AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #1 Skrevet 25. januar 2014 Får hund i mars/tidlig April. Kommer litt an på når jeg kan hente den for det er ett stykke. Hunden er da 12 uker. I juli har jeg lyst til å gå over Hardangervidda. Er det for tidlig for en ung hund? Jeg har gått mye tur med hund, men det har vært familiehunden og jeg hadde ikke så mye med den å gjøre når den var valp. Noen erfarne hunde- og turfolk som har en formening om det er for tidlig? Kommer til å gå i en uke ca, godt og vel 100 km. Det er en mellompuddel. Blir ikke å bruke den til utstilling så kommer til å ha sommerklipp og bli nedkjølt om det trengs. Anonymous poster hash: 1bd06...645
vhp Skrevet 25. januar 2014 #2 Skrevet 25. januar 2014 For en sånn lang og kanskje innimellom krevende tur så bør hunden være ferdig utvokst, og den må jo også ha fått tid til å bygge kondis til å være med på en sånn tur. I juli så vil din hund være ca 7 mnd, og det jeg har lært er vel at man de første månedene så skal ikke hunden gå lange turer. Da er det utforsking og miljøtrening som bør stå på planen. Så i mine øyne, selv om det er en liten og lett rase, så er det for tidlig.. 1
Portvinpiken Skrevet 25. januar 2014 #3 Skrevet 25. januar 2014 Helt enig med over. I tillegg må man huske at en hund vil følge deg uansett om den har vondt eller er sliten, og ha ekstremt høy terskel for å vise dette (det ligger så nedgravd i instinktet at de ikke skal vise svakheter). Derfor mener mange at hundene ikke har vondt av lange turer, fordi de ikke ser at hunden egentlig er sliten. En sliten unghund vil ofte begynne å "tulle og rote" (bite etter båndet, snuse overdrevent osv.), og da blir jo ikke turen særlig hyggelig heller. Jeg ville ventet til sommeren etter for en så lang tur. Evt. dra på fjellet men bli på en hytte og gå småturer hver dag. En hund på 7 md er som en 7-åring å regne. Så sant du ikke kan bære den over lengre stykker så synes jeg det er litt dårlig gjort ovenfor hunden for å være ærlig. 1
Sapientia Skrevet 25. januar 2014 #4 Skrevet 25. januar 2014 Nja, de der ikke gå lange turer med valpen "reglene" passer overhodet ikke på min rase. Her er valper med på skogstur fra de er 5 uker gamle, når de er 4mnd kan de fint gå 6km tur. 7 mnd har de ikke noe problem med å holde følge med en person til fots. Selvsagt ser man anhunden som fortsatt er valp, var pauser om det trengs osv. Ingen av mine hunder har blitt det minste skadet av dette. Har hatt samme rase i 20år nå. Hadde det vært snakk om en stor og tung rase så hadde jeg vært enig om at det var en mindre god idé. Men en storpuddel er en lettbygd hund med god mobilitet. Blir den sliten så putt den i sekken. Eller bruk en ekstra dag på turen. Lurt å ha med potesalve, potesokker og selvsagt annet førstehjelpsutstyr til hunden.
Gjest Skrevet 26. januar 2014 #5 Skrevet 26. januar 2014 Er greit med langturer på valper, men det der blir kanskje litt i drøyeste laget. I såfall må du legge inn mye mer pauser, regne med å måtte ha valpen i sekken store deler av tiden, og å bruke mye lengre enn en uke!
Mangue Skrevet 26. januar 2014 #6 Skrevet 26. januar 2014 Langtur med valp er ikke greit siden valpen hverken er ferdig utvokst og i tillegg skal vise hvor flink den er til sin nye eier og vil derfor aldri gi seg. Du kan evt ta med en stor sekk og putte den i sekken i tid til annen, men det beste tipset er å vente til neste sommer. La noen passe hunden så kan du dra på langturen din alene. I tillegg kan det ødelegge beinbyggingen hvis valpen blir for utslitt. 1
NovaFlare Skrevet 28. januar 2014 #7 Skrevet 28. januar 2014 (endret) La den ha på langline så den kan bestemme mye av tempoet selv, og legg den i sekken/bær den med jevne mellomrom, så går det nok bra Men lange økter om ganger er ikke bra med de små. Endret 28. januar 2014 av NovaFlare
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå