AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #1 Skrevet 25. januar 2014 Jeg fikk først innvilget AAP i August 2013 , men lurer på om man kan jobbe ved siden av AAP ? tenkte rundt 20% noen som vet?om jeg kan jobbe ved siden av AAP..vil den bli redusert? Anonymous poster hash: 03b38...c0c
mara2012 Skrevet 25. januar 2014 #2 Skrevet 25. januar 2014 Er ganske sikker på at du ikke kan få AAP OG jobbe ved siden av. AAP er tross alt til for de som ikke kan jobbe av ulike årsaker, og detmed da ikke kan sørge for sin egen inntekt. Om du er i stand til å jobbe i en liten prosent stilling, går du nok over til å få noe andre type penger. Man skal jo ha en viss sum for å leve i måneden, så om du jobber 20% vil du få supplerende til livsopphold fra Nav, men nok ikke i form av AAP.
Miss Lucky Skrevet 25. januar 2014 #3 Skrevet 25. januar 2014 (endret) Om jeg ikke husker helt feil kan man jobbe max 50% i tillegg, men man blir da trekt 40øre for hver krone man tjener. Står nok inne på NAV.no et eller annet sted Edit: ble litt usikker nå. Godt mulig jeg blander AAP og overgangsstønad. Endret 25. januar 2014 av Miss Lucky
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #4 Skrevet 25. januar 2014 Ja, men du får ikke betalt for de dagene du jobber. Anonymous poster hash: 9906d...05f 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #5 Skrevet 25. januar 2014 Du fører antall timer du jobber på meldekoret, og vil trekkes time for time. Det vil lønne seg å jobbe, da timelønnen vil være høyere enn "timelønnen" du har på AAP. AAP er beregnet ut fra 66% av det du tjente før du ble syk! og da skal det være veldig lav lønn før du ikke kommer positivt ut. Anonymous poster hash: dea33...d7b 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #6 Skrevet 25. januar 2014 Du fører antall timer du jobber på meldekoret, og vil trekkes time for time. Det vil lønne seg å jobbe, da timelønnen vil være høyere enn "timelønnen" du har på AAP. AAP er beregnet ut fra 66% av det du tjente før du ble syk! og da skal det være veldig lav lønn før du ikke kommer positivt ut.Anonymous poster hash: dea33...d7b Det kommer helt an på hvilken inntekt man hadde før man fikk AAP, og hvilken jobb man har når man mottar AAP. Personlig er det vanskelig for meg finne en deltidsstilling som betaler såpass at det lønner seg å jobbe. Anonymous poster hash: 07f66...1a0
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #7 Skrevet 25. januar 2014 Jeg fikk først innvilget AAP i August 2013 , men lurer på om man kan jobbe ved siden av AAP ? tenkte rundt 20% noen som vet?om jeg kan jobbe ved siden av AAP..vil den bli redusert? Anonymous poster hash: 03b38...c0c JA! Man kan jobbe! Hele poenget er at man kan prøve ut ulike stillingsprosenter og jobbe seg "oppover" hvis en har mulighet for dette. Merkelig at NAV ikke har informert deg om det. Men en kan jobbe inntil 60%. Da fyller du inn timene du har jobbet på meldekortet. Vær obs på at du må levere skattekort del 2 til arbeidsgiver, da NAV regnes som hovedarbeidsgiver og har del 1. Du kan også jobbe over 60% men da mister du pengene fra NAV den perioden du har jobbet mer enn seksti prosent, men du får de tilbake om du for eksempel jobber kun 20% i neste meldekortperiode. Ordningen er veldig bra, og gir de som går på AAP mulighet til å prøve seg ut i jobb. Normalt sett behøver du ikke be om tillatelse fra NAV, men de kan kanskje være behjelpelig med å finne en jobb eller utplassering til deg. Anonymous poster hash: 07f66...1a0 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #8 Skrevet 25. januar 2014 Om jeg ikke husker helt feil kan man jobbe max 50% i tillegg, men man blir da trekt 40øre for hver krone man tjener. Står nok inne på NAV.no et eller annet sted Edit: ble litt usikker nå. Godt mulig jeg blander AAP og overgangsstønad. Tror du blander med noen annet. Man blir trukket det antall timer man jobber fordi man får lønn fra arbeidsgiver isteden (som regel mer). Hvor de 40 ørene kommer fra vet jeg ikke, men det stemmer ikke. Anonymous poster hash: 07f66...1a0
Miss Lucky Skrevet 25. januar 2014 #9 Skrevet 25. januar 2014 Tror du blander med noen annet. Man blir trukket det antall timer man jobber fordi man får lønn fra arbeidsgiver isteden (som regel mer). Hvor de 40 ørene kommer fra vet jeg ikke, men det stemmer ikke.Anonymous poster hash: 07f66...1a0 Ja tror kanskje jeg blander med overgangsstønad
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #10 Skrevet 25. januar 2014 Du kan fint jobbe. Antall timer jobb sier du i fra på meldekortet ditt. Du kan jobbe inntil 60%. Da får du trukket fra antall timer og ikke kroner fra aap. Jeg har nå kombinert aap og jobb i et år så dette vet jeg. Anonymous poster hash: 01983...f33
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #11 Skrevet 25. januar 2014 Det kommer helt an på hvilken inntekt man hadde før man fikk AAP, og hvilken jobb man har når man mottar AAP. Personlig er det vanskelig for meg finne en deltidsstilling som betaler såpass at det lønner seg å jobbe. Anonymous poster hash: 07f66...1a0 I noen tilfeller er det nok sånn. Men det er også sånn at man ikke kan la være å ta jobb, dersom man helsemessig er i stand til det. Det følger av loven at NAV ikke har lov til å ta hensyn til at den nye jobben er midlertidig, deltid, eller har lavere status eller lønn. Anonymous poster hash: dea33...d7b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #12 Skrevet 25. januar 2014 Om det lønner seg å jobbe har også med reiseutgifter å gjøre. Jeg betaler nesten 2000 i måneden av egen lomme. Jeg får ikke lettelser via skatten for høye reiseutgifter fordi jeg ikke jobber hver dag. Anonymous poster hash: 01983...f33
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #13 Skrevet 25. januar 2014 Er ganske sikker på at du ikke kan få AAP OG jobbe ved siden av. AAP er tross alt til for de som ikke kan jobbe av ulike årsaker, og detmed da ikke kan sørge for sin egen inntekt. Om du er i stand til å jobbe i en liten prosent stilling, går du nok over til å få noe andre type penger. Man skal jo ha en viss sum for å leve i måneden, så om du jobber 20% vil du få supplerende til livsopphold fra Nav, men nok ikke i form av AAP. Litt synd å komme med synsing om noe som er veldig opplagt. Man KAN jobbe og få AAP. Inntil 60 % faktisk. AAP = arbeidsavklaringspenger, og gir derfor rom til å prøve seg ut i ulike stillingsprosenter. Man må ha minimum 50% redusert arbeidsevne for å motta AAP. Det er kanskje det du blander inne her, og misforstår."Du kan arbeide mellom 0 og 60 prosent av full stilling, og likevel motta reduserte arbeidsavklaringspenger. Arbeider du mer enn 60 prosent av full stilling, mister du retten til arbeidsavklaringspenger for den aktuelle 14-dagersperioden" https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger/Arbeidsavklaringspenger/217393.cms Anonymous poster hash: 07f66...1a0
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #14 Skrevet 25. januar 2014 I noen tilfeller er det nok sånn. Men det er også sånn at man ikke kan la være å ta jobb, dersom man helsemessig er i stand til det. Det følger av loven at NAV ikke har lov til å ta hensyn til at den nye jobben er midlertidig, deltid, eller har lavere status eller lønn.Anonymous poster hash: dea33...d7b Men man søker da heller ikke på jobber som betaler mindre enn man får på AAP. Har aldri hørt om at NAV kan tvinge noen til å søke og takke ja til jobber som er "midlertidig, deltid eller har lavere status eller lønn". Ikke hørt at NAV i det hele tatt kan tvinge noen til å søke jobb når man mottar AAP. Mulig du blander dette med arbeidsledighetstrygd? Anonymous poster hash: 07f66...1a0
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #15 Skrevet 27. februar 2014 Hvor mange timer er 60% i den 14 dagers perioden? Anonymous poster hash: a9d9e...b0d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #16 Skrevet 27. februar 2014 Gjelder det så og så mange timer pr uke ganger to uker? Altså de timene gjelder to uker i og med det er 14dagers periode? Anonymous poster hash: a9d9e...b0d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #17 Skrevet 27. februar 2014 Om man jobber mer enn 60% og mister aap for 14 dagersperioden...Hvor mange ganger har mann rett på det og i løpet av hvor lang periode? Anonymous poster hash: a9d9e...b0d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #18 Skrevet 27. februar 2014 Hele målet med AAP er jo at man skal forsøke å komme seg i jobb igjen. Det heter trossalt arbeidsavklaringpenger. Bli litt provosert av de som synser her inne med at "jeg tror ikke du kan det". En arbeidsuke på meldekortet er 7,5 timer per dag * 5 = 37,5 timer. Altså vanlig arbeidsuke. For hver time du jobber på en annen jobb, trekkes du timesatsen din på AAP (altså dagssatsen/7,5 = timessatsen. Selv synes jeg det er ekstremt kronglete å samkjøre AAP og jobb, og er glad jeg får det for å studere. Du må nemlig føre opp timene den uka du jobber, og blir dermed trukket på første avbetaling etter dette, uavhengig av når arbeidsgiver kjører ut lønn. Dermed må i hvertfall jeg passe på å ha en buffer, slik at jeg kan veie opp for lavere utbetaling fra NAV før lønnen kommer. Jeg synes også det er litt kronglete at arbeidsgiver må trekke meg 36% siden de er biarbeidsgiver. Men, men. Pengene kommer jo til meg til slutt da Selv om det er litt klønete, synes jeg selv det er viktig å jobbe litt. Som student vil jeg gjerne ha litt relevant arbeidserfaring, og bruker derfor litt ferier på å skaffe meg det. Og så er det jo noe med å komme seg ut døra og treffe folk, som gjør litt godt for helsa Anonymous poster hash: bd188...bea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå