Gå til innhold

Uforskyldt gjeld - hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei dame i midten av 20-årene med delt omsorg for ett barn i barnehage-alder.

Det har seg sånn at jeg har fått en del gjeld, på ca. 100.000. Jeg har ikke skaffet meg denne gjelden selv, jeg har kun stått som innehaver av ett firma som min nåværende eks-samboer drev. Han betalte ikke regningene, tegnet seg som kunde hos ulike leverandører og "glemte" å avslutte kundeforhold, handlet varer til firmaet på faktura og utsatte betalingen osv. I tillegg er det regninger ifm. bilen vi hadde, som også sto på meg, men ble kjørt av han, hvor bompenger aldri er blitt betalt. Mangfoldig tusen bare der.

For 1 år siden gikk vi fra hverandre og jeg er fremdeles jobbsøker. Regningene kan, logisk nok, ikke begynne å betales før jeg får meg jobb, så haugen vokser og det meste har gått til inkasso og lenger enn det, fordi jeg ikke har klart å fastsette noe dato til kreditorene for når jeg tror jeg kan betale det. Jeg har heller ingen utdannelse, og kommer trolig til å bruke de neste "40 årene" på å betale meg i hjel i regninger, som i utgangspunktet ikke er mine engang.

Det er ikke noe alternativ å anmelde eks'en min e.l, da det til syvende og sist er mitt ansvar å betale, siden det ikke kan bevises at han hadde noen vesentlig rolle i firmaet. Jeg har allerede klart å sette over mye av gjelden på han før det rakk å gå til inkasso, men som sagt så er det veldig mye igjen. De resterende kreditorene vil ikke høre på historien min, og mener bare at jeg må betale.

Eks'en min er full av prat, men lite handling. Han sier han skal åpne nytt firma og hjelpe meg å betale alt, men det kommer aldri til å skje. Sannsynligheten for at jeg rekker å betale ned alt selv før han får åpnet noe nytt firma, er vel større.

Gjelden er altså hos 10-15 ulike kreditorer og firmaer, og rentene vokser over alt. Det spiser meg opp innvendig å tenke på det, og at det ikke finnes noen løsning eller hjelp for meg. Hadde jeg enda hatt foreldre eller annen familie som hadde kunne stilt opp og kunne tatt en lån for meg, hadde jeg vært reddet. Da kunne jeg betalt alle kreditorene og sityet igjen å betalt på ett lån, istedet for 15 ulike. Jeg føler at dette er en never-ending-circle, for om jeg blir ferdig med én kreditor, står jo rentene fortsstt å vokser hos de 14 andre, og jeg vil jo aldri bli ferdig.

Er det noe hjelp for meg å få? Finnes det lånetilbydere som ville gitt meg noe lån, eller er det helt utenkelig? Da tenker jeg på banker o.l.. Jeg har vært hos en gjeldsrådgiver, men han kan ikke gjøre stort annet for meg enn å vente til jeg får meg en jobb og hjelpe meg å se over økonomien da..

Anonymous poster hash: 0a692...fa0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du stod altså som formell eneeier av firmaet, mens din eks drev det?

Var han lønnet av deg?

Hvilken type firma var/er det? EPF eller AS? Eller annet?

Anonymous poster hash: f4918...18f
Skrevet

Kan du påstå at du har uforskyldt gjeld,etter det du skriver? F...piss

Anonymous poster hash: fcc15...e79
  • Liker 12
Skrevet

Så du stod altså som formell eneeier av firmaet, mens din eks drev det?

Var han lønnet av deg?

Hvilken type firma var/er det? EPF eller AS? Eller annet?

Altså, jeg sto som innehaver, mens han fungerte som daglig leder og drev stedet. Jeg hadde ikke noe med det å gjøre i den forstand, annet enn på papiret. Det var vel bare ett enkeltmannsforetak, usikker på om vi gjorde det om til AS senere. Som du sikkert skjønner, har jeg lite kunnskap om dette egentlig, så jeg kan jo takke meg selv for å ha havna i denne situasjonen, fordi jeg ikke fulgte bedre med på driften..

Skrevet

Okeeeeii...

Her kan nok ingen hjelpe deg, om du ikke en gang vet om du er innehaver av et AS eller ikke... :rolleyes:

Du må isåfall være den eneste i dette landet som ikke vet det... :sjokkert:

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke ment som noe angrep på deg men VI kvinner kan være noen naive idioter når det kommer til økonomi, vi lar oss lure av litt mer kyniske menn men nå har ihvertfall DU lært engang for alle og det er jo faktisk positivt :-) . Jeg mener Nav har mennesker som er eksperter på slike ting, de kan hjelpe deg med kontakten med de forskjellige kreditorene og kanskje hjelpe deg å få ett stort lån istedet for mange små. Ta og kontakt dem på mandag, og ikke gi deg, om du kommer til en "telefondame/mann" som ikke har peiling, så kontakt noen andre. Jeg vet også at det finnes private eksperter på slike ting, de tar seg av papirarbeid og hjelper deg med å samle lånet og selvfølgelig kontakten med kreditorene, det vil sikkert koste litt men det er det sikkert verdt, du vil få sjelero og ett lån istedet for mange. Du kan jo begynne å google litt, finne de som er seriøse nå i helgen og kontakte dem etter helgen. Ps; pust med magen, hundretusen kr er ikke verdens undergang, tenk på de som har flere milllioner i gjeld. Lykke til! :-) .

Anonymous poster hash: c2dcc...999
Skrevet

Okeeeeii...

Her kan nok ingen hjelpe deg, om du ikke en gang vet om du er innehaver av et AS eller ikke... :rolleyes:

Jeg var 21 år når dette skjedde, og har null erfaring som næringsdrivende, så det er vel ikke så rart at man ikke vet det. Grunnen til at jeg er usikker i dette tilfellet også, er fordi vi hadde ett firma før det som er nevnt her også, som ble omgjort til AS. Men det var nok ikke tilfelle for sistnevnte firma.

Men hvilken rolle spiller det, uansett? Firmaene er jo avsluttet for lengst likevel.

Skrevet

De med mange millioner i gjeld har det mye lettere. De får gjeldssanering.

Skrevet

Jeg var 21 år når dette skjedde, og har null erfaring som næringsdrivende, så det er vel ikke så rart at man ikke vet det. Grunnen til at jeg er usikker i dette tilfellet også, er fordi vi hadde ett firma før det som er nevnt her også, som ble omgjort til AS. Men det var nok ikke tilfelle for sistnevnte firma.

Men hvilken rolle spiller det, uansett? Firmaene er jo avsluttet for lengst likevel.

Så fimaene er avviklet, og du får kravene i ditt navn?

Da stiller det annerledes.

Her er det nok bare å betale, er jeg redd.

• Liker 1
Skrevet

Okeeeeii...

Kan du fortelle meg hvorfor du tillater deg selv å være så frekk mot et menneske du ikke kjenner? Hvis du hadde stilt et spørsmål her inne fordi du lurte på noe, ville du foretrukket mennesker som er ekkel mot andre slik som deg eller ville du heller foretrukket seriøse svar fra vennlige mennesker? Selvom man er anonym her inne er det faktisk MENNESKER som sitter og skriver her inne, verden er full av kyniske og slemme mennesker, kan du ikke bestemme deg i dag for at DU ikke skal være en av dem?

• Liker 7
Skrevet

Dette er ikke ment som noe angrep på deg men VI kvinner kan være noen naive idioter når det kommer til økonomi, vi lar oss lure av litt mer kyniske menn men nå har ihvertfall DU lært engang for alle og det er jo faktisk positivt :-) . Jeg mener Nav har mennesker som er eksperter på slike ting, de kan hjelpe deg med kontakten med de forskjellige kreditorene og kanskje hjelpe deg å få ett stort lån istedet for mange små. Ta og kontakt dem på mandag, og ikke gi deg, om du kommer til en "telefondame/mann" som ikke har peiling, så kontakt noen andre. Jeg vet også at det finnes private eksperter på slike ting, de tar seg av papirarbeid og hjelper deg med å samle lånet og selvfølgelig kontakten med kreditorene, det vil sikkert koste litt men det er det sikkert verdt, du vil få sjelero og ett lån istedet for mange. Du kan jo begynne å google litt, finne de som er seriøse nå i helgen og kontakte dem etter helgen. Ps; pust med magen, hundretusen kr er ikke verdens undergang, tenk på de som har flere milllioner i gjeld. Lykke til! :-) .

Takk for svar. Jeg har vært i kontakt med gjeldsrådgiver fra Nav, og han hjalp meg å sammenfatte ett brev som jeg sendte rundt til alle kreditorene. På det tidspunktet visste jeg ikke at det ville ta så lang tid før jeg kom meg i jobb, og cirka-datoen vi skrev i brevet for begynnelse av betaling, ble derfor ikke opprettholdt. Det er jo også ett faktum at rentene ikke stopper selv om man får utsettelse, så sånn sett er jeg jo nå like langt.. :glare:

100.000,- er kanskje ikke så mye i bunn og grunn, men når det er fordelt på 10-15 forskjellige innkrevere, blir det fort en del, etter som alt står å vokser, mens èn regning blir betalt.. Da blir plutselig den ene betalte regningen bare en dråpe i havet.. :glare:

Skrevet

https://sites.google.com/site/juristbistand/

Jeg aner ikke om den linken jeg legger ved er seriøs, den er bare ment som et eksempel på hva du kan søke etter. Tror nok at private aktører, når det gjelder slike spørsmål, gjør litt mer enn de offentlige, de er jo avhengig av nye kunder for at bedriften skal gå rundt og det får de ikke hvis de ikke gjør en jobb som kundene ikke er fornøyd med. Nå aner jeg ikke hvor mye penger du har å leve for i måneden,men kan du ikke se gjennom økonomien din og finne maks beløpet du kan betale på gjelden i måneden og så jobber du og den eventuelle juristen ut i fra det? Hvis du googler noe ala gjeld pluss hjelp pluss forum så kommer du nok inn på en eller annen side hvor folk diskuterer akkurat dette med gjeld og da får du kanskje råd om seriøse aktører du kan ta kontakt med?

• Liker 1
Skrevet

http://www.pengevett.com/gjeld/

Her kan du sikkert få gode råd :-) . Ps; VIKTIG;VIKTIG, ikke se på annonsene som er lagt ut i begynnelsen, før selve forumet, hvis du får "hjelp" av dem så kommer du til å ende opp i Luksusfellen om noen år ;-) .

Skrevet

Du har ikke kommet i denne situasjonen uforskyldt. Du har kommet i denne situasjonen pga lite kunnskap, ikke vært bevisst på hva du undertegner på og fordi du har trodd på fagre ord.

Nå må du uansett ta støyten.
Du vil ikke få samlet alt i et lån så lenge du ikke har fast 100% jobb.

Som en start så må du få en oversikt over gjeld og kreditorer. Så tar du ringerunden. Vær helt ærlig.

Anonymous poster hash: 45ab1...459
  • Liker 2
Skrevet

Du har ikke kommet i denne situasjonen uforskyldt. Du har kommet i denne situasjonen pga lite kunnskap, ikke vært bevisst på hva du undertegner på og fordi du har trodd på fagre ord.

Nå må du uansett ta støyten.

Du vil ikke få samlet alt i et lån så lenge du ikke har fast 100% jobb.

Som en start så må du få en oversikt over gjeld og kreditorer. Så tar du ringerunden. Vær helt ærlig.

Anonymous poster hash: 45ab1...459

Stemmer. Og som jeg har skrevet før, har jeg allerede vært i kontakt med alle krediorer. Men uten særlig inntekt, står alt fortsatt på vent. Jeg får heller ikke "samlet alt i ett lån", etter som dette er snakk om mange ulike innkrevere som ikke har noe forbindelse til hverandre. Og jeg vet at jeg må ha vært i 100% jobb i minimum 1 år for å kanskje kvalifisere til å få ett slags lån, men med betalingsanmerkninger og så mye i gjeld, er det en særdeles liten mulighet for at jeg noen gang kommer til å kunne få ett lån, på mitt eget navn. Det er der problemet ligger. I tillegg, ville jo rentene stått å godgjort seg GANSKE greit på 1 år i jobb, slik at gjelda ville jo steget kraftig.. Det gjør den jo forsåvidt nå også.. :dry:

Skrevet

Et veldig viktig spørsmål her:

Skrev du under på papirer om disse firmaene, eller har han forlalsket underskriften din?

Hvis du ikke skrev under selv, så vil jeg tro du står sterkere.

Har du en bekjent som er utdannet innen økonomi, revisjon, etc, som kan hjelpe deg å se på dette?

Hater slike sleipe åler som utnytter andre mennesker.

Skrevet

Har du undertegnet papirer uten tanke på hva slags ansvar du påtar deg?

Vel, det er fortid.

Du skal ikke være så sikker på at en kreditor nødvendigvis vil være så mye berdre enn å ha mange. Forbrukslån som kanskje er det eneste du ville få er dyrt uansett.

Og hvorfor må du betale ned en kreditor av gangen? Og ingen av disse kreditorene er velvillig innstilt? Er de profesjonelle kreditorer / långivere, eller diverse leverandører eller lignende?

Og hvorfor er det så vanskelig for deg å få jobb? Det burde ikke være så vanskelig hvis du ikke er kravstor. Har du ingen familie eller venner som kan hjelpe deg i det hele tatt? Og har du ingenting av verdi å selge?

