AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #1 Skrevet 25. januar 2014 Jeg er så forelsket. Har møtt verdens herligste, snilleste og mest sjarmerende mann. Han er tysk. Min bestefar(og sikkert flere i hans generasjon) har et ganske anstrengt forhold til tyskere. Dessverre. Og det går ikke an å gi han "forgive and forget" prekenen heller, det vet jeg. Vi har alltid hatt et nært forhold og jeg er så utrolig privilegert som får ha bestefar fortsatt i livet mitt. Det skjærer i hjertet å vite at jeg ikke kommer til å komme noen vei... Det er jo uaktuelt å gå fra kjæresten min på grunn av hans bitterhet. Mine søsken og deres ektefeller er ofte hos bestefar og det er lett å se at han godtar og liker dem. Og aldri kommer til å like min... Anonymous poster hash: 294e8...8f5
merrakall Skrevet 25. januar 2014 #2 Skrevet 25. januar 2014 Mulig at bestefar har blitt litt mykere med årene, lagt fortiden litt bak seg? Vet han om din nye kjæreste som er fra Tyskland? Om ikke så kan du jo dra alene til han og snakke litt om din nye kjæreste? 3
Gjest Skrevet 25. januar 2014 #3 Skrevet 25. januar 2014 Hvor gammel er han? Og hvor "forstokket" er han? Du kan reise til han og sette deg ned og legge kortene på bordet. Fortelle han at nå er det faktisk sånn at krigen tok slutt i '45, og mange av de som faktisk kjempet i den på tysk side gjorde det i mangel av alternativer. Det finnes tyskere av alle slag, akkurat som om det finnes nordmenn av alle slag. Du kan si til din bestefar at du elsker han, men at denne mannen er viktig for deg. Derfor ville du satt stor pris på om din bestefar ga han en sjangse. Alternativ to, om du ikke tør være ærlig; si at han er fra Sveits. Alternativ tre: Si at du har funnet en fantastisk kar fra en interessant stamme i indre deler av afrika. Han har tre koner og en skokk med unger fra før av, men dere er såååå forelsket! Du tror ikke han har HIV, og du har planer om å hive deg på neste fly for å bo i en leirhytte med jordgulv sammen med han og de andre konene hans. Etter at du har gitt din bestefar hjertekompresjon og en konjak mot sjokket, så kan du fortelle; Nei, tulla bare. Han er tysk. Noe som bør bli tatt bedre imot en nevnte afrikaner. Og om du ikke er flink med hjertekompresjon, så har kanskje problemet løst seg på en annen måte... 17
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #4 Skrevet 25. januar 2014 Hvor lenge har dere vært kjærester da? Om det er under ett år synes jeg du skal vente å utsette bestefaren din for en potensiellt traume. Anonymous poster hash: c2a4d...ea6 4
luringen34 Skrevet 25. januar 2014 #5 Skrevet 25. januar 2014 Hadde han direkte kontakt med tyskere under krigen? Ble han f.eks torturert? Isåfall kan det å høre tysk bli en påminnelse om torturen han opplevde og vill latt det være. Hvis han ikke hadde noen direkte konflikt med de, så må han jo tåle dette.
Gjest Ingaborga Skrevet 25. januar 2014 #6 Skrevet 25. januar 2014 (endret) Innlegget er ryddet for sitat til slettet innlegg. Irrlys, mod. Hvis du bare legger kortene på bordet, må nesten bestefaren din akseptere det mener jeg. Hvis han virkelig elsker deg, så vil han ikke hate noen du elsker bare på bakgrunn av hvilken nasjonalitet han har. Han kan jo ikke noe for at han er tysk, og han har jo ikke noe skyld, så jeg mener den tankegangen til bestefaren din blir litt patetisk. Det ville vært som å si at siden du er barnebarnet til en kristen, så skal jeg hate deg fordi jeg har veldig mye imot kristendommen. Det henger ikke på greip Endret 27. januar 2014 av Ingaborga
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #7 Skrevet 25. januar 2014 Hadde han direkte kontakt med tyskere under krigen? Ble han f.eks torturert? Isåfall kan det å høre tysk bli en påminnelse om torturen han opplevde og vill latt det være. Hvis han ikke hadde noen direkte konflikt med de, så må han jo tåle dette. Han hadde det...Han var i Sachsenhausen Anonymous poster hash: 294e8...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #8 Skrevet 25. januar 2014 Hvor lenge har dere vært kjærester da? Om det er under ett år synes jeg du skal vente å utsette bestefaren din for en potensiellt traume. Anonymous poster hash: c2a4d...ea6 Vi har vært sammen i snart 8 måneder. Jeg kan jo unnlate å svare men det føles ikke riktig å lyve heller, jeg er 27 år og han er alltid interessert i om jeg har funnet meg en kjekk mann i det siste... Tror han håper på å se meg som brud før han dør TS Anonymous poster hash: 294e8...8f5
Gjest Mupsi Skrevet 25. januar 2014 #9 Skrevet 25. januar 2014 Må du si at han er tysk da? Jeg skjønner egentlig faren din når bestefaren din har sittet i konsentrasjonsleir.. Kanskje bedre å vente en stund?
Gjest Skrevet 25. januar 2014 #10 Skrevet 25. januar 2014 Beklager at jeg skled ut og ble litt flåsete i mitt svar her. Men om din bestefar satt der, da må han være minst 90 år nå. I hvor stor grad er han klar? Du kan rett og slett ikke regne med å få beholde han særlig mye lenger uansett. Det kan være enklest å bare unngå temaet med han. Jeg kjente folk i samme situasjon, og det hatet de følte mot tyskerne var helt ulogisk og kunne ikke diskuteres. Jeg trodde faktisk din bestefar var yngre, og at det bare var holdningene i samtiden som hadde farget synet hans på tyskere. Min egen bestefar var en ung mann da krigen startet, og drev en liten gård sammen med sin mor. Han har fortalt meg om sine møter med tyskere. Offiserer som snudde ryggen til slik at man kunne stikke til de russiske fangene litt mat, og sånt. Han ble kjent med vanlige mennesker i en veldig vanskelig situasjon som de ikke hadde bedt om å få havne i. Som gjorde så godt de kunne for de folkene de hadde rundt seg, selv om de var russiske. Men om man tilhørte den generasjonen og ikke evnet å se verden i annet enn svart eller hvitt, så er det ikke lett å skulle komme nå mange år etterpå og forsøke å fortelle om "greie" tyskere. 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #11 Skrevet 26. januar 2014 Vet du hva... I respekt av din bestefar burde du la være. Disse konsentrasjonsleirene var helt forferdelige og vi som ikke har opplevd det kan vel egentlig ikke helt skjønne hvordan det har vært. Selv om jeg mener at vi selvfølgelig ikke skal skjære alle tyskere over en kam så synes jeg det blir litt annerledes i denne situasjonen. Bestefaren din har blitt torturert av tyskere! Selvfølgelig vil han forbinde kjæresten din med noe negativt. Det er veldig leit at du ikke får dele og snakke om din livs kjærlighet med bestefaren din, men prøv og sett deg i hans situasjon... Jeg sender mine tanker til bestefaren din og alle de andre som opplevde 2VKs grusomheter. Ja, 2VK er ferdig for lenge siden, men det lever fortsatt mennesker som opplevde alt dette. Jeg synes det er litt respektløst å si at han bare skal komme seg over det da det er så lenge siden når dere ikke vet historien hans engang. I tillegg synes jeg det er litt trist at du i det hele tar opp dette med "forgive and forget", TS. Ingen som har opplevd 2VK glemmer vel dette og en bør hvertfall ikke oppfordre et offer til å tilgi noe så forferdelig som dette... Anonymous poster hash: 7b123...bbc 10
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #12 Skrevet 26. januar 2014 Men samtidig bør man tenke på at etterkommerene av tyskerne ikke har skyld i dette. Det var de tyskerne som gjorde dette som han kan være sint på. Så er det også viktig å vite at mange ble tvunget til dette, og mange trodde det de gjorde var rett, og mange ble jernvasket. Jeg skjønner du ønsker at bestefaren din skal få treffe kjæresten din, men kanskje du kan prate med bestefaren din alene først? Se hvordan han reagerer? Om han er veldig skral og ligger for døden, så kan dere si at han er ifra sveits eller nederland? Det er en hvit løgn, men det er jo for å skåne bestefaren din. Men aller helst syns jeg dere burde si sannheten, det tror jeg bestefaren din ville sette pris på. HAN HAR VEL FORSTÅELSE FOR AT DEN YNGRE GENERASJONEN IKKE HAR SKYLD I HANS LIDELSER? Selv har jeg hverken besteforeldre eller far, og har bare mamma igjen, og jeg har aldri fått vist kjæresten min til noen andre enn mamma. Jeg syns det er trist, men det er noe man må leve med. Anonymous poster hash: 204c0...665 3
Medusa13 Skrevet 26. januar 2014 #13 Skrevet 26. januar 2014 Hvorfor må du på død og liv introdusere ham for din bestefar da? Du kan vel møte bestefaren din alene uten å trekke kjæresten med. Foreldre og besteforeldre trenger ikke å blandes med barnas kjærester og forhold. 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #14 Skrevet 26. januar 2014 Hvorfor må du på død og liv introdusere ham for din bestefar da? Du kan vel møte bestefaren din alene uten å trekke kjæresten med. Foreldre og besteforeldre trenger ikke å blandes med barnas kjærester og forhold. Det spørs på forholdet. Om TS virkelig har funnet mannen i sitt liv og ser for seg en fremtid, og de har vært sammen en stund og ting begynner å bli seriøst, så skjønner jeg godt at hun ønsker å vise bestefaren det. Anonymous poster hash: 204c0...665 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #15 Skrevet 26. januar 2014 Vet ikke helt om dette er relevant, men bestefaren min jobbet 2 år i tvangsarbeid for tyskerene med å bygge en jernbanestrekning samt noe bilvei. I denne perioden lærte han seg nok tysk til å bli forstått, han jobbet oppmot tyske ingeniører, og drev med sprengning men fikk ikke betalt de 2 årene. Etter krigen så arvet han en jordlapp der han åpnet campingplass, tyskere ble etterhvert den dominerende turistgruppen som kom igjen år etter år, siden han kunne tysk, og ikke engelsk. Har barndoms minner der han selger is til tyske 5 åringer og snakker tysk til de på en måte bare en bestefar kan. Anonymous poster hash: f1bb0...ac6 1
Avalon Skrevet 26. januar 2014 #16 Skrevet 26. januar 2014 Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt en ærlig prat med bestefaren din. Sagt at jeg har truffet en mann jeg er blitt veldig glad i, og at jeg gjerne ønsker at de skal treffe hverandre. Men, at du også er redd for at bestefaren din ikke vil, da mannen er tysk. Og tatt det der i fra. Kanskje han har lagt krigstiden bak seg, og ser at denne generasjonen ikke har noen skyld. Kanskje han blir opprørt. Kanskje han blir opprørt og modner når det har synket inn. 5
xfce123 Skrevet 26. januar 2014 #17 Skrevet 26. januar 2014 Studerte sammen med en som fortalte meg at bestefaren hans hadde vært i Schutzstaffel. "Han var bestefaren min, men han var en drittsekk." Jeg syns ikke vi kan kreve at yngre generasjoner skal ta avstand fra familien sin, det er i hvert fall ingen selvfølge, men når han allikevel gjorde det, så syns jeg det vitner om høy integritet. Hadde jeg vært bestefaren din, så ville jeg ikke klart å være bitter på et eple som har falt langt fra stammen.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #18 Skrevet 26. januar 2014 Jeg skjønner at dette ikke kan være lett. Hvor gammel konkret er bestefaren din? Har han hørt om Nelson Mandela sin tankegang etter at han var fri fra fengselet? Kanskje det kunne vært en inspirasjonskilde for bestefaren din dersom du forteller ham det? Anonymous poster hash: 393e0...e36
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #19 Skrevet 26. januar 2014 Vet ikke helt om dette er relevant, men bestefaren min jobbet 2 år i tvangsarbeid for tyskerene med å bygge en jernbanestrekning samt noe bilvei. I denne perioden lærte han seg nok tysk til å bli forstått, han jobbet oppmot tyske ingeniører, og drev med sprengning men fikk ikke betalt de 2 årene. Etter krigen så arvet han en jordlapp der han åpnet campingplass, tyskere ble etterhvert den dominerende turistgruppen som kom igjen år etter år, siden han kunne tysk, og ikke engelsk. Har barndoms minner der han selger is til tyske 5 åringer og snakker tysk til de på en måte bare en bestefar kan.Anonymous poster hash: f1bb0...ac6 Nei, dette var på ingen måte relevant for TS sin problemstilling.Anonymous poster hash: 56476...a6e 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #20 Skrevet 26. januar 2014 Det er helt umulig å svare deg på dette når vi ikke kjenner bestefaren din. Er han blitt en gammel grinebiter, senil, rasjonell... vi vet jo ikke hvordan han vil reagere! Ikke vet vi hvor ofte du ser ham eller hvor nært forhold du har til ham heller. Anonymous poster hash: c9b6c...296 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå