Gå til innhold

Bipolar samboer..andres erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer er bipolar. Han har ruset seg mye tidligere, men begynt på medisiner for et halvt år siden og sluttet med rus. (Bortsett fra alkohol) han er en bra fyr, men blir udugelig når han drikker, og rydder ingenting eller bidrar med noe hjemme, bortsett fra å lage middag, for det liker han. Men jeg, selvom jeg jobber hver dag, må rydde alt. Begges rot. Han jobber turnus og har en uke fri om gangen. Hunden vår er også mitt hovedansvar, han liker ikke gå tur, og nå i det siste har han begynt å slippe han ut på verandaen hvis han må på do. (Denne hunden var hans ide og interesse.) Jeg går masse med hunden når han er på jobb og overnatter der 1/3 av tiden, og føler jeg er en god hundeeier. Jeg går også mesteparten av turene kveldstid. Men nå er det gått for langt og jeg vil omplassere hunden. Jeg synes samboer er lat og egoistisk, men jeg godtar sikkert mer enn vanlig siden han er syk. Allikevel føler jeg han bruker diagnosen for alt den er verdt, og jeg vet ikke riktig hvis om er personlighet og hvis om er sykdom lenger.... Beklager rotete innlegg, men er det noen som har lignende erfaringer?:)

Anonymous poster hash: 5dac4...8dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går han i noen form for terapi? Hva slags medisiner går han på?

Jeg er selv bipolar og har hatt min periode med å ikke evne å ta i noen tak hjemme. Jeg husker da jeg endelig fikk medisiner så hjalp det til en viss grad, men medisiner i seg selv er ikke nok og det var ikke før jeg begynte i terapi før jeg virkelig fikk hjelp til å strukturere ting og det tok meg mange år å komme på fote igjen. Jeg skjønner godt at det blir for mye for deg. Tenker også at en hund kanskje ikke er det lureste i.o.m at det er så mye ansvar.

Har du prøvd å sette deg ned å snakke med ham? Få han til å forklare deg hvordan han har det? Dessverre er det ingen som kommer og banker på døren og tilbyr hjelpen, så det er opp til den syke å finne ut av behandlinstilbud og å søke på dette. Jeg hadde heldigvis en utrolig god lege som fikk meg avgårde til DPS og satte meg i kontakt med psykiatrisk sykepleier i kommunen og de hjalp meg videre med å komme i skikkelig behandling.

Anonymous poster hash: bb0bd...4e6
Skrevet

Jeg vet det kan virke som man bare er lat selv om man faktisk ikke klarer å gjøre dagligdagse ting. Kan godt hende han er lat i utgangspunktet og da blir det jo ikke bedre. Når det kommer til hunden skjønner jeg ikke hvorfor han ikke gidder å ta ansvar når det var hans idè. Synes du bør snakke ordentlig med han.

Skrevet

Er du heeeelt sikker på at han tar medisinene sine? Ofte gjør ikke bipolare det fordi de føler seg egentlig ikke syke.

Skrevet

Ja, han går til psykolog, eller psykiater..på dps. Men det er bare en gang i mnd. Han begynte på Wellbutrin for fire dager siden. Han orker det han vil. Det som inngår venner, festing og sånt. Er dette vanlig? Han tok ikke pillen sin igår, idag er jeg usikker.. Han er ute og drikker idag. Det er veldig slitsomt å være sammen med en syk mann. Han prøvde ta livet sitt i sommer, det gjør meg fortsatt veldig engstelig spesielt når han drikker, for det skjedde i fylla. Jeg elsker han, men jeg vet ærlig ikke om jeg orker mer. Han fortalte meg hvordan han hadde det for et par dager siden. Men hvis jeg prøver si vi burde omplassere vil han virkelig ikke det. Mye pga stolthet tror jeg. Han vil vise at han får til, selvom han ikke gjør det.. Takker for svar:)

Skrevet

Stol på magefølelsen din, orker du ikke mer så gå. Har selv vært i forhold med en psykisk syk og det slet meg helt ut, fikk en kjempedepresjon. Stikk mens du kan sier jeg, når han ikke orker å ta seg av hunden sin en gang hvordan tror du han skal kunne ta seg av deg hvis du skulle gå gjennom en vanskelig periode, eller et barn?

Skrevet

Vel, dette du beskriver her med at han ikke rydde eller tar ansvsr for hunden har pent lite med bipolar å gjøre. At han er lat er nok bare personligheten hans,

Dårlig gjort av han å bruke diagnosen som unnskyldning

Anonymous poster hash: db9b7...351

Skrevet

Er du heeeelt sikker på at han tar medisinene sine? Ofte gjør ikke bipolare det fordi de føler seg egentlig ikke syke.

Tull. Mange er fullstendig klar over at vi er syke. Desuten er det ingenting i ts sitt innlegg som kan skyldes på sykdommen

Skrevet

Tull. Mange er fullstendig klar over at vi er syke. Desuten er det ingenting i ts sitt innlegg som kan skyldes på sykdommenAnonymous poster hash: db9b7...351

Men hvorfor tar dere ikke medisinene deres da? Når dere vet det påvirker omgivelsene deres så mye?

Anonymous poster hash: 03689...46b

Skrevet

Ja, han går til psykolog, eller psykiater..på dps. Men det er bare en gang i mnd. Han begynte på Wellbutrin for fire dager siden. Han orker det han vil. Det som inngår venner, festing og sånt. Er dette vanlig? Han tok ikke pillen sin igår, idag er jeg usikker.. Han er ute og drikker idag. Det er veldig slitsomt å være sammen med en syk mann. Han prøvde ta livet sitt i sommer, det gjør meg fortsatt veldig engstelig spesielt når han drikker, for det skjedde i fylla. Jeg elsker han, men jeg vet ærlig ikke om jeg orker mer. Han fortalte meg hvordan han hadde det for et par dager siden. Men hvis jeg prøver si vi burde omplassere vil han virkelig ikke det. Mye pga stolthet tror jeg. Han vil vise at han får til, selvom han ikke gjør det.. Takker for svar:)

Å gå på DPS en gang i måneden er ikke behandling. Han trenger noe skikkelig oppfølging minst en gang i uken! Omplasser hunden om han ikke klarer å ta ansvaret for den. Sett hardt mot hardt og si at du ikke kan ta ansvaret for hunden og at hvis han ikke skjerper seg så omplasserer du hunden. Se også om du kan finne noe skikkelig behandlingstilbud i kommunen som han kan søke på.

Vel, dette du beskriver her med at han ikke rydde eller tar ansvsr for hunden har pent lite med bipolar å gjøre. At han er lat er nok bare personligheten hans,

Dårlig gjort av han å bruke diagnosen som unnskyldning

Tull. Mange er fullstendig klar over at vi er syke. Desuten er det ingenting i ts sitt innlegg som kan skyldes på sykdommen

Er dere bipolare? Jeg er første AB som svarte på dette innlegget og det hun skriver kan så absolutt skyldes sykdommen. Jeg har selv vært der. Kjenner også andre med bipolar lidelse som har slitt med mye av den samme problematikken.

Anonymous poster hash: bb0bd...4e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...