Gå til innhold

stappe av søtpotete passer til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så på reklamen fra Bama akkurat nå - der lager kokken stappe av søtpoteter, og jeg fikk lyst til å prøve det. Men jeg har aldri smakt det, så jeg vet ikke helt hva jeg kan lage til (eller lage det til.. ).

passer det til "alt" på samme måte som potetstappe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke prøvd det selv, men har hørt at det skal passe bra til torsk :)

Skrevet

Prøv Trines "torsk med søtpotetmos og soyasmør" - en favoritt her i huset :)

Skrevet

Takk for tips :) tar gjerne imot flere!!

Skrevet

Det passer til mye! Aller best lyst kjøtt og fisk. Jeg liker det godt til kylling, for eksempel. Eller kalkun passer det også perfekt til. Og svin. Elsker søtpotetstappe, spiser det flere ganger i uken :)

• Liker 2
Skrevet

Var og spiste på Nighthawk Diner i Oslo en gang. Da spiste jeg Pete's Cajun Chicken, eller hva det heter.. Da var det kyllingfilet, ovnsbakte grønnsaker, søtpotetmos og en cajunsaus(tror jeg).. Det var i hvert fall sykt godt:)

Anonymous poster hash: 72856...a60
Skrevet

Har det ofte til biff og til and så er det nesten et must.

Anonymous poster hash: bb5e4...075
Skrevet

Har det ofte til biff og til and så er det nesten et must.

Anonymous poster hash: bb5e4...075

Enig :) Fikk servert søtpotetmos til hjortebiff i et bryllup en gang. Det var også veeeldig godt :)

Skrevet

Bruker søtpotetmos til andebryst. Da koker jeg potetbitene med appesinskall, moser dem (uten skallene), og har i smør, appelsinsaft og litt salt. Fabelaktig godt.

• Liker 2
Skrevet

Smaker godt til grillmat. Da hender det også at jeg har bakt søtpotet.

Søtpotet er digg =)

Skrevet

Vi bruker søtpotetmos til mye rart, inkludert pinnekjøtt.

Skrevet

Passer til alt som du kan ha vanlig potetmos til! Kylling, svinekoteletter, grillribbe, biff er det snadder til. Prøv å få tak i den oransje, den hvite er OK, men litt kjedelig når det først skal være! Skrell og kutt søtpoteten i biter og kok dem i lettsaltet vann til de er møre, hell av det meste av vannet og mos dem (det går fint med en sleiv), ha i litt smør og melk. Jeg pleier også å ha litt finhakket rød chili i.

Skrevet (endret)

Det er veldig godt til andebryst :D Men husk å blande et par vanlige poteter i :)

Endret av Juvel
Skrevet

Bruker søtpotetmos til andebryst. Da koker jeg potetbitene med appesinskall, moser dem (uten skallene), og har i smør, appelsinsaft og litt salt. Fabelaktig godt.

Høres deilig ut :) Bruker du noe mer til, saus og grønnsaker?
Gjest Mary Quant
Skrevet

Bruker det til stekt torsk - flere ganger i uken - fantastisk godt og ikke minst lettvint og sunt.

Jeg tilsetter litt smør, rosmarin, sitrondråper og gjerne en gulrot og litt persillerot og pastinakk.

Smaker fantastisk godt, jeg blir aldri lei av det.

Skrevet

.. og nå er jeg enda mer overbevist om at det må prøves! Jeg glemte selvfølgelig å kjøpe søtpoteter når jeg var i butikken i dag, men det kommer flere sjanser :) Gleder meg til å prøve noe nytt!

Skrevet

Høres deilig ut :) Bruker du noe mer til, saus og grønnsaker?

Normalt fikenrødkål og minigulrøtter, tynne asparges og aspagessbønner. Grønnsakene stekes i panne med smør eller helst litt andefett. Jeg har pepper over mot slutten av stekingen. Gulrøttene må stekes lengst så de has i først.

Søtpotetmos

400 g søtpotet

Revet skall av en halv appelsin

Saft av en hel appelsin

100 g smør

Salt

Skrell søtpotetene, del i biter og kok sammen med appelsinskall i usaltet vann. Bitene skal kokes til de er helt møre. Hell over i dørslag og vent en stund slik at mest mulig vann renner vekk og bitene damper vekk fuktighet. Fjern appelsinskallbitene. Ha så i egnet bolle og mos bitene. En stavmikser er godt egnet til dette. Rør inn smør og appelsinsaft. Smak til med salt. Grei å fryse.

Fikerødkål

500 g rødkål, skåret i tynne strimler

2 ss smør el. andefett

2.5 ss flytende honning

0.5 dl balsamico-eddik

0.5 dl appelsinjuice, helst ferskpresset

1 ts malt spisskummen

100 g tørket fiken, skåret i små biter

salt og kvernet pepper

Fres kålen i smør. Tilsett honning, eddik, appelsinjuice og krydder. La rødkålen småkoke under lokk i ca 1.5 time. Tilsett fiken og la det koke med med de siste 15 minuttene. Retten kan lages flere dager før den skal serveres. Grei å fryse.

Skrevet

Herlig, jeg gleder meg til å prøve! :)

Skrevet

Har brukt det en del til nakkekoteletter. Synes at smakene komplementerer hverandre bra.

• Liker 1
Skrevet

Da har jeg gått til innkjøp av søtpoteter. Gleder meg til å prøve! Takk for tips - det blir enten torsk eller nakkekoteletter i morgen, tror jeg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...