AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #1 Skrevet 25. januar 2014 Jeg har meldt meg på tur til Berlin med Nytt og Nyttig. Er det noen her som har vært med på deres turer? Hvilke erfaringer har dere? Hvordan er det å reise i Berlin, er det korte avstander til alt, eller må man bruke tuben mye? De har guidet utflykter hver dag, men jeg vurderer å ikke bli med på alt, og heller rusle rundt selv, er det å anbefale? Alle tips mottas med glede Anonymous poster hash: 74cf6...f8b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #2 Skrevet 25. januar 2014 Jeg har meldt meg på tur til Berlin med Nytt og Nyttig. Er det noen her som har vært med på deres turer? Hvilke erfaringer har dere? Hvordan er det å reise i Berlin, er det korte avstander til alt, eller må man bruke tuben mye? De har guidet utflykter hver dag, men jeg vurderer å ikke bli med på alt, og heller rusle rundt selv, er det å anbefale? Alle tips mottas med glede Anonymous poster hash: 74cf6...f8b Var der for et år i tre dager på firmatur. Vi gikk en lang tur fra Vest-Berlin til langt inn i Øst Berlin. Brandenburger Tor er der skillet går mellom øst og vest. Plukk ut et par restauranter du vil besøke feks. U-bahn som det heter i Berlin fungerer veldig godt da det er mye kø på bilveiene om du tar taxi så du kommer ofte raskest frem med u-bahn. Kjøp deg denne boken feks den tar deg med på rusletur gjennom Berlin. Avstandene er ikke så store som feks London,Paris etc. da det er en veldig kompakt by, men u-bahn fungerer veldig bra om du skal reise flere kilometer. https://bokelskere.no/bok/berlin/81363/ Anonymous poster hash: 11e8e...4ca
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #3 Skrevet 25. januar 2014 Var der for et år i tre dager på firmatur. Vi gikk en lang tur fra Vest-Berlin til langt inn i Øst Berlin. Brandenburger Tor er der skillet går mellom øst og vest. Plukk ut et par restauranter du vil besøke feks. U-bahn som det heter i Berlin fungerer veldig godt da det er mye kø på bilveiene om du tar taxi så du kommer ofte raskest frem med u-bahn. Kjøp deg denne boken feks den tar deg med på rusletur gjennom Berlin. Avstandene er ikke så store som feks London,Paris etc. da det er en veldig kompakt by, men u-bahn fungerer veldig bra om du skal reise flere kilometer. https://bokelskere.no/bok/berlin/81363/ Anonymous poster hash: 11e8e...4ca Jeg bor i Berlin og synes dette var et veldig spesielt svar. For det første er jo ikke grensen mellom øst og vest ett sted, men Brandenburger Tor er en av de mange grenseovergangene. Checkpoint Charlie er en av de andre og den mest kjente. I dag kan man i mindre grad snakke om øst og vest med tanke på Øst- og Vest-Tyskland. Mange av de bydelene i det gamle vest er langt mindre attraktive enn deler av det gamle øst. Rent geografisk snakker man nok om at skillet mellom øst og vest går ved Brandenburger Tor og defineres av Tiergarten, men det betyr ikke at man merker noe til noe øst- og vestskille ellers. Kreuzberg som ligger geografisk i øst tilhørte datidens Vest-Berlin og var lenge svært forfallent, men er nå blant de mest gentrifiserte bydelene. Avstandene i Berlin er store. Det er ikke en kompakt by, men det er jo også en mye mindre by enn Paris og London befolkningsmessig sett. Det kan være relativt store avstander fra U-Bahn-stasjonene til tingene man vil se på, så ofte blir det mye gåing hvis ikke man setter seg inn i bussrutene. Bussene er praktiske, men går ikke alltid så ofte. Skal du gå rundt på egenhånd, er det lurt å velge seg ut et lite område å sjekke ut. Ofte blir bydeler som Prenzlauer Berg, Friedrichshain, Neukölln og Kreuzberg nevnt som spesielt severdige, men disse er temmelig mye større geografisk enn for eksempel Grünerløkka og Grønland. Det lønner seg å finne ut på forhånd hvilke gater og plasser du vil ta en kikk på og så spasere derfra. Jeg har aldri hørt om firmaet du nevner, så det er vanskelig å anbefale noe uten å vite hva turen innebærer. Generelt ville jeg nok valgt andre spisesteder enn det turoperatørene velger. Det er mange Berlintips på forumet her, noe for enhver smak. Anonymous poster hash: 6688d...89b 