Gå til innhold

Vil ikke gå i bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en gutt på fire. I morgen skal han i bursdag, og han har begynt å snakke om at han ikke vil gå. Det er litt typisk ham, egentlig, han er veldig hjemmekjær og vil helst at vi skal være hjemme i helgene. Så får vi invitasjoner og han er entusiastisk helt til det nærmer seg, da vil han IKKE, og blir vanskelig på grunn av det. For eksempel vil han ikke kle på finklærne, ikke gå, er generelt lite samarbeidsvillig. Vi har gjerne også noen startvansker når vi kommer fram hvor han høylytt kan finne på å proklamere at han ikke vil være der. Så pleier han å tø opp og ha det kjempegøy.

Han har ikke vært i så mange barnebursdager ennå, så jeg håper jo det skal gå seg til. Men jeg synes det er utrivelig, særlig når han kommer i et selskap og sier "Jeg vil ikke feire bursdagen til X!"

Noen råd?

Anonymous poster hash: 943d1...9d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var liten husker jeg at mamma brukte å si at "X" ville bli veldig lei seg hvis ingen ville feiret bursdagen hans/hennes, og at jeg måtte tenke på hvordan jeg ville følt det dersom ingen kom i min egen bursdag. Dette fikk vertfall meg til å dra, i tillegg til at hun minnet meg på alle godsakene som mest sannsynlig ble servert :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Fokus på det positive (kaker og godis og gøy) og at vi stiller opp for å feire når vi er invitert (tenk om ingen ville komme i din bursdag?) krydret rett før man går inn en streng formaning om at vi ikke sier "jeg vil ikke..." for da er man slem og bursdagsbarnet blir lei seg, og lørdagsgodt ryker. Vi skal gå inn, si Gratulerer med dagen! overgi pakke og så skal vi leke, det er det. Hvis alt går fint, kan vi dra i bassenget imorgen ;)

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Har du spurt barnet hvordan det selv ville følt det hvis han skulle feire sin bursdag, men ingen hadde lyst å komme?

Skrevet

Jeg sier som de andre: Forklar ham at X blir lei seg hvis ingen vil feire bursdage hans/hennes, og hvordan han selv ville følt det hvis ingen dukket opp i hans. Å si at han ikke vil være der etter at han har kommet, må slås ned på, det er ikke grei oppførsel.

Anonymous poster hash: ed19d...1a7
Skrevet

TS her.

Tusen takk for svar! :)

Jeg har spurt om ikke han ville blitt lei seg, og jo, det ville han. Han er på en måte helt enig i teorien, men glemmer det gjerne akkurat i det vi går inn. Og jeg fokuserer også på hvor hyggelig det blir.

Men jeg tror jeg skal komme med noen formaninger rett før vi går inn og si hva som skjer hvis han sier slike ting.

Mulig han er litt treg, men han er i startfasen av å forstå at også ord kan såre, så jeg bruker en del tid på det også i andre sammenhenger. Han kan for eksempel godt si "Jeg liker ikke bestemor!" hvis hun kommer og han egentlig vil ha oss for seg selv (gjerne når han er sliten, som når hun kommer rett før leggetid).

Jeg vil jo ha et høflig barn, og blir utrolig flau når han sier sårende ting.

Anonymous poster hash: 943d1...9d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...