Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2004 #1 Del Skrevet 21. mai 2004 hvor vanlig er det å be om å få utbetalt lønn før den egentlige datoen? er det vanskelig/akseptabelt? jeg er nyansatt i en bedrift og har ikke fått penger på litt over en mnd da jeg startet akkurat og ikke får betalt før det har gått en mnd! nok om det, lurer på om jeg skal be om å få utbetalt lønn en uke tidligere.. tror dere det lart seg gjøre? er det frekt gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. mai 2004 #2 Del Skrevet 21. mai 2004 Det er nok varierende fra sted til sted. Jeg har aldri bedt om det, så jeg vet ikke om min arbeidsplass ville akseptert det (tviler egentlig sterkt), men jeg vet om mange som kan få forskudd på lønn rett som det er. Jeg ville kanskje forhørt meg litt blandt de jeg jobbet med først, om det har vært akseptert, men det skader jo ikke å spørre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2004 #3 Del Skrevet 21. mai 2004 Jeg fikk forskudd på lønna mi tre måneder på rad (lå litt etter) på den forrige arbeidsplassen min, og det gikk helt problemfritt. Nå hadde jeg jobbet der en god stund allerede da, men det skader vel ikke å spørre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. mai 2004 #4 Del Skrevet 21. mai 2004 Det gir ikke så veldig godt inntrykk å be om forskudd på lønn når du akkurat har begynt, men hvis du virkelig MÅ ha penger med en gang, så må du jo spørre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mitsi Skrevet 21. mai 2004 #5 Del Skrevet 21. mai 2004 Jeg betaler ut lønn, i en nokså stor bedrift. I din situasjon ville det ikke vært noe problem å få et forskudd på lønna, da vi selfølgelig forstår at det er vanskelig å gå så lenge uten penger. Forskudd tre måneder på rad ville vi derimot ikke betalt ut. Spør du, det verste svaret du kan få er et nei, og jeg synes uansett ikke det gir et dårlig inntrykk, når du har gått så lenge uten lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2004 #6 Del Skrevet 21. mai 2004 Jeg vurderer det samme selv, da jeg skal begynne i ny jobb, og dermed får lønn utbetalt tre uker senere enn ellers.. Jeg tror de ville ha forståelse i en slik situasjon, derfor bør det ikke skade å be om å få litt av lønnen lit tidligere i hvert fall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 21. mai 2004 #7 Del Skrevet 21. mai 2004 Det er jo bare til å spørre det. Jeg fikk selv forskudd på lønnen en gang, men det er mange år siden og dette var en sommerjobb. Hvordan det er med faste jobber og sånt vet jeg ikke, men det er vel forskjellig fra sted til sted. På min samboers jobb får man ikke utbetalt forskudd på lønn iallefall. Jeg ville spurt om forskudd og forklart årsaken til hvorfor. Hvis de ikke betaler ut forskudd, så kan det hende at de bøyer reglene litt for personer i din situasjon/lignende situasjon. Man kan jo ikke gå uten penger en hel mnd. Man skal jo ha mat og betale regninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 22. mai 2004 #8 Del Skrevet 22. mai 2004 Jeg har spurt en gang, og fikk nei. De anbefalte IKKE den løsningen for å løse sine økonmiske problemer. Jobber i det offentlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2004 #9 Del Skrevet 22. mai 2004 jeg får prøve da, jeg har jo trossalt ikke hatt lønning siden 30 april og får ingen før 15 juni så om jeg forklarer dette så skulle vel det gå bra! det er jo sommer og alt og de må jo forstå det? spør pent jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2004 #10 Del Skrevet 23. mai 2004 hvordan lønner det seg å gå frem? via et spm,brev eller mail? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 23. mai 2004 #11 Del Skrevet 23. mai 2004 I vår bedrift betales det ut forskudd på lønn (max 5000 kr) den 1. i hver mnd. Lønna kommer den 15. i hver mnd. Det er flere som jobber hos oss som har fast forskudd hver mnd og som har hatt det i mange år. Har aldri vært noen problemer med å få utbetalt lønn på forskudd. Vi går direkte til vår nærmeste overordnede så ordner dem det derifra. Om det ikke er andre å gå til snakker vi direkte med sjefen. Jeg jobber i det private og der er det nok flere forskjellige løsninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2004 #12 Del Skrevet 23. mai 2004 så du mener det ikke er mulig å få ut hele lønnen? da er dey ikke noe vits synes jeg?da blir det jo trukket skatt to ganger også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 23. mai 2004 #13 Del Skrevet 23. mai 2004 Kan jo hende din bedrift kan betale ut hele lønnen. Vi trekker ikke skatt mer enn en gang av totalt bruttobeløp selv om du får 5000 utbetalt på forskudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mitsi Skrevet 23. mai 2004 #14 Del Skrevet 23. mai 2004 så du mener det ikke er mulig å få ut hele lønnen? da er dey ikke noe vits synes jeg?da blir det jo trukket skatt to ganger også... Nei det blir ikke trukket skatt to ganger. De lager ikke egen lønnskjøring pga et forskudd. Den summen du blir utbetalt i forskudd, blir trukket av nettoen din, altså etter skatt. Du sier det ikke er vits om du ikke får alt utbetalt. Kanskje litt korttenkt? Da vil du jo komme i samme situasjon neste måned, for da blir det jo desto lenger til neste lønn. Vil råde deg til å be om et forskudd som ikke er for stort, men slik at du overlever. Tar du for mye ut i forskudd, vil du som sagt få problemer med å få resten av lønna til å vare helt til neste lønning, og du er i samme situasjon før neste lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2004 #15 Del Skrevet 24. mai 2004 Jeg tror det er nokså vanlig å kunne få litt av lønna som forskudd, men aldri alt. Og det med skatten kan du ta helt med ro, forskuddet blir egentlig å betrakte som et lån - du "låner" fra din egen lønnsutbetaling, skatten blir beregnet når den egentlige lønnsutbetalingen skjer. Forresten - man betaler ikke mere skatt jo flere ganger man får lønn. Skatten beregnes av det totale beløp man tjener pr år, uansett hvor mange "lønningsdager" man har hatt. Dreyer (husket ikke å logge inn) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå