Gå til innhold

Bøker til besvær

Anbefalte innlegg

Gjest Normalfordeling
Skrevet

Jeg er glad i bøker, men har gjennom mange år med kjøp innsett at nå har jeg nok. Mer enn nok. De er lagret i stue, soverom, i bod og på loft. Jeg aner ikke lenger hvilke bøker jeg har og hvor de er. Jeg har ikke mulighet til å ha alle framme. Noen må ut.

Jeg har mye skjønnlitteratur, en del krim og noe fagbøker og hobbybøker.

Har noen forfattere (særlig krim) som jeg kjøper fortløpende når nye bøker blir gitt ut. Har garantert en del som bare blir lest en gang. Samtidig så er det ok å vite hva/hvilke bøker man har lest fra en spesifikk forfatter. Har gjort dobbelkjøp noen ganger.

Hvordan velger dere ut bøker som må ut?

Hvordan få oversikt over hvilke bøker man har lest selv om man har gitt bøkene videre?

Hvor gir dere bort bøkene? Vil jo at de skal komme til noen som har glede av de. Mulighet å få solgt noen? Hvor?

Andre tips og råd vedr. bøker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Gir bort de jeg ikke liker. Jeg beholder bøker som jeg bare har lest en gang, og ikke kommer til å lese igjen, hvis jeg liker de.

2. Goodreads

3. Famile og venner. Eventuelt finn.no, loppemarked osv

Anonymous poster hash: bd59a...8d0
Skrevet

Jeg har heldigvis bare gjort ett dobbeltkjøp selv. Jeg sliter med lagringsplass jeg også.

I forbindelse med en flytterunde ga jeg bort en hel del med bøker til loppemarked, og det angrer jeg veldig på for et par ganger i året tenker jeg på akkurat den og den boken og skulle ønske jeg hadde den. I tillegg har jeg måttet kjøpe et par-tre bøker om igjen fordi jeg har trengt dem. Jeg har derfor lovet meg selv å aldri mer gi opp bøker. Imidlertid har jeg nettopp flyttet på nytt og skulle virkelig ønske at det var færre bøker her. Bøkene jeg vil kvitte meg med er typiske dårlige romaner og krimbøker, samt andre bøker som jeg rett og slett ikke liker.

Oversikt får du ved å bruke Goodreads. Jeg anbefaler også at du sorterer bøkene dine slik at de står samlet innenfor hver kategori, og gjerne også alfabetisk. Det gir deg god oversikt. På den annen side kan det være en fordel uten alfabetisering. Jeg merker at jeg leser gjennom bokryggene veldig mye oftere nå som jeg ikke har bøkene alfabetisert. Uansett får du jo en oversikt over hvilke bøker du har, og du merker om noen hyller føles mindre attraktive enn andre.

Du høres ut som en som ikke kommer til å slutte å kjøpe bøker. Jeg anbefaler sterkt at du skaffer deg et lesebrett for krim og annen litteratur som garantert ikke blir lest mer enn en gang. Tenk også godt gjennom hva slags bibliotek du vil ha hjemme. Alt som ikke fortjener en plass i hyllene må over på lesebrettet.

Du får neppe solgt bøkene dine med mindre de er av verdi for et antikvariat. Du kan jo sjekke med et par stykker.

Anonymous poster hash: dab13...d05
  • Liker 2
Gjest Normalfordeling
Skrevet

Takker for tipset om Goodreads. Skal sjekke det ut.
Problemet mitt er at jeg ikke har alle bøkene framme og at de er lagret på ulike steder uten system. Det hender jeg savner noen bøker, men gir opp fordi jeg ikke vet hvor de er lagret hen.

Har 30 år med bokkjøp bak meg og tror neppe at jeg stopper nå. Sleng på en del arvede bøker så er kaoset komplett. :fnise:

Er viktigere at bøkene jeg kvitter meg med kommer til noen som kan ha glede av de enn at det tilfaller meg noen kroner.

Jeg kommer nok aldri til å slutte å kjøpe bøker, men går nå mer for pocket enn hardcover. Billigere og tar litt mindre plass.

Skrevet

Takker for tipset om Goodreads. Skal sjekke det ut.

Problemet mitt er at jeg ikke har alle bøkene framme og at de er lagret på ulike steder uten system. Det hender jeg savner noen bøker, men gir opp fordi jeg ikke vet hvor de er lagret hen.

Har 30 år med bokkjøp bak meg og tror neppe at jeg stopper nå. Sleng på en del arvede bøker så er kaoset komplett. :fnise:

Er viktigere at bøkene jeg kvitter meg med kommer til noen som kan ha glede av de enn at det tilfaller meg noen kroner.

Jeg kommer nok aldri til å slutte å kjøpe bøker, men går nå mer for pocket enn hardcover. Billigere og tar litt mindre plass.

Hva med å ta en dag hvor du går gjennom hver eneste bokhylle, og finner absolutt alle bøker du ikke har likt, og gir de bort?

Anonymous poster hash: bd59a...8d0

Skrevet

Bokelskere!

Jeg tar en full gjemomgang hvert år og gir bort (bytter med venner) de jeg ikke fullførte, ikke likte, ikke kommer til å lese igjen.

Jeg har bøker gjemt på loftet som jeg kkke ønsker å lese nå, men som jeg alikevel vil spare. Har lister over hvilke bøker og hvor de er.

Anonymous poster hash: 3d6af...896

Skrevet

Jeg gir bort alle som jeg ikke har et spesielt forhold til, eller som jeg ikke kommer til å lese igjen. Tar vare på favorittbøker og -forfattere, samt enkelte eldre bøker med skinninnbinding som ser pene ut i bokhylla. Det jeg beholder står utstilt, og når vi en gang får større bolig, så blir det nok flere bokhyller og flere bøker. Oversikten har jeg foreløpig i hodet, men holder på å ta ibruk Goodreads.

Jeg gir bort bøker på gratis-sider på Facebook, eller sender dem med samboeren på korøvelse. Sistnevnte er kjekt da jeg når mange samtidig, og folk kan plukke de titlene de ønsker, så bøkene havner hos noen som iallefall kommer til å lese dem én gang.

Anonymous poster hash: 3b560...f20

Skrevet

Ang. salg, brukte bøker har liten verdi idag, men du kan sikkert få solgt samlinger. F.eks. mange bøker av samme forfatter, eller en samling krim, eller lignende. For en billig penge.

Anonymous poster hash: 3b560...f20

Skrevet

Jeg pleier i ny og ne å legge ut en pose bøker på finn.no under gis bort, og det ramler alltid inn masse hyggelige meldinger fra folk som elsker å lese men som ikke har så mye penger å bruke på bøker. Jeg blir oppriktig glad hver gang det kommer en ydmyk og takknemlig person for å hente.

• Liker 4
Skrevet

I Berlin har jeg sett flere sette ut en kasse med bøker som forbipasserende kan forsyne seg av. I tillegg har du jo bookcrossing http://www.bookcrossing.com/ og såkalte åpne bokhyller. Du kan jo ta initiativ til å gjøre om en gammel telefonboks eller lignende i nærmiljøet?

http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_%C3%B6ffentlicher_B%C3%BCcherschr%C3%A4nke

• Liker 4
Skrevet

I Berlin har jeg sett flere sette ut en kasse med bøker som forbipasserende kan forsyne seg av. I tillegg har du jo bookcrossing http://www.bookcrossing.com/ og såkalte åpne bokhyller. Du kan jo ta initiativ til å gjøre om en gammel telefonboks eller lignende i nærmiljøet? http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_öffentlicher_Bücherschränke Anonymous poster hash: dab13...d05

Finnes det telefonbokser i Norge? Jeg kan ikke huske å ha sett en på minst femten år.

