Ziva Skrevet 25. januar 2014 #1 Skrevet 25. januar 2014 Jeg har nettopp overtatt en brukt sofa, som har et hvitt, avtagbart trekk av...bomull? Trekket minner slightly om et vanlig stretchlaken :-D mistenker at det er en IKEA-sak som man kan bytte trekket på når man får lyst til å variere farge. Uansett: Eierne hadde (naturlig nok) vaska trekket rett før jeg fikk sofaen. Det var fint, men det lukter ganske kraftig av vaskemiddel eller mykgjører; tipper det siste. Trenger å få fjerna den lukten på enklest mulig måte - har lite lyst til å ta av trekket for å vaske det igjen (- bare fordi jeg ser for meg at det blir litt balete for meg å få det på igjen). Stua mi er ganske liten, og det lukter relativt heavy der inne. Jeg bruker nesten aldri mykgjørere selv, er sensitiv for all slags parfymelukt og blir litt uggen både i hode og mage av min ellers så kjære, nye sofa :-) Kjenner til at man kan bruke sitron+bakepulver eller eddik. Men akkurat hvordan funker det best her? Kan jeg væte en klut og sveipe over hele trekket og la det tørke sånn, mens det sitter på? Hvor mye fukt og hvor sterk blanding anbefaler dere? Er det noe som kan gå galt, som jeg må passe meg for? :-D Eller kanskje det vil holde å bare la blandingen stå i skåler ved/oppi sofaen? Hvor lenge, tror dere? Så var det den eddiken da...Jeg foretrekker definitivt sitron framfor det da! Håper noen har god erfaring med samme situasjon som min :-)
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #2 Skrevet 25. januar 2014 Jeg hadde tatt av trekket og vasket det i maskin. Brukt parfymefritt vaskemiddel og eddik som skyllemiddel. Eddiken lukter bare når stoffet er vått. Når det har tørket kjenner du ikke eddiklukt. Bakepulver funker vel best som flekk/beleggfjerner( feks i termoser/kaffekanner) og fjerner nok ikke lukt i stoff. Sitron gjør det kanskje til en viss grad, men ser for meg at man må bruke en del Anonymous poster hash: 380b1...b7e
Ziva Skrevet 25. januar 2014 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2014 (endret) Jeg hadde tatt av trekket og vasket det i maskin. Brukt parfymefritt vaskemiddel og eddik som skyllemiddel. Eddiken lukter bare når stoffet er vått. Når det har tørket kjenner du ikke eddiklukt. Bakepulver funker vel best som flekk/beleggfjerner( feks i termoser/kaffekanner) og fjerner nok ikke lukt i stoff. Sitron gjør det kanskje til en viss grad, men ser for meg at man må bruke en del Anonymous poster hash: 380b1...b7e Ok, takk for kjapt svar:-) Btw. kan jeg bruke bakepulver til å fjerne kaffe-/te-merker i kopper & krus? Strør du det bare på litt og vasker av? Endret 25. januar 2014 av Ziva
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå