Gå til innhold

Får ikke se leiligheten før innflytting..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på desperat leilighetsjakt siste tiden, da mitt nåværende bosted skal selges snart. Jeg og mitt barn har blitt tildelt en kommunal gjennomgangsbolig og skal flytte inn om ca. 2. uker.

Når jeg først fikk beskjed om at jeg hadde fått leilighet, ringte jeg kommunen for å høre om det var mulig å se den og når den var klar for innflytting. De sa den ble brukt til lagring akkurat nå, men at de skulle ringe meg så fort den var tømt.

Noen dager senere ringte jeg tilbake igjen, for å få en mer eksakt innflyttingsdato og litt mer konkret informasjon, siden jeg tross alt har oppsigelsestid i nåværende leilighet også og må vite når jeg skal si opp, slik at jeg ikke blir sittende å betale husleie to steder.

De sa at leiligheten ville bli klar innen en måneds tid og at jeg bare måtte si opp leiligheten med en gang, så jeg får flyttet inn så fort det blir mulig. For "hvis jeg skulle sitte å vente på å få se den og utsette innflyttingsdato, kunne den bli tildelt noen andre som trenger den mer enn meg"..

Så nå har jeg altså sagt opp leiligheten min, uten å ha sett den nye. Det er 2 uker til innflytting og jeg har enda ikke hørt noe om den. Jeg er nesten ferdig pakket, men lurer jo på hvordan leiligheten er og om jeg får plass til alle tingene mine der. Pga. stresset med å få sagt opp, ser det nå ut til at jeg likevel blir nødt til å betale to husleier neste måned, uten å en gang ha fått godkjenning av Nav enda. Ikke vet jeg eksakt hvilken dato jeg skal flytte inn heller, føler alt henger litt i lufta. Må jo ringe de på mandag å få fortgang i sakene, men..

Har kommunen lov til å gjøre sånt? Tenk om leiligheten av en eller annen grunn ikke er beboelig likevel e.l. så risikerer jeg jo å stå der uten bosted, fordi kommunen stresset meg med å få sagt opp!

Anonymous poster hash: 120c1...16b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Purr på kommunen og fortell at du har sagt opp og at du ikke kan betale husleie to steder. Her er det kommunen/nav/sosoen som må hjelpe deg å betale en husleie.

Anonymous poster hash: 52868...b8a
Skrevet

Er det sånn at du stiller høye krav til en kommunal bolig? Da hørest du ikke veldig "trengende" ut?

Jeg mener selv om det offentlige ofte ikke er de mest effektive og oppegående, må du kunne regne med at leiligheten er beboelig.

Du får jo bare stå på å mase på dem for å få se den og for å få eksakt innflyttingdato.

Jeg håper også at de kommuniserer skriftlig med deg om sånne ting som innflytting osv?

Anonymous poster hash: e7683...13d
  • Liker 1
Skrevet

Er det sånn at du stiller høye krav til en kommunal bolig? Da hørest du ikke veldig "trengende" ut?

Jeg mener selv om det offentlige ofte ikke er de mest effektive og oppegående, må du kunne regne med at leiligheten er beboelig.

Du får jo bare stå på å mase på dem for å få se den og for å få eksakt innflyttingdato.

Jeg håper også at de kommuniserer skriftlig med deg om sånne ting som innflytting osv?

Det var ikke derfor jeg ville se den. Jeg skjønner jo at når jeg først har fått tildelt en leilighet, så kan jeg ikke takke nei fordi det er feil farge på veggen eller moderne nok. Men jeg har ett lite barn, og er jo så klart interessert i å se stedet hvor jeg skal bo, før innflyttingsdag. Se hvordan det er med plass, lagring o.l, etter som jeg har en del møbler og evt. må kvitte meg med noe.

Vi har ikke hatt noe skriftlig kontakt heller, annet enn brevet jeg først fikk, hvor jeg fikk beskjed at jeg hadde fått leiligheten, men ikke noe info utover det.

Skrevet

Det var ikke derfor jeg ville se den. Jeg skjønner jo at når jeg først har fått tildelt en leilighet, så kan jeg ikke takke nei fordi det er feil farge på veggen eller moderne nok. Men jeg har ett lite barn, og er jo så klart interessert i å se stedet hvor jeg skal bo, før innflyttingsdag. Se hvordan det er med plass, lagring o.l, etter som jeg har en del møbler og evt. må kvitte meg med noe.

Vi har ikke hatt noe skriftlig kontakt heller, annet enn brevet jeg først fikk, hvor jeg fikk beskjed at jeg hadde fått leiligheten, men ikke noe info utover det.

Mitt råd vil være å sørge for å få noe skriftlig før du gjør noe irreversibelt, gjerne pr. mail. NAV har jo fått et nettpostsystem, og da burde de vel følge opp med svar raskt.

Og stå på å mas, hvis det er viktig for deg å se den, og forklar hvordan du ser på dette.

Du spurte innledningsvis om dette "var lovlig". Det er vel neppe lovbestemt nøyaktig hvordan tildeling av kommunal bolig skjer. Men som sagt, snakk med saksbehandlerne, forklar dine problemer og sørg for å få viktig ting skriftlig. Det er ikke lett å gi andre råd enn det.

• Liker 1
Skrevet

Overgangsleiligheter ligger ofte i dårlig strøk og har svært lav standard. Har du ingen mulighet til å finne noe privat?

• Liker 1
Skrevet

Det må da være mulig å ringe og spørre om hvor stor leiligheten er, om det er boder osv?

Anonymous poster hash: e0db6...add

Skrevet

Jeg leier jo privat nå, men det var bare flaks at jeg fikk den. Er jobbsøker og har ikke depositum, det er derfor jeg får bo i en gjennomgangsleilighet til jeg får meg jobb og forhåpentlig en privat bolig. Disse leilighetene ligger heldigvis fint til og blir ikke bebodd av narkomane o.l, men av barnefamilier og andre som er i en vanskelig situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...