Gå til innhold

Hvor mye penger på bok har en 16-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er normalt for en 16-åring å ha på konto? Inkludert evt. jobb, konfirmasjonspenger, ukepenger etc.?

Anonymous poster hash: cd02f...158
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår gutt har rundt 22-24.000,-. Dette er både sparepenger fra konfirmasjon og sommerjobber. Han skal bruke dem til førerkort. Han får ellers ukepenger (så fremst han gjør det han skal). Disse svir han av samme dag. Trenger han mer penger fra oss må han trå til med ekstrajobber her hjemme.

Anonymous poster hash: 9262d...143
Skrevet

Det er jo veldig individuelt da!

Noen foreldre og besteforeldre setter inn penger månedlig - noen 500,- andre 100,- per mnd.

Noen fikk 30000,- til konfirmasjonen andre fikk moped.

Vi sparer 1000,- til 3 barn hver mnd - på en felles konto.

Alle barna skal få like mye og de får det de trenger.

Nå skal vi betale for trafikalt grunnkurs for eldstemann.

Ellers reiser vi på utenlandsferier 2 ganger i året og det er jo også noe barna får! ;)

Skrevet

Det er ingen fasit på det. Alle har ulike summer. Noen har ingenting og andre har masse.

Bare i vår familie (innenfor søskenflokken) varierte beløpene fra 100 000 til 20 000. Det var fordi noen var flinke til å spare og andre ikke. Andre i slekten hadde flere millioner på bok som 16-åringer, fordi faren og moren hadde mye penger.

Anonymous poster hash: 2775b...173
Skrevet

Det er selvfølgelig veldig varierende hvor mye en sekstenåring har på konto. Det er stort sett to avgjørende forhold.

1: Hvor mye foreldrene har spart til barnet opp gjennom årene

2: Om barnet konfirmerte seg og eventuelt hvor mye han/hun fikk

Personlig synes jeg det er "galskap" å spare mye penger til barnet på en konto barnet disponerer. Vi sparer til barna, men på en konto vi disponerer. De vil få pengene når de trenger de til boligkjøp eller andre ting vi vurderer at er riktig å bruke pengene på.

Synes også det er tullete å gi store summer til barna i konfirmasjonsgave. Samme argument som over.

• Liker 1
Skrevet

Vi sparer 500 kr i mnd til vårt barn. Han er 4 år nå. Dette er penger som er tiltenkt større utgiftsposter for ham, slik som en eventuell konfirmasjonsfest, sertifikatet, etc. Vi begynte ikke med sparing fast for ham med dette beløpet før i fjor omtrent, så han vil ha ca. 78 000 på en sparekonto ved 16 års alder. MEN vi kommer nok ikke til å la ham få vite om dette før han er 18, og jeg tror nok det blir vi som i hovedsak bestemmer hva han skal bruke det på.

Anonymous poster hash: c9b4f...496
Skrevet

Jeg hadde ingenting da jeg var 16. Har heldigvis lært av foreldrene mine sin feil da de aldri sparer noe som helst, og begynte å spare mye fra jeg var 18.

Anonymous poster hash: 93d9c...23d
Skrevet

Det er selvfølgelig veldig varierende hvor mye en sekstenåring har på konto. Det er stort sett to avgjørende forhold.

1: Hvor mye foreldrene har spart til barnet opp gjennom årene

2: Om barnet konfirmerte seg og eventuelt hvor mye han/hun fikk

Personlig synes jeg det er "galskap" å spare mye penger til barnet på en konto barnet disponerer. Vi sparer til barna, men på en konto vi disponerer. De vil få pengene når de trenger de til boligkjøp eller andre ting vi vurderer at er riktig å bruke pengene på.

Synes også det er tullete å gi store summer til barna i konfirmasjonsgave. Samme argument som over.

Enig.

Skrevet

Noen barn får mye og jobber mye og sparer mye selv. Noen barn er arvinger til formuer. Noen barn får lite. Noen barn brenner pengene i lommene og ingen lærer dem å spare. Så veldig variabelt. Jeg sparer barnetrygden til mine barn + de får penger til bursdag og jul av besteforeldre. Så de har pene kontoer allerede i ung alder. Kontoer på meg, ikke seg selv.

Skrevet

Mine tantebarn har hatt veldig forskjellige summer på konto i 16 års alderen avhengig av familiesituasjon, økonomi, egen spareevne etc.

Bonusgutten har vi nå begynt å spare til på en egen konto mannen min disponerer da vi oppdaget at barnets mor har tømt hans sparekontoer for å betale ferier han har vært på med hennes nye familie.

Min 2 år gamle nevø har 10 000kr oppspart på en konto som står i mitt navn da jeg og mine foreldre fant ut at dette var beste måten å sikre ham på slik at penger han får til jul, dåp, bursdag etc kan brukes til ting han faktisk trenger og ikke blir brukt når hans foreldre er blakke. (Ligger mye bak dette, så tro meg, det er en grunn til at denne løsningen ble valgt. )

Hans foreldre har pr dags dato ikke turt å spørre meg om uttak fra den kontoen og jeg håper gullgutten vil ha nok til litt startkapital når han en dag skal ta lappen, inn på boligmarkedet etc.

Til eget barn som nå er på vei kommer vi til å sette til side 500kr av barnetrygden hver mnd pluss samme sum som vi sparer for bonusen (der får mor alt av bidrag etc pluss 2500 i bidrag fra min mann, men vi holder barnet med alt av klær, utstyr etc som han trenger når han er hos oss. ) som vi skal spare på vegne av barnet mot samme formål som det nevøen min sin konto er tiltenkt.

Anonymous poster hash: 5eff6...755

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...