Skrevet

Anbefaler deg å skrive ned og sortere alfabetisk de du har. Når du da senere skal kjøpe en bok kan du jo sjekke denne listen for å se at du ikke har den eller at du tidligere har hatt den. Så kan du plukke ut de du er sikker på at du ikke komme til å lese igjen eller få glede av og samle disse til du blir kvitt dem.

Her har du jo flere muligheter. Finn.no, grupper på facebook(finnes vanligvis for fylker og kommuner, men er også landsdekkende), loppemarked, bruktbutikker osv. Har du venner/bekjente som også liker bøker kan dere avtale å ha en koselig kveld og ta med endel bøker dere ikke har glede av lenger og bytte eller gi bort.

Som sagt tidligere i tråden så har ikke brukte bøker så stor verdi lenger så i de aller fleste tilfeller er det jo å gi det bort som gjelder. Men man kan gjøre en dag så mye bedre for noen som har stor leseglede men kanskje ikke så mye penger å bruke på bøker :)

Og hvis du er mer opptatt av å lese bøkene og at ikke selve boken i hånden har så stor betydning kan jeg anbefale å bruke Kindle! Enten på vanlig nettbrett(jeg har kindle på min iPad, er så glad for det!) eller kjøpe en egen Kindle :) Tar ikke plass, om du skal reise har du tilgang på det uten å måtte drasse med deg flere bøker osv.

Skrevet

Finnes det telefonbokser i Norge? Jeg kan ikke huske å ha sett en på minst femten år.

Jeg har sett noen i Oslo, men ser nå at de er vernet:

http://www.telemuseum.no/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=440&Itemid=74

Med andre ord kan man nok ikke lage bibliotek av dem. Men kanskje er det andre bygninger eller noe lignende hvor det gjør seg med bøker? Det kan jo også være på en lokal kafe eller noe.

Skrevet

Jeg har sett noen i Oslo, men ser nå at de er vernet: http://www.telemuseum.no/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=440&Itemid=74 Med andre ord kan man nok ikke lage bibliotek av dem. Men kanskje er det andre bygninger eller noe lignende hvor det gjør seg med bøker? Det kan jo også være på en lokal kafe eller noe. Anonymous poster hash: dab13...d05

Kult!

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg tar vare på:

Barnebøker som jeg har et godt forhold til. Man vet jo ikke om de vil bli trykket opp igjen.

Klassikere som kan leses igjen og igjen.

Gode bøker jeg vet at jeg kommer til å lese igjen.

Fagbøker som jeg gjerne slår opp i på nytt.

Jeg kvitter meg med:

Typisk strandlektyre og reiselektyre

Mye pocket

Bøker som ikke ga meg noen spesiell leseopplevelse

Jeg gir bort til brukthandelen. I tillegg har vi en hylle på jobben hvor vi bytter bøker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarer ikke heller å kvitte meg med bøker! Har flere tusen nå, men som andre sier, det er lurt med lesebrett for underholdningslitteratur, tar null plass og kan hentes frem etter behov. Jeg vil også anbefale http://www.librarything.com i tillegg til Goodreads :)

Skrevet

Det kan være veldig vanskelig å kvitte seg med bøker, men akkurat fagbøker tror jeg det er smart å kvitte seg med raskest mulig. De fleste studier oppdaterer jo sitt pensum ofte, gjør de ikke?

Anonymous poster hash: 2e750...9b6
Skrevet

Fagbøker er beholdt. De står på jobben for jeg bruker dem innimellom som oppslagsverk. Innbundne bøker beholdes, likeledes pocket som jeg vet jeg kommer til å lese om igjen. Engangslesepocket gis bort, enten til Fretex eller til loppemarked.

De siste årene har jeg nesten kun kjøpt e-bøker. Mye av årsaken er plasshensyn. E-boka gir ikke helt samme kosen, men det hjelper ikke med kos når man ikke har plass til stort flere bokhyller. Anbefaler varmt Kindle, iPad eller annet lesebrett (evt. nettbrett med leseapp).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...