AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #1 Skrevet 25. januar 2014 Dette skulle kanskje ligget under "økonomi", men.. Hvor mye utgifter har dere i mnd'en? (Dere som er aleneforeldre..) Jeg har ett barn i barnehagealder, som jeg har annenhver uke. Etter boutgifter, har jeg 6500,- igjen til livsopphold. Det skal dekke mat, busskort, internett, telefon etc. Etter de faste utgiftene, skal det være igjen ca. 5500 til hovedsaklig mat. Burde absolutt holde, med tanke på at jeg kun lager ordentlig middag de ukene barnet er hos meg og at jeg fører budsjett og handlelister for å unngå småkjøp. Men likevel er det på hengende håret i slutten av hver måned. Vi pleier heller ikke å unne oss noe spesielt og det blir ikke kjøpt mye unødvendige ting. Hva kan jeg gjøre for å bli flinkere og for å få pengene til å vare lengre? Anonymous poster hash: 31463...3da
Gjest Marmot Skrevet 25. januar 2014 #2 Skrevet 25. januar 2014 Hva spiser du selv når ungen ikke er hjemme da? Og hvor gammelt er barnet? Jeg bor alene med en treåring, og vi bruker rundt 4000,- i mnd. på mat og husholdning. Planlegger for en uke av gangen og er nøye med å planlegge slik at eventuelle rester kan brukes i middagen dagen etter eller være med som matpakke for én av oss. I helgene lager jeg store porsjoner av f.eks. lasagne, fiskegrateng o.l og fryser ned noe i porsjoner som er nok til bare meg (for de dagene gutten er borte) og noen porsjoner som er store nok til oss begge.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #3 Skrevet 25. januar 2014 Hva spiser du selv når ungen ikke er hjemme da? Og hvor gammelt er barnet? Jeg bor alene med en treåring, og vi bruker rundt 4000,- i mnd. på mat og husholdning. Planlegger for en uke av gangen og er nøye med å planlegge slik at eventuelle rester kan brukes i middagen dagen etter eller være med som matpakke for én av oss. I helgene lager jeg store porsjoner av f.eks. lasagne, fiskegrateng o.l og fryser ned noe i porsjoner som er nok til bare meg (for de dagene gutten er borte) og noen porsjoner som er store nok til oss begge. Jeg har også en treåring. Den uken jeg ikke har barnet, spiser jeg enkelt, og kanskje ikke middag i det hele tatt noen dager. Suppe, nudler o.l. Jeg tror jo selv at jeg gjør det for å spare penger, men det viser seg jo gang på gang at jeg ikke sparer noe på det uansett. Jeg ser at jeg kunne spart inn en del på å lage større porsjoner og fryst ned, men har ikke stor nok fryser enda. Uken når barnet er her, er det ordentlig middag hver dag. (Kjøtt, poteter, grønnsaker osv.) Til tross for oversiktlig budsjett, klarer jeg aldri å forstå hvor de siste pengene blir av.. Anonymous poster hash: 31463...3da
Gjest Marmot Skrevet 25. januar 2014 #4 Skrevet 25. januar 2014 Det holder ikke med budsjett, du må føre regnskap. Det finnes veldig ok apper til smarttelefoner du kan bruke. Da er det enkelt å lage kategorier og føre inn rett etter at du har vært på butikken. Jeg fikk meg en aha-opplevelse da jeg begynte med det, selv om jeg handler lite ufornuftig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå