Gå til innhold

Overnattingsgjest med lus...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt skulle ha overnattingsgjest i dag. En time før h*n skulle komme ringte moren og sa hun hadde funnet en lus i hodet på barnet sitt, men at hun skulle ta en lusekur i håret til barnet før hun sendte det til oss. Jeg sa nei! At jeg ikke ville ta sjansen. Var det kjipt av meg? Moren mente det skulle være trygt, men hva vet jeg om hvor nøye kuren blir tatt i, pluss at det krever vel den del kamming etter kuren er satt i. Kunne ikke se for meg at det var en jobb jeg skulle ta.... Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde garantert gjort som deg. Et overnattingsbesøk kan utsettes...

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke sendt mitt barn på overnatting hvis jeg hadde oppdaget lus i håret. Det finnes forskjellige lusekurer. Den vi har brukt mest av er den som skal sitte i 12 timer tror jeg det er

( husker ikke helt hvor lenge det stod den skulle være i ) og så har vi brukt en kur som kun skulle sitte i 30 min eller så. Og etter kuren så må man finkjemme håret med lusekam i 7 dager og så ta en ny kur. Og så må man vaske og fryse sengetøy, dune, pute, luer, hårstrikk og klemmer osv.

Så ja, jeg forstår deg helt og holdent. Barnet kan jo komme på overnatting når andre lusekur er ferdig :wink:

Endret av Kittykat
  • Liker 3
Skrevet

Jeg er enig i din vurdering, men hadde også vurdert litt hvorfor barnet skulle overnatte. Var det bare for moroskyld hadde jeg nok sagt nei, men er det snakk om en alenemamma som aldri kommer seg ut, men nå hadde fått tak i billetter til yndlingsbandet sitt og for en gangs skyld har skaffet barnevakt, så hadde jeg kanskje sagt ja, og heller bedt barna ikke leke alt for tett.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er tydeligvis mot strømmen, for hadde lusekuren vært gjennomført, hadde barnet vært hjertelig velkomment her hos oss...

8-åringen hadde lus i høst, og vi brukte 10-minutters kur. Funket som bare det (vi gjentok selvfølgelig kuren etter "oppskriften").

Synes det er litt hysteri å avlyse overnatting dersom lusekuren er gjennomført. Da er jo lusene døde....

• Liker 1
Gjest Elseby13
Skrevet

Stakkars mora til "lusungen". Dette var takken hun fikk for sin ærlighet..

Skrevet

Gjennomført lusekur burde da være godt nok?

Skrevet

Jeg hadde ikke sendt mitt barn på overnatting hvis jeg hadde oppdaget lus i håret. Det finnes forskjellige lusekurer. Den vi har brukt mest av er den som skal sitte i 12 timer tror jeg det

( husker ikke helt hvor lenge det stod den skulle være i ) og så har vi brukt en kur som kun skulle sitte i 30 min eller så. Og etter kuren så må man finkjemme håret med lusekam i 7 dager og så ta en ny kur. Og så må man vaske og fryse sengetøy, dune, pute, luer, hårstrikk og klemmer osv.

Så ja, jeg forstår deg helt og holdent. Barnet kan jo komme på overnatting når andre lusekur er ferdig :wink:

Nettopp. Jeg skjønner ikke at denne moren regnet med det var ok at ungen fikk komme på besøk. Men bra hun sa fra så TS kunne takke nei i hvert fall da.

Anonymous poster hash: 4cf5a...97b

• Liker 1
Skrevet

Barnet mitt skulle ha overnattingsgjest i dag. En time før h*n skulle komme ringte moren og sa hun hadde funnet en lus i hodet på barnet sitt, men at hun skulle ta en lusekur i håret til barnet før hun sendte det til oss. Jeg sa nei! At jeg ikke ville ta sjansen.

Hvor lenge planlegger du å holde ungen dine unna vennen sin da? Barnet er hverken mer eller mindre lusefri om ei uke, så vidt jeg veit? Dessuten har din unge trolig allerede blitt smitta dersom de er nære venner...

Synes synd på den andre mora og ungen jeg. Det er pyton å varsle andre om at ungen har fått lus, og enda verre når dette går ut over barnet ... :-/

Skrevet

Etter å ha slitt med lus i huset selv, og vite hvor mye jobb det var med det, så ville jeg også ha sagt ett stort NEI og heller tatt overnattingen når man var sikker på at all lus var borte.

Det kan fortsatt være lus etter første kur, samt at eggene fortsatt er der. Man skal også koke/fryse alt som kan være utsatt som sengetøy/dyner/puter/klær/kosedyr osv.

Jeg gikk selv gjennom 3 lusekurer, gredde daglig med lusekam (3g pr dag) og kokte/frøys alt som kunne ha fått kontakt med lus. Vi reiste t.o.m på hytta over helgen, da lus ikke skal overleve i hus mer enn 3 døgn uten å sitte i håret til barn. Allikevel opplevde vi lus igjen og igjen. Det var en massiv jobb å bli kvitt det. Særlig på jentungen som har tykt, korketrekker krøller i langt hår. Huff..hadde ikke frivillig utsatt meg selv for det på nytt altså.

De som svarer her har enten hatt ett veldig lett angrep av lus som fort har blitt borte med enkel lusekur, eller ikke vært bort i det i det heletatt.

Til og med barna mine husker den perioden med gru. Og når det er lus på skolen passer de godt på å holde avstand ift å få lus av andre. At barna selv tenker på det sier kanskje litt om hvor mye jobb det var å bli kvitt det.

Anonymous poster hash: 42ea1...2f4
  • Liker 5
Skrevet

Jeg hadde sagt nei. Kan spres til oss andre i huset, lus og lusegg på sengetøy og møbler... nei nei. Hadde mitt barn fått lus, hadde jeg selv avlyst. Min unge kunne smittet andre ungen, som så hadde re-smittet min unge...

• Liker 3
Skrevet

Hvor lenge planlegger du å holde ungen dine unna vennen sin da? Barnet er hverken mer eller mindre lusefri om ei uke, så vidt jeg veit? Dessuten har din unge trolig allerede blitt smitta dersom de er nære venner...

Synes synd på den andre mora og ungen jeg. Det er pyton å varsle andre om at ungen har fått lus, og enda verre når dette går ut over barnet ... :-/

En lusekur jeg tok en gang skulle sitte i håret i 12 timer. Åtte dager senere skulle den gjentas. Lusene skal bli drept av kuren, men ettersom det tar åtte dager fra ett egg blir lagt og til det klekkes skal kuren gjentas etter åtte dager. I dagene som går fra første til andre kur, skal det da være kun egg i håret, ettersom lusene har blitt drept av kuren.

Dette er kuren

http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-115980.aspx

og pakningsvedlegget

http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-prioderm-mundipharma-562987

Det kan bli styrete, men vær nøye, og ta forholdsregler, så går det bra. Mitt tilfelle ble heldigvis oppdaget tidlig, og jeg hadde ikke noen problemer med det.

Jeg skjønner skepsisen din TS, men det var kanskje litt drøyt å nekte overnatting. Dog er det noe med den om det var bare for kos, eller om det var at barnets mor skulle noe spesielt. Ikke verre enn å la barnet overnatte, passe på at barnets hode ikke er i nærkontakt med andres hoder, og passe på at sengetøyet vaskes etterpå. Så kunne vel mammaen til barnet tatt kamminga selv

Skrevet

Hvor viktig er en overnatting egentlig? De kan da gjøre det om en uke eller to istedet. Dere snakker som om barna dømmes til å være bitre fiender. Hadde ett av barna fått feber, hadde man også avlyst. Big deal.

I bhg vår i høst var det lus, og de slet flere uker med å bli kvitt det. Barna kom på bhg etter å ha tatt lusekur, noen kjemmet ofte andre kanskje ikke. Luseggene byttet kanskje hoder, så fikk ene hodet repetert lusekur og andre nysmitta hodet ingenting før lusa ble synlige eller eggene funnet ved kjemming. Nye tilfeller, om og om igjen, uke etter uke. Styrer sendte flere skriv hvor hun ba strengt foreldrene ta lusa på alvor. Så kom ikke å fortell meg at en lusekur løser alt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde også sagt nei, hadde heller ikke sendt min unge på overnatting før jeg var helt sikker på at all lusa var borte. Har ei venninne som jobber i barnehage, hun hadde langt, tykt hår og slet fælt med å bli kvitt lusa. Det endte med at hun ble så fortvilet at hun klipte håret kort.

Anonymous poster hash: 4aa35...cd9
Skrevet

TS her...

Ser det er litt forskjellige meninger her, men jeg er glad jeg tok det valget jeg tok. Det var kun overnatting for "gøy", foreldrene skulle ikke ut på noe spes. Jeg tilbudte barnet heller å komme neste helg, så egentlig utsatte jeg, ikke avlyste :)

Jeg snakket med en venninne som er frisør, før jeg tok det endelige valget, og hun hadde gjort som meg. Og sa som andre her at hun heller aldri hadde latt sitt barn dra på overnatting med lus.

(Jeg hadde heller ikke tatt imot et barn med omgangssyke før etter 48 timer, og lus er også smittsomt)

I tillegg fikk jeg melding fra foreldrene senere på kvelden, og da hadde de funnet lus på andre familie medlemmer også.

Gjest Passing by
Skrevet (endret)

Denne moren var i hvert fall ærlig og sa ifra om det var lus. Jeg opplevde å finne lus på mitt barn som hadde overnattet hos et annet barn som hadde lus, uten å bli informert på forhånd. Foreldrene sa ingenting før jeg informerte dem om at mitt barn hadde lus sånn at de var klar over det. Da først kom det fram at deres barn hadde lus den helgen mitt barn var der. Jeg er ikke redd og hysterisk for lus, men forventer å bli informert om mine barns venner som har lus.

Endret av Passing by
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...