Gå til innhold

Dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spesielt etter at jeg ble mamma har jeg alltid dårlig samvittighet.

For at jeg ikke lager mer hjemmelaget mat, for at jeg ikke leker mer med barna, for at jeg ikke henter tidligere i bhg., om jeg er sammen med det ene barnet´har jeg dårlig samvittighet for det andre, om jeg er på jobb har jeg dårlig samvittighet for unger i bhg., om jeg er hjemme har jeg dårlig samvittighet for jobben, om jeg hviler har jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke gjør husarbeid eller annet fornuftig. Eller for at vi besøker besteforeldrene for sjeldent, glemmer å ringe osv osv.

Jeg har akseptert at jeg bare er slik, tror bare jeg har høye ambisjoner og alltid vil at ting skal være så bra som mulig. Det plager meg ikke veldig mye, men ligger alltid i bakhodet at jeg kunn egjort ting bedre. Min mann mener jeg bør søke profesjonell hjelp. :fnise:

Andre som har dårlig samvittighet?

Anonymous poster hash: d7e99...1ee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også konstant dårlig samvittighet.

Slitsomt!

Skrevet

Sånn er det å være å mamma er jeg blitt fortalt, så jeg går ut ifra at vi er normale ;)

Skrevet

Det er vel normalt å ha dårlig samvittighet for n o e når en har barn,-alle vil vel være perfekte foreldre(selv om barn i k k e har godt av det ),men det er ikke bra å ha dårlig samvittighet for så mye!

Tror det kan forårsake stress og skyldfølelse hos deg,selv om du prøver fortrenge det("ligger alltid i bakhodet")

Kan du ikke rette på det du har mest dårlig samvittighet for,og tenk etter hva som bør prioriteres og er viktig.

Barna dine fortjener deg som du er. Ikke en som skal gjøre alt perfekt.

:blomst:

Anonymous poster hash: c04ec...6b6
Skrevet

Nei, bortkastet energi. Jeg reflekterer over hvordan ting er vs hvordan jeg ønsker de skal være med hensikt å få til forandring hvor det trengs.

Skrevet

Jeg mener også at mødre lider av kronisk dårlig samvittighet. Men tenk på det på denne måten: barna kommer først; hjemmet forsvinner ikke selv om det ikke er strøkent til enhver tid; for at et barn skal være harmonisk og lykkelig, trengs det harmoniske og lykkelige/fornøyde foreldre; foreldre trenger tid for seg selv, tid med kjæresten, søvn og hvile på lik linje som alle andre. For mange foreldre setter seg selv i overkant mye i offerrollen. Slapp av litt mer, se på barna mens de leker og pludrer, og le med dem. Hverdagen forsvinner fort, men helger og fridager finnes enda.

Skrevet

Det verste er at jeg synes vi har det bra alle sammen. Huset er passe ryddig og rent, jeg jobber kortere dager for at ikke ungene skal ha veldig lange bhg.dager, og vi koser oss masse sammen. Jeg og mannen har det kjempefint, og vi er godt fornøyde med tilværelsen. Og likevel har jeg dårlig samvittighet mye av tiden fortså det den som kan... :roll:

Godt å høre at det er flere som har det sånn, får kanskje droppe å oppsøke hjelp da. ;)

TS

Anonymous poster hash: d7e99...1ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...