Anonymous poster hash: c9d96...f31
  • Liker 1
Skrevet

Har du undertegnet papirer uten tanke på hva slags ansvar du påtar deg?

Vel, det er fortid.

Du skal ikke være så sikker på at en kreditor nødvendigvis vil være så mye berdre enn å ha mange. Forbrukslån som kanskje er det eneste du ville få er dyrt uansett.

Og hvorfor må du betale ned en kreditor av gangen? Og ingen av disse kreditorene er velvillig innstilt? Er de profesjonelle kreditorer / långivere, eller diverse leverandører eller lignende?

Og hvorfor er det så vanskelig for deg å få jobb? Det burde ikke være så vanskelig hvis du ikke er kravstor. Har du ingen familie eller venner som kan hjelpe deg i det hele tatt? Og har du ingenting av verdi å selge?

Jeg har skrevet under på ting selv. Men jeg var ung og han litt eldre, så jeg stolte vel på at han ikke ville komme til å utsette meg for dette, etter som han ikke var ny i dette.

Jeg hsr ingen familie som kan hjelpe meg og jeg søker aktivt på jobber. Man kan ikke være kresen når man ikke har utdannelse, så det skal ikke stå på det. Jeg har heller ingenting av verdi å selge og jeg er også redd jeg vil tjene "for lite" når jeg kommer i jobb, og om jeg er heldig, ville kunne legge av +/- 2000kr/mnd til regninger. I det store og det hele, er det ikke mye. Det er noe inkasso, og noen private leverandører, så jeg kan ikke betale litt her og litt der..

Skrevet

Hei TS, dette var ingen enkel situasjon nei! Uforskyldt kan man sjelden kalle gjeld, men dette blir i hvertfall en dyr lærepenge. Det skyldes jo at du var ung, naiv og rett og slett uvitende. Du hadde helt sikkert tenkt deg om tro ganger hvis du hadde forstått at det er DU som står ansvarlig på all gjeld som står i ditt navn, uansett hvem som driver firma osv. Da hadde du ikke overlatt kontrollen til noen andre. Og kanskje styrt unna hele foretaket. Men fortid er fortid.

Det første jeg vil si er at du bare må betale på gjeld i ditt navn, står noe på han så er det hans. Men har følelsen her av at alt står på deg, og det du har signert for er du også ansvarlig for.

100.000 er ikke krise, og det at det er fordelt på 10-15 stk tenker jeg at nesten er en fordel, det gir håndgripelige mindre beløp å forholde seg til ved å forsøke å bli kvitt en av gangen. Dette kalles "snøballmetoden" - les mer om det på http://www.pengevett.com/gjeld/14-la-snoballen-rulle.html. Blir gjerne aktiv på forumet for å få hjelp og støtte! Du har dessverre mistet troen og håpet om at du kan bli kvitt gjelden, men det kan du jo, det er ikke såååå mye heldigvis. Å ta en kreditor av gangen (og betale kun minimumsbeløp til resterende) gjør at lista over krav blir kortere og kortere, og håpet om at man klarer det kommer tilbake. Dette lar seg ordne!!

Jobb er selvsagt viktig, det er der du må legge hovedfokuset. Samt å prøve å leve på minst mulig selv når du ikke har jobb. En jobb vil jo løse alt, selv om du sitter i kassa på Rimi så klarer du fint å kvitte deg med 100.000 i gjeld. Da handler det bare om å leve på minimum. Søk jobber så aktivt du bare kan! Tropp opp i butikker osv, spør etter jobb. En hvilken som helst 100% stilling er gull verdt for deg nå :)

Tilslutt vil jeg anbefale deg å bruke noen kroner på å kjøpe denne boka: http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=159555078X Da vil du virkelig finne motivasjonen og se at dette ordner seg, og de er kanskje det du trenger mest nå. DU KAN FIKSE DETTE, men det vil selvsagt kreve hardt arbeid og å leve på lite en periode. Men så blir du ferdig med det også, og får den vekten av skuldrene. Det er verdt det. Den boka har forandret så mange liv at det er helt utrolig, så det er sjelden man anbefaler noen i gjeld å bruke penger å noe, men akkurat denne får man absolutt igjen for gjennom resten av livet.

Men som nevnt, kom inn på www.pengevett.com for å få motivasjon og inspirasjon til å ordne opp i dette. Jo før jo bedre :)

• Liker 3
Skrevet

Se om du kan ha nytte av noe av informasjonen på denne siden, og lenkene til høyre på siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...