Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det reklameres for aksjefond og andre fond som en sparemåte Ser på nett økonomer anbefaler fond for sparing til pensjon osv. Langsiktig sparing.

Alle forteller hvor fint dette er. Greit. Ingen skriver eller forteller om den dagen du ønsker å ta ut pengene.

Det er så langt frem i tid,tenker vi ikke på det?

Jeg tok en tlf. Jeg vil satse på langsiktig sparing i fond. Til eks pensjon. Jeg kunne forlenge avtalen ,etter spareperioden var over. Slik at jeg kunne få en pen sum i tillegg til min pensjon. (får ikke full pensjon grunnet sykdom)

Jeg spurte: Blir de satt på konto,og jeg får utbetalt hver mnd?

Jeg forstår det ikke. Nei, de blir stående der de er(eks fond) så utbetaler de eks 5000 i mnd. Det kunne bli svingninger pga børsen.

Så da kommer jeg til poenget. Om børsen raser i 2025, så kan jeg risikere å tape 500.000 som jeg har spart(pluss verdistigning) Og da er det ikke penger å betale ut hver mnd?

Så da er det en spareform du er evig fanget av? Du sparer i 22 år for å få ekstra den dagen du går av med pensjon, så faller børsen og alt er tapt?

Noen som skjønner?

Anonymous poster hash: b726e...19c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønte ikek hva som var nytt med dette? Har spart i fond selv, og kunne tatt ut når jeg ville

Anonymous poster hash: 8314c...ec1
Skrevet

Jeg skjønner. Det er en risiko. Så ikke noe for meg. :laugh: Men de som har virkelig kan dette her, selger aksjene sine eller trekker seg ut før det raser sammen :)

Skrevet

Skjønte ikek hva som var nytt med dette? Har spart i fond selv, og kunne tatt ut når jeg ville

Anonymous poster hash: 8314c...ec1

Her kan du ikke ta ut når du ville nei. Dette var langvarig sparing...mintid var ti år.

Skrevet

Jeg skjønner. Det er en risiko. Så ikke noe for meg. :laugh: Men de som har virkelig kan dette her, selger aksjene sine eller trekker seg ut før det raser sammen :)

Når du sparer i fond, så hånterer du ikke aksjene selv. Hva den dagen sparetiden er over? det er det jeg spør om

Skrevet

Det finnes like mange forskjellige typer fond som det finnes forskjellige typer mennesker. I et normalt fond kan du ta ut penger etter eget ønske.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke hva du lurer på? Snakker du om vanlige fond eller type pensjonsparing med skattefradrag-ordninger?

Sparer du vanlig i fond, inngår du ingen forpliktende avtale. (Jeg har iallefall aldri hørt om noe sånt.) Du står fritt til å velge når og hvor mye du setter inn og når og hvor mye du tar ut til slutt. (Om fondet taper verdi er det fordi aksjene eller verdipapirerene i fondet har tapt seg, og hvis du kjøper fonsandeler har du kjøpt en verdipapir-blanding som fondsforvalteren velger.)

Med fond kan du selge deler eller alle fondsandelene dine når du måtte ønske.

Men det virker som du egentlig snakker om noe annet? Hvem er det du har snakket med?

Anonymous poster hash: d0a4a...912
Skrevet

Det vanlige er å spare slik når det er veldig langsiktig, gjerne et par tiår, og når man nærmer seg pensjonsalder, så selger man seg helt eller delvis ut når markedet er på et akeptabelt nivå. At alt skal rase 10 år før og ikke komme opp igjen de neste 10 årene er urealistisk.

Anonymous poster hash: ac33d...d9c
  • Liker 2
Skrevet

Mener du bundet sparetid? Det er jo ikke noe lurt tenker jeg. Som AB skriver over, i vanlige fond så bestemmer du jo selv når du vil selge deg ut. Og all sparing i fond innebærer en viss risiko, derav også noe høyere avkastning enn i bank eller i madrassen. Du må ha såpass uflaks at alt kræsjer omtrent i det du MÅ ta ut til pensjon da. Men da trenger du uansett ikke ta ut alt på en gang... Så jeg skjønner ikke hva du snakker om eller hva slags merkelig avtale noen prøver å prakke på deg (?). Lurest å styre slikt selv og ikke via uforståelige avtaler med banken.

• Liker 1
Skrevet

Det vanlige er å spare slik når det er veldig langsiktig, gjerne et par tiår, og når man nærmer seg pensjonsalder, så selger man seg helt eller delvis ut når markedet er på et akeptabelt nivå. At alt skal rase 10 år før og ikke komme opp igjen de neste 10 årene er urealistisk.

Anonymous poster hash: ac33d...d9c

Det er ikke så helt usannsynlig!

Hvis du regner på diverse 10-år i den senere tid, kan du godt komme ut med tap, avhengig av hvilke tidspunkt du regner fra. Ikke glem at de som gir informasjon om hvor lønnsomt det er med aksjefond, ofte har interesse av et godt marked selv.

Men jeg fraråder heller ikke. Dertil er det for få andre alternativ. Men tro heller ikke på alt skrytet!

Skrevet

Hvis du regner på diverse 10-år i den senere tid, kan du godt komme ut med tap, avhengig av hvilke tidspunkt du regner fra.

Det er derfor man bør spare et fast beløp i måneden, og ikke sette inn alt på en gang. Da vil man både treffe topper og bunner, men til sammen få en mer gjennomsnittlig avkastning. Hvis man sparer i et globalt indeksfond i 20-30 år og deretter tar ut et fast beløp i måneden når man er pensjonist skal man ha ekstremt uflaks for å ikke slå banksparing.

Anonymous poster hash: 01b09...50d

• Liker 1
Skrevet

Det er derfor man bør spare et fast beløp i måneden, og ikke sette inn alt på en gang. Da vil man både treffe topper og bunner, men til sammen få en mer gjennomsnittlig avkastning. Hvis man sparer i et globalt indeksfond i 20-30 år og deretter tar ut et fast beløp i måneden når man er pensjonist skal man ha ekstremt uflaks for å ikke slå banksparing.

Om man a eks sparer 1500 i mnd i 20 år. Så kommer pensjonsalder. Da først trenger man pengene. La oss si det har vært oppgang hele tiden.(noe som ikke skjer) Man setter en dato eks. da man får pensjon fra folketrygden. Du skal også slutte å spare den dagen, men høste fruktene.

Blir pengene stående i forndet videre? Eller hva gjør de? Finner ikke svar på det,uansett fond jeg leter

Blir pengene stående i fondet, og du får din første utbetaling. Så skjer det en krise i verden,og børsen går i dass. Dine 500.000 på fondet,har dalt ned til 30 000. tenkt eks. Da er tanken på de mnd utbetalingene borte i lang fremtid. Det vil jo ta år og bygge opp den samme summen. Og ikke er et penger til mere sparing. Skjønner du hvor jeg vil? Ikke et fond opplyser hva som skjer den dagen du vil stoppe sparing og vil ha utb.hver mnd.

Skrevet

Blir pengene stående i forndet videre? Eller hva gjør de? Finner ikke svar på det,uansett fond jeg leter

Blir pengene stående i fondet, og du får din første utbetaling. Så skjer det en krise i verden,og børsen går i dass. Dine 500.000 på fondet,har dalt ned til 30 000. tenkt eks. Da er tanken på de mnd utbetalingene borte i lang fremtid. Det vil jo ta år og bygge opp den samme summen. Og ikke er et penger til mere sparing. Skjønner du hvor jeg vil? Ikke et fond opplyser hva som skjer den dagen du vil stoppe sparing og vil ha utb.hver mnd.

Hvis du sparer på eget initiativ i et vanlig fond kan du velge når og hvordan du vil løse det inn. Når du setter inn penger i fondet kjøper du egentlig andeler i det, og hvis fondet tjener penger blir hver andel mer verd. Du kan selge så små deler av andelene du vil når som helst. Hvis fondet styres gjennom internett logger du bare inn på fondssiden, skriver antall kroner du vil selge andeler for, og så kommer de på bankkontoen din etter 1-3 dager. Når du har gjort det har du litt færre andeler i fondet og tilsvarende flere kroner i banken.

Hvis du setter pengene i et globalt indeksfond fond er det 100% sikkert at det ikke vil falle i nærheten av så mye som du beskriver, da måtte i tilfellet verden bokstavlig talt gå under. Hvis den gjør det vil du sannsynligvis være død, og hvis selv om du overlever vil sannsynligvis ikke bankpenger heller være noe verd. Ved en relativt liten krise, som finanskrisen, vil fondet være en vel så trygg plassering som bank pga. inflasjon. Aksjer gir mye bedre beskyttelse mot inflasjon enn penger i bank.

Skrevet

Ingen vet noe om fremtiden. Ellers er jeg enig i innlegget over.

Mange mener at den perioden vi har vært i med stadig økonomisk vekst i Vesten er over. Det står alltid med fondsinformasjonenen at "historisk avkastning gir ingen garanti for fremtidig avkastning".

Nei, jeg tror ikke nødvendigvis at man kan forutsette at verden fortsetter som vi kjenner den. Kall meg gjerne skeptiker eller pessimist.

Men som sagt, jeg har ingen bedre forslag.

En annen usikkerhet er hvis du skulle bli syk med dødsdom med forventet levetid på 1-2 år. Hadde det ikke vært kjipt om aksjefondet var i en bølgedal, grunnet økonomiske sykler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...