Gå til innhold

Melde til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å presisere helt først: dette er noe jeg har hørt av ei venninne, altså ingen ting jeg har kjennskap til personlig, vi bare lurer på om dette burde meldes fra om:

Min venninne og denne jenta fikk barn omtrent samtidig. De har da også gått i barseltreff og liknende sammen, og har kjent hverandre siden barndommen. De er ikke nære venner, men man blir jo automatisk mer knyttet når man får barn samtidig og går igjennom de samme tingene sammen.

Saken er at disse to barna er jevngamle, rundt et halvt år. Min venninne er veldig fornøyd med vektkurven til sitt barn, mens barnet til hun andre har gått ned i vekt. Grunnen til dette, som jenta fortalte på barseltreff, er fordi hun holder barnet våkent på dagen for at hun kan sove rundt på natten. I tillegg, for å få til dette, gir hun barnet mindre mat, slik at hun holder seg våken (les: er sulten!) lengre.

Dette kan da umulig være riktig?! Mitt barn sluttet å sove på dagen da hun var rundt 2 1/2 år, nærmere 3? Og ikke snakk om at jeg sultet henne for å få det til? Venninnen min synes også dette høres galt ut, og hun synes noen burde få vite om dette så jenta kan få råd og veiledning. Burde vi melde ifra?

Anonymous poster hash: cab61...7c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hun burde så absolutt få råd og veiledning ja! :) ville sendt inn en bekymringsmelding. det er da ikke sundt for barnet!

Anonymous poster hash: b1e85...aae
  • Liker 2
Skrevet

Kan ikke være sunt for hjernen til barnet det der, meld det inn dere.

Skrevet

Meld fra!!

• Liker 1
Gjest star123
Skrevet

du kan jo begynne og ringe til helsestasjonen og si at du er bekymret så kan de kalle henne inn for en sjekk av barnet

Skrevet

Kan ikke dere i barselgruppa si hva dere mener istedenfor å kontakte barnevernet??

Og dette barnet blir jo fulgt opp på helsestasjonen mht vekt og utvikling?

Hvis dere snakker med henne,og hun fremdeles ikke tar det innover seg,kan dere jo si at da vil dere kontakte helsestasjonen,-eventuellt tilby å bli med?

Dette er mye bedre enn å melde fra til barnevernet som er en alvorlig ting å gjøre,og det bør ihvertfall ikke være førsteprioritet!

Anonymous poster hash: d71fa...ec1
  • Liker 9
Skrevet

Må da vel selv skjønne at du skal melde ifra, istedet for å spørre her, herregud-

Anonymous poster hash: e2178...bc0
Skrevet

Altså, vist dette ikke et blåst opp av venninnen din, og barnet faktisk har gått ned i vekt, så vet nok helsestasjon det. Babyen går jo til jevnlig veiing.

Men synes det hørtes grusomt ut, jeg kan tenke meg at det skal MYE til for at en baby går ned i vekt. Min jente ble skikkelig syk i 3 mnd alderen, og vi ble innlagt på sykehuset. Da gikk hun ned 50 gram på en uke. Det er ikke mye før man tenker på at normalen er at babyen skal legge på seg 100-200 gram i uka (tror jeg det var). Og det synes jeg var grusomt nok, hvordan i all verden kan hun gjøre noe sånt frivillig? Babyer skal jo gå opp i vekt. Og babyen må jo gråte mye om den ikke får mat? Hun høres jo helt skrullete ut.. Jeg hadde nok kontaktet noen (enten helsestasjon eller bv).

Skrevet

Jeg ville ha ringt til helsestasjonen. Dette dreier seg sikkert om en ung mor som ikke tenker seg om. En telefon fra helsesøster vil sikkert være nok.

• Liker 2
Skrevet

Dette høres jo helt psyko ut! Galskap. Man "sulter" ikke babyen/barnet sin.

Skrevet (endret)

Jeg synes det er utrolig rart at ikke venninnen din kan si dette direkte. Det er snakk om en mor som synes det er greit å sulte barnet sitt og nekte det søvn! For det første er det bekymringsverdig at hun lar sine egne behov gå slik foran barnets, for det andre er det en totalt feilslått strategi.

Det beste må jo være å si det der og da, på en vennlig måte, at dette her ikke går an. Og hvis hun ikke forstår det eller gir blaffen kan man ta saken videre. Blir helt sjokkert, jeg, over hvor egoistisk man kan være :(

Endret av Ciara
  • Liker 2
Skrevet

Kan ikke dere i barselgruppa si hva dere mener istedenfor å kontakte barnevernet??

Og dette barnet blir jo fulgt opp på helsestasjonen mht vekt og utvikling?

Hvis dere snakker med henne,og hun fremdeles ikke tar det innover seg,kan dere jo si at da vil dere kontakte helsestasjonen,-eventuellt tilby å bli med?

Dette er mye bedre enn å melde fra til barnevernet som er en alvorlig ting å gjøre,og det bør ihvertfall ikke være førsteprioritet!

Anonymous poster hash: d71fa...ec1

Det er ikke ts og resten av gruppa sin oppgave å veilede en mor som vanskjøtter barnet, det er barnevernets oppgave. Jeg ville meldt fra.

Anonymous poster hash: 437d8...773

Skrevet

Det er ikke ts og resten av gruppa sin oppgave å veilede en mor som vanskjøtter barnet, det er barnevernets oppgave. Jeg ville meldt fra.

Anonymous poster hash: 437d8...773

Jeg er uenig. Synes det er en uting at denne moren forteller slike historier uten å få noen umiddelbar respons, for så å få barnevernet på døra. Tør ikke folk si at de er uenige i noe lenger?

Hvis man hadde forklart denne moren hvorfor dette er feil, kunne man på reaksjonen også finne ut om hun bare er uopplyst eller om hun gir blanke.

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville ha ringt til helsestasjonen. Dette dreier seg sikkert om en ung mor som ikke tenker seg om. En telefon fra helsesøster vil sikkert være nok.

Unnskyld meg, men hvorfor drar du inn at hun "sikkert er en ung mor"?

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av mirama
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg syns det er rart hun inke sa noe direkte jeg og. Satt hun bare og nikket og smilte når denne moren fortalte dette?

• Liker 1
Skrevet

Babyer på sove på dagen også, sjelden babyer ikke sover på dagtid. Hjernen utvikles også når de sover. Å holde en baby våken er da utrolig helt bak mål, men lurer litt på hvordan hun klarer det? Babyer pleier sovne av seg selv, på stellebordet, mens det ammes-spiser, når de ligger i armkroken. Er babyen trøtt, så sovner den. Og de aller fleste babyer har nattmat minst hver 3. time de 0-3 første mnd i livet sitt. Ville sagt direkte til venninna jeg, at dette IKKE er bra for babyen.

Anonymous poster hash: dfe96...ddf
Skrevet

For å presisere helt først: dette er noe jeg har hørt av ei venninne, altså ingen ting jeg har kjennskap til personlig, vi bare lurer på om dette burde meldes fra om:

Min venninne og denne jenta fikk barn omtrent samtidig. De har da også gått i barseltreff og liknende sammen, og har kjent hverandre siden barndommen. De er ikke nære venner, men man blir jo automatisk mer knyttet når man får barn samtidig og går igjennom de samme tingene sammen.

Saken er at disse to barna er jevngamle, rundt et halvt år. Min venninne er veldig fornøyd med vektkurven til sitt barn, mens barnet til hun andre har gått ned i vekt. Grunnen til dette, som jenta fortalte på barseltreff, er fordi hun holder barnet våkent på dagen for at hun kan sove rundt på natten. I tillegg, for å få til dette, gir hun barnet mindre mat, slik at hun holder seg våken (les: er sulten!) lengre.

Dette kan da umulig være riktig?! Mitt barn sluttet å sove på dagen da hun var rundt 2 1/2 år, nærmere 3? Og ikke snakk om at jeg sultet henne for å få det til? Venninnen min synes også dette høres galt ut, og hun synes noen burde få vite om dette så jenta kan få råd og veiledning. Burde vi melde ifra?

Anonymous poster hash: cab61...7c0

Vet du hvor mye en historie forandrer seg, ved å fortelle den? Det er ikke lite. Så skal du gjenfortelle den til barnevernet, da har den endret seg ennå mere. Noen vil nå si, at jeg siterer helt ordrett. Nei, dette er forsket på. Og vi lyger hver dag. Uansett hvor vi er, hvem vi er sammen med.

Vet du hva....du har hørt en historie. Og den lurer du på skal serveres barnevernet? Ok. kan du stå for hva du har sagt? Kan du åpent si at (hvem) du har ørt det i fra? kan bv fortelle den aktuelle mor, at historien kommer fra deg, via en venn? I dyp bekymring fra deg? Nei? La vær. JA? da skal du gjøre det

Anonymous poster hash: e35b8...e65

• Liker 1
Skrevet

Babyer på sove på dagen også, sjelden babyer ikke sover på dagtid. Hjernen utvikles også når de sover. Å holde en baby våken er da utrolig helt bak mål, men lurer litt på hvordan hun klarer det? Babyer pleier sovne av seg selv, på stellebordet, mens det ammes-spiser, når de ligger i armkroken. Er babyen trøtt, så sovner den. Og de aller fleste babyer har nattmat minst hver 3. time de 0-3 første mnd i livet sitt. Ville sagt direkte til venninna jeg, at dette IKKE er bra for babyen.

Anonymous poster hash: dfe96...ddf

Enig med deg at det er helt bak mål og at det et totalt feil, MEN ingen av babyene i min barselsgruppe kan sovne "overalt" i alle fall:p

Hadde ikke jeg bysset, trillet og sunget så tror jeg faktisk (satt på spissen) at datteren min aldri hadde sovet. Noen babyer trenger mye hjelp til å falle til ro, og vist moren jobber med det motsatte så kan jeg fort se at det går ann. Men det er jo grusomt.

Skrevet

Min sliter med å sove på dagtid og vi prøver å tilrettelegge mye for det men det går sjeldent. Og pga det så blir han overtrøtt og sutrer mye, om vi i tillegg skulle gitt for lite mat så hadde det blitt hyling hele dagen. Kan ikke se for meg at den babyen som ts nevner er blid og fornøyd om den får for lite mat og ikke sover på dagtid, kan umulig være koselig med en misfornøyd baby, må være slitsomt!

På min helsestasjon er det ingen kontroller mellom 6 og 9 mnd. Men om man kan tyste til helsestasjonen vet jeg ikke, altså om de vil høre på det, håper jo det.

TS be venninna di snakke med henne og be henne snakke med helsesøster om sunne tips så babyen kanskje sover om natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...