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #4 Skrevet 25. januar 2014 Dette er turen jeg ha vunnet og meldt meg på vi skal alså bo i Teltow, og de guidede turene har tema:Historiske Berlin, Berlin Bysightseeing, En by, to stater, og en tur til Potsdam TS Anonymous poster hash: 74cf6...f8b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #5 Skrevet 25. januar 2014 I likhet med AB nr 2 stusset jeg også over svaret fra AB nr 1. Skille mellom øst- og vest-Berlin er usynlig og av historisk interesse. Du må faktiskt ha informasjon for å finne grensene med unntak av enkelte steder der de er markert. Men på visse områder av Øst-Berin ser du typisk deprimerende østblokk / kommunistisk arktiektur, som jeg finner fascinerende. Du finner nok mange steder på nettet hvor du kan lese om hva som er verd å besøke. Og ja, det jeg reagerte mest på i første ABs innlegg er at Berlin er kompakt. Det er den minst kompakte by i Europa som jeg har vært i! Den minner mer om USA i så måte, der du kan slite deg ut bare å gå fra et kvartal til et annet. Men det er selvfølgelig mange fotgjengervennlige småsentre. Du skal bo ganske langt unna sentum, så få oversikt over transportmulighetene, og sett deg også inn i transportnettet i byen. Du får vel diverse transportkort-typer... Anonymous poster hash: 95e78...cb8 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #6 Skrevet 25. januar 2014 TS, jeg stusset litt på de du skal reise med, .. et postordrefirma, og så fant jeg dette: http://reise.aftenposten.no/reise/--Pass-pa-at-du-ikke-blir-lurt_-advarer-Forbrukerombudet-43185.html Flybilletter til Berlin er veldig billig, og det er også transport fra flyplassen. Hotell er også billig der, så hva man "vinner" med en slik tur, enten den er "gratis" eller ikke, når man skal bolangt fra sentrale steder forstår jeg ikke helt! Anonymous poster hash: 95e78...cb8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #7 Skrevet 25. januar 2014 Og enda mer: http://www.h-avis.no/nyheter/nytt-nyttig-hengt-ut-pa-tv2-1.1766854 Anonymous poster hash: 95e78...cb8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #8 Skrevet 25. januar 2014 Og fra KG selv: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=470195 Anonymous poster hash: 95e78...cb8
juliane Skrevet 25. januar 2014 #9 Skrevet 25. januar 2014 Mamma har vært på tur med Nytt og Nyttig mange ganger, og det er ikke noe lureri. De tjener penger på utfluktene som tilbys hver dag, men det er ikke noe problem å heller reise rundt på egenhånd. Hotellet har vært relativt usentralt hver gang hun har reist, men det er da alltid noen former for lokal kollektivtransport som tar deg inn til sentrum.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #10 Skrevet 25. januar 2014 Teltow er virkelig ikke stedet å bo om man vil oppleve Berlin og ikke bruke evigheter på transport. Det er enklere å bo i Potsdam, faktisk. Siden du allerede har meldt deg på, vil jeg nesten anbefale at du blir med på alt, for det å komme seg til og fra hotellet på egenhånd, blir neppe lett (unntatt hvis hotellet tilfeldigvis ligger like ved S-Bahn, da er det enkelt å komme seg til Unter den Linden, Brandenburger Tor og Potsdamer Platz). Mange av turene kan man imidlertid like greit se på egenhånd, egentlig. Anonymous poster hash: 6688d...89b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #11 Skrevet 25. januar 2014 Var på ferie i Berlin for noen år siden, og det var store avstander ja! Anbefaler å kjøpe en slik "velkomstpakke" på togstasjon. Da får du med kart over byen, tilbud på mange severdigheter og andre opplegg, og du kan ta s-bahn så mye du vil (perioden på kortet varierer med pris). Var og ved de største severdighetene. I tårnet ved alexanderplatz var det lang kø og dyrt for å komme seg opp(var på sommeren, så følte det ikke var verdt det. Brandenburger Tor er jo et "must" å se. Var mye styr da jeg var der, pga Obama skulle holde tale, pluss at de bygde veldig mye i den gata, stinket kloakk. Var og i zooen men det var kjedelig. Men billig øl og hyggelige mennesker gjorde at jeg ville ta turen tilbake! Anonymous poster hash: fc664...1da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå