Gå til innhold

youghurt er blitt usunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Ser i Aftenposten at en barnehage har forbudt blant annet brunost og youghurt. Brunostforbudet blir forklart med at den inneholder for mye sukker. Samme med syltetøy. Greit nok det.

Men det er ikke nevnt hvorfor youghurt er forbudt? Det bare hentydes til at det skal kun spises sunn mat

Jeg trodde youghurt var sunt?

Det er jo nesten blitt umulig å holde seg oppdatert på hva som er sunt og usunt til enhver tid....

Anonymous poster hash: 3e69c...b39
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naturell yoghurt er sunt så lenge man tåler laktose. Men det er ikke den yoghurten barna spiser vanligvis, er det? ;) Sjekk sukkerinnholdet (karbohydratinnholdet) i en fruktyoghurt...

Anonymous poster hash: fdd97...888
  • Liker 7
Skrevet

Sunt/usunt-stempelet er ikke så lett å forholde seg til i et paradigmeskifte. Det er også tullete å stemple enkeltvarer da noen kan være "sunne" i en persons kosthold i normale mengder, mens det blir usunt i andres.

Før var det fett som var den store fienden. Bare se på yoghurter. Det klistres stort utover forpakningen hvor lite fett som er.

Sukkerinnhold holder de derimot skjult. De skjuler også hvor mye sukker de tilsetter ved å gjemme seg bak det at yoghurt (og omtrent alle meieriprodukter) inneholder melkesukker.

Fermentering av meieriprodukter omdanner mesteparten av melkesukkeret til melkesyre. Da blir det syrlig og de må tilsette bordsukker for å få søtsmak på yoghurten.

• Liker 7
Skrevet

Det er omtrent like mye sukker i brunost som i nugatti. Yoghurt (slike som barn ofte spiser) har også et ganske høyt sukkerinnhold. Hos oss er yoghurt ikke hverdagsmat, nettopp på grunn av sukkerinnholdet.

Anonymous poster hash: 4b1fd...c66
  • Liker 4
Gjest Inggolf
Skrevet

Hei

Ser i Aftenposten at en barnehage har forbudt blant annet brunost og youghurt. Brunostforbudet blir forklart med at den inneholder for mye sukker. Samme med syltetøy. Greit nok det.

Men det er ikke nevnt hvorfor youghurt er forbudt? Det bare hentydes til at det skal kun spises sunn mat

Jeg trodde youghurt var sunt?

Det er jo nesten blitt umulig å holde seg oppdatert på hva som er sunt og usunt til enhver tid....

Anonymous poster hash: 3e69c...b39

Holde seg oppdatert? Må noen fortelle deg hva som er sunt og ikke sunt?

Det er jo ikke så vanskelig å skjønne selv :vetikke:

• Liker 7
Skrevet

Mange yoghurter er veldig usunne på grunn av sukkerinnholdet, som de andre sier. Men går man for en sunnere variant, er det jo ikke så ille. Dobbel 0% er jo uten både fett og sukker, men samtidig god!

Skrevet

Som med mange andre matvarer, så finnes det "sunnere" alternativer, slik er det også for yoghurt. Mange yoghurter inneholder mye tilsatt sukker, men dersom du velger en annen type, kan denne fint regnes som sunn ;)

Skrevet

Naturell yoghurt er sunt så lenge man tåler laktose. Men det er ikke den yoghurten barna spiser vanligvis, er det? ;) Sjekk sukkerinnholdet (karbohydratinnholdet) i en fruktyoghurt...

Det finnes laktosefri naturell yoghurt :)

Ts, mange av yoghurtene har veldig mye sukker i seg. Da lønner det seg å velge en yoghurt uten samme sukkerinnholdet.

Skrevet

Mange yoghurter er veldig usunne på grunn av sukkerinnholdet, som de andre sier. Men går man for en sunnere variant, er det jo ikke så ille. Dobbel 0% er jo uten både fett og sukker, men samtidig god!

And that's why I don't eat it. Melkefett er sunt, naturlig og hva fader har man hatt i hvis BÅDE fett og sukker er borte, og det ikke smaker papp?

Spiser heller gresk, tyrkisk eller andre naturlig yoghurter, ikke tilsatt sukker og med den fettmengde som skal være i. Men nå har jeg kuttet ned på melkeprodukter også, så yoghurt blir som godis når jeg først spiser det.

• Liker 5
Skrevet

And that's why I don't eat it. Melkefett er sunt, naturlig og hva fader har man hatt i hvis BÅDE fett og sukker er borte, og det ikke smaker papp?

Amen!!

Spiser heller gresk, tyrkisk eller andre naturlig yoghurter, ikke tilsatt sukker og med den fettmengde som skal være i. Men nå har jeg kuttet ned på melkeprodukter også, så yoghurt blir som godis når jeg først spiser det.

Her lurer jeg litt. Er ikke gresk og tyrkisk yoghurt bare avrent naturell yoghurt? Sånn at den blir tykkere og mer konsentrert?

Skrevet

Yoghurt er "forbudt" i barnehagen vår også, men det er jo fordi de fleste sender med sukkerbomber som er mer godteri enn mat. Jeg sa fra at vi sender med yoghurt uten sukker og det var greit.

Vi bruker helst russisk yoghurt, eventuelt gresk eller tyrkisk. Litt vanilje og bær gir god smak :)

• Liker 3
Skrevet

Her lurer jeg litt. Er ikke gresk og tyrkisk yoghurt bare avrent naturell yoghurt? Sånn at den blir tykkere og mer konsentrert?

Det blir forskjellig resultat om man starter med skummet melk eller om man starter med fløte. ;)Du kan lage yoghurt selv. Det skal visstnok være ganske lett, men jeg har ikke prøvd selv.

Vet ikke om det også finnes forskjellige bakteriekulturer som da eventuelt vil gi forskjellig smak.

• Liker 1
Skrevet

Det blir forskjellig resultat om man starter med skummet melk eller om man starter med fløte. ;)Du kan lage yoghurt selv. Det skal visstnok være ganske lett, men jeg har ikke prøvd selv.

Vet ikke om det også finnes forskjellige bakteriekulturer som da eventuelt vil gi forskjellig smak.

OK, takk for svar. Jeg har prøvd tyrkisk yoghurt nå, og alt jeg kan si om forskjellen fra Tines vanlige naturelle, var at den var tykkere. Tror jeg vil foretrekke Tines til daglig bruk.

Skrevet

Jeg reagerte også på artikkelen i Aftenposten, men jeg resonnerte meg frem til at de måtte med de smakssatte yoghurtene med masse sukker.... Men Aftenposten burde skjerpe seg for veldig upresis formidling, hvis det ikke nettopp var tilsiktet. Det var pga denne påstanden at jeg måtte klikke meg inn å lese artikkelen.

Anonymous poster hash: 936a6...eb5
Skrevet

At ungene ikke får sitte og lepje i seg sukker er da ikke noe å ta på vei over. Synes imidlertid det er rart at dette ikke er noe foreldre klarer å resonnere seg frem til selv.

Anonymous poster hash: 66d0a...0bc
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...