 18
Skrevet

Nei, men han ble sagt opp pga eier skulle bo dder selv =gyldig grunn

At ting endres i etterkant er ikke relevant

Bare det at leieboeren skal prøve å kreve noe i etterkant, høres jo helt sykt ut.

Min meg på å aldri leie ut, for da blir vi aldri kvitt de om man ønsker det..

Hva er da vitsen med et forlik fra HTU hvis utleier kan snu på ting uten å flytte inn i boligen selv så snart leieboer er ute? Det kan umulig være lovlig.

Skrevet

Utleier forsøker å selge leiligheten til en mye høyere pris enn kjøpsprisen.

Skrevet

Hva er da vitsen med et forlik fra HTU hvis utleier kan snu på ting uten å flytte inn i boligen selv så snart leieboer er ute? Det kan umulig være lovlig.

Er det ulovlig å ombestemme seg?

Folk sine livssituasjon endrer seg stadig, så det blir for dumt å nekte noen feks å selge ved et brudd?

• Liker 5
Skrevet

Er det ikke lov? Aldri?`Hvordan i all verden blir man "kvitt" leieboere da? Hvis man leier ut, betyr det at man aldri kan si de opp??

Anonymous poster hash: a8c74...718

• Liker 8
Skrevet

Er det ikke lov? Aldri?`Hvordan i all verden blir man "kvitt" leieboere da? Hvis man leier ut, betyr det at man aldri kan si de opp??

Det er fryktelig vanskelig å bli kvitt leieboere. Vi skal hvertfall aldri leie ut, det er sikkert. Særlig etter å ha lest alle idiot-innlegg her om hvordan de skal gjøre det vanskelig for utleier.

• Liker 12
Skrevet

Det er fryktelig vanskelig å bli kvitt leieboere. Vi skal hvertfall aldri leie ut, det er sikkert. Særlig etter å ha lest alle idiot-innlegg her om hvordan de skal gjøre det vanskelig for utleier.

Her som i på kvinneguiden, ikke denne tråden alene.

Skrevet

Jo, men man må ha gyldig grunn. Feks at de plager naboene, har fester hele tiden, spiller musikk sent på kvelden, ikke tar vare på boligen, ikke betaler leie osv.

Man kan og si opp leietaker fordi man skal bruke boligen selv.

Men man kan ikke bare si opp leietaker "fordi man vil selge til en høyere pris", da må man vente til leietakers kontrakt går ut.

Og man kan heller ikke kaste ut leietaker for så og ombestemme seg etter et par uker, da er det tydelig at man egentlig bare jukser med systemet.

Hvis boligen er leid ut, så skal den stort sett selges med gjenboere. Men også her er det en del nyanser som må taes hensyn til, om utleier eier mer enn en bolig vil man feks skjelden kunne kaste ut leieboer mens hvis man kun eier den ene boligen er saken en helt annen. Så om man feks har leid ut boligen i 6-12 måneder mens man skal jobbe et annet sted i landet, men så ombestemmer seg og bestemmer seg for at man skal flytte til det nye stedet for godt. Så kan det hende man kan få kastet ut leieboeren før salg.

Anonymous poster hash: 5b7c2...ef5

Skrevet

Jo, men man må ha gyldig grunn. Feks at de plager naboene, har fester hele tiden, spiller musikk sent på kvelden, ikke tar vare på boligen, ikke betaler leie osv.

Men man kan ikke bare si opp leietaker "fordi man vil selge til en høyere pris", da må man vente til leietakers kontrakt går ut.

Og man kan heller ikke kaste ut leietaker for så og ombestemme seg etter et par uker, da er det tydelig at man egentlig bare jukser med systemet.

Hvis boligen er leid ut, så skal den stort sett selges med gjenboere. Men også her er det en del nyanser som må taes hensyn til, om utleier eier mer enn en bolig vil man feks skjelden kunne kaste ut leieboer mens hvis man kun eier den ene boligen er saken en helt annen. Så om man feks har leid ut boligen i 6-12 måneder mens man skal jobbe et annet sted i landet, men så ombestemmer seg og bestemmer seg for at man skal flytte til det nye stedet for godt. Så kan det hende man kan få kastet ut leieboeren før salg.

Å kjære folk. Om man ikke kan ombestemme seg eller om man trenger nesten å søke om å få flytte tilbake til eget hus, skal jeg aldri i verden leie ut leiligheten.

• Liker 6
Skrevet

Eier begrunnet med å skulle bo der selv med sine barn, og det ble fremlagd dokumentasjon på samlivsbrudd og salg av felles bolig. Derfor er det meget rart at eier nå plutselig selger leilighet etter at saken har vært til HTU.

Skal min venn bare la saken gå, eller kontakte HTU og opplyse om dette?

Skrevet

Å kjære folk. Om man ikke kan ombestemme seg eller om man trenger nesten å søke om å få flytte tilbake til eget hus, skal jeg aldri i verden leie ut leiligheten.

Nå har ikke eier flyttet inn i denne leiligheten selv.

Skrevet

Eier begrunnet med å skulle bo der selv med sine barn, og det ble fremlagd dokumentasjon på samlivsbrudd og salg av felles bolig. Derfor er det meget rart at eier nå plutselig selger leilighet etter at saken har vært til HTU.

Skal min venn bare la saken gå, eller kontakte HTU og opplyse om dette?

Eier dere ikke skam?

Det er tydelig at ting faktisk ble gjort med en fyldig årsak i utgangspunktet. Kanskje ting der gjorde at utleier uansett måtte selge.

Vinning på andres bekostning på denne måten har jeg særdeles lite til overs for.

• Liker 15
Skrevet

Atter en gang blir jeg påminnet om at jeg aldri skal leie ut bolig til noen.

Anonymous poster hash: 91fd1...cb7
  • Liker 4
Skrevet

Atter en gang blir jeg påminnet om at jeg aldri skal leie ut bolig til noen.

Anonymous poster hash: 91fd1...cb7

Ja virkelig, stakkars deg om noen du har skrevet kontrakt med skulle kreve at du følger loven. Hvorfor skal det gå ut over dem at ting går feil i din ende?

Det blir som å leie ut bilen sin et års tid for så og plutselig kreve at du skal bruke den en uke fordi du skal på ferie. At du ikke vil leie ut er helt greit, men når du leier ut må du også forholde deg til det faktum at noen andre bor i din bolig og har rettighetene til å bo der til leiekontrakten opphører.

• Liker 1
Skrevet

Så man kan leie ut og med rette flytte inn igjen hvis man har tidsbestemt kontrakt da. Man bør altså ikke ha en kontrakt som ikke går ut en bestemt dato og med 3 md oppsigelse. Om jeg forstår det riktig? For man har ikke lov å avslutte et leieforhold fordi man vil selv flytte inn eller selge?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...