Gå til innhold

Brunost vs prim

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt for glad i søte pålegg, men har nå prøvd å kutte helt ut med nugatti og sjokade. Er også veldig glad i brunost og prim, men lurer på hva som er det sunneste alternativet av disse to? Noen som vet?

Anonymous poster hash: 0d806...b89
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg er sikker på dette, så tror jeg prim er sunnere enn brunost? Men så har du jo de lettere brunostene også da, men tror jeg har hørt at prim også er sunnere enn disse. Har du prøvd å se på innholdsfortegnelsen? :)

Skrevet

Uten at jeg er sikker på dette, så tror jeg prim er sunnere enn brunost? Men så har du jo de lettere brunostene også da, men tror jeg har hørt at prim også er sunnere enn disse. Har du prøvd å se på innholdsfortegnelsen? :)

Prim inneholder mindre kalorier også enn den lettere brunosten, men lurer på om den likevel er sunnere...?

TS

Anonymous poster hash: 0d806...b89

Gjest Superwoman!
Skrevet

De har jo lettere prim også :) vil tro det veier mindre med prim på skive enn brunost, da man kan begrense primen.

Skrevet

Brunost er ikke lenger tilsatt jern, så man spiser det fordi man liker det, ikke fordi det er sunt. Hvilken mat som er sunn, er dessuten avhengig av dine behov. Skal du være forsiktig med sukker, se på innholdet av det, og skal du først og fremst spare kalorier, ser du på det. Husk på å ta høyde for hvor stor porsjon (hvor mange gram) du tar av den enkelte matvaren. Hvis jeg skal måtte felle en dom, vil jeg nok si at brunost er sunnest, for prim er tilsatt sukker, det er ikke brunost.

• Liker 2
Skrevet

Intuitivt for meg er brunost sunnere enn prim, men er ikke sikkert. Prim er jo brunost kokt i melk.

Anonymous poster hash: d1d35...f73
Skrevet

Det finnes en lettere prim. Lurer på om mamma "introduserte" meg for den da hun gikk på Grete Roede, og det må jo bety at den er ganske sunn! God er den også!

Skrevet

Det finnes en lettere prim. Lurer på om mamma "introduserte" meg for den da hun gikk på Grete Roede, og det må jo bety at den er ganske sunn! God er den også!

Den skjønte jeg ikke. Hvorfor må det bety at den er ganske sunn? Fordi den har mindre fett eller fordi den ble introdusert av ei dame som gikk på dietten Grete Roede. Ingen av dem gir mening.

Jeg skjønner ikke hvilken boble folk bor i hvis de tror at noe som inneholder 50% sukker er sunt. I gram. 100 gram prim (uansett om den er "lettere" eller original) inneholder ca 50g sukker. Det er like mye som en halvliter med Coca-Cola sånn til sammenligning.

Anonymous poster hash: 20a0e...cca

• Liker 4
Skrevet

Den skjønte jeg ikke. Hvorfor må det bety at den er ganske sunn? Fordi den har mindre fett eller fordi den ble introdusert av ei dame som gikk på dietten Grete Roede. Ingen av dem gir mening. Jeg skjønner ikke hvilken boble folk bor i hvis de tror at noe som inneholder 50% sukker er sunt. I gram. 100 gram prim (uansett om den er "lettere" eller original) inneholder ca 50g sukker. Det er like mye som en halvliter med Coca-Cola sånn til sammenligning. Anonymous poster hash: 20a0e...cca

Fordi den ble anbefalt av kurslederen på Grete Roede? Og når jeg skriver "jeg lurer på om...", så betyr det at jeg er usikker på om det var da hun gikk på det kurset at hun begynte å spise det. :-)

Skrevet

Den skjønte jeg ikke. Hvorfor må det bety at den er ganske sunn? Fordi den har mindre fett eller fordi den ble introdusert av ei dame som gikk på dietten Grete Roede. Ingen av dem gir mening. Jeg skjønner ikke hvilken boble folk bor i hvis de tror at noe som inneholder 50% sukker er sunt. I gram. 100 gram prim (uansett om den er "lettere" eller original) inneholder ca 50g sukker. Det er like mye som en halvliter med Coca-Cola sånn til sammenligning. Anonymous poster hash: 20a0e...cca

Ja, og så den primen jeg snakker om har 9% sukker, ikke 50% som du påstår.

Skrevet

Ja, og så den primen jeg snakker om har 9% sukker, ikke 50% som du påstår.

Dere har rett begge to, 9% tilsatt sukker, totalt 53,1% karbohydrat; det som ikke er tilsatt sukker, er melkesukker.

Skrevet

Dere har rett begge to, 9% tilsatt sukker, totalt 53,1% karbohydrat; det som ikke er tilsatt sukker, er melkesukker.

Ahaa, da henger jeg med :-)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...