AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #1 Skrevet 24. januar 2014 Samboeren min sover alt for mye. Han ligger og sover nå og det har han gjort de siste tre timene. Det samme gjorde han i går. Er så lei av å leke mamma for han. Jeg er A-menneske, står opp kl 05.30 og drar på jobb 06.30. Han har ikke bil og sier hver kveld at han skal sitte på med meg til jobb. Kanskje klarer han det en eller to ganger i uka, mens de andre dagene forsover han seg og må ta buss eller drosje. Vi har wakeup light og han har på klokke på mobilen. Han skrur det bare av og sover videre. Jeg sier fra kanskje en gang at han må stå opp, men mer gidder jeg ikke lenger. Tidligere har jeg slept han etter beina ut av senga, kastet kaldt vann på han, ringt han når jeg har kommet på jobbe, mem jeg gidder rett og slett ikke mer. Han får bare sove. Jeg sa til og med før han sovnet i sted at jeg visste hvordan dette kom til å gå. Hvordan da spurte han. Du sover til jeg legger meg, så står du opp, er oppe halve natten og sover halve dagen i morgen, sa jeg da. Vi skulle egentlig lage gpd middag i kveld, men det blir nok ikke noe av. I morgen har vi avtalt å reise til byen for å handle og da er vi nødt til å stå opp tidlig pga en avtale senere på dagen. Er ganske sikker på at det ikke kommer til å bli noe av. Jeg blir bare så sint! Hvorfor klarer han ikke å ta seg sammen? Hele familien hans er B-mennesker så det er sikkert genetisk og så er han miljøskadet i tillegg. Han var med litt på et forskningsprosjekt for søvnvansker for noen år siden, men han var ikke nok plaget til å få bli med videre.. Noen som har noen gode råd? "Dump ham!" er ikke et godt råd.Anonymous poster hash: fa021...ab8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #2 Skrevet 24. januar 2014 Han har ikke depresjon eller noe? Høres ut som meg selv når jeg selv har depresjon. Alt jeg vil er å sove, jobb, kjæreste, venner er langt nede på prioritetslista. Anonymous poster hash: 43e9f...27a 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #3 Skrevet 24. januar 2014 Han har ikke depresjon eller noe? Høres ut som meg selv når jeg selv har depresjon. Alt jeg vil er å sove, jobb, kjæreste, venner er langt nede på prioritetslista. Anonymous poster hash: 43e9f...27a Klønete formulert, unnskyld. Alt jeg vil er å sove. Punktum. Jobb, kjæreste, venner er langt nede på prioriteringslista, Anonymous poster hash: 43e9f...27a 3
Frk.K Skrevet 24. januar 2014 #4 Skrevet 24. januar 2014 Han høres ut som manne-versjonen av meg Er nok bare det at han kjeder seg ufattelig mye, derfor er søvn på dagen, løsningen.. ? 2
Gjest Heartbeat Skrevet 24. januar 2014 #6 Skrevet 24. januar 2014 Søvnproblemer? Selvsagt har han det om han sover halve dagen ! For å få bukt med søvnproblemene må han stå opp tidlig og legge seg i rett tid HVER dag, også i helgene! Tror det er på tide med en alvorsprat med den mannen din jeg 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #7 Skrevet 24. januar 2014 Siden han var med i et forskningsprosess,så har han jo klart problemer med dette! Da er det ikke bare "å ta seg sammen". Skjønner veldig godt frustrasjonen din Ts. Har han p r ø v d å sove i normal døgnrytme,eller er det slik at han blir stresset ved tanken på å legge seg(så han får lakenskrekk)? Har han prøvd innsovningstabletter,eller tatt dette opp med legen? Anonymous poster hash: 63a31...b0d 4
Gjest Heartbeat Skrevet 24. januar 2014 #8 Skrevet 24. januar 2014 Selv om han bare sover to timer en natt, så bør han stå opp til anbefalt tid. Opplever utrolig mange som sier de har søvnproblemer, som sover bort hele dagen for det er bare da de får sove. Man bør prøve i flere måneder å ha en noenlunde lik døgnrytme, og ikke falle for fristelsen til å bare sove litt til i helgene. Da kommer gjerne problemene tilbake 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #9 Skrevet 24. januar 2014 Selv om han bare sover to timer en natt, så bør han stå opp til anbefalt tid. Opplever utrolig mange som sier de har søvnproblemer, som sover bort hele dagen for det er bare da de får sove. Man bør prøve i flere måneder å ha en noenlunde lik døgnrytme, og ikke falle for fristelsen til å bare sove litt til i helgene. Da kommer gjerne problemene tilbake Er du utdannet lege? Hvis ikke vil jeg anbefale å ikke komme med slike uttalelser. Har vært hos fem leger det siste året pga søvnproblemer og alle sier det samme til meg; Sov når du kan! Jeg sover normalt 6 timer i løpet av ei arbeidsuke. Et par netter sover jeg ikke i det hele tatt. Når helga kommer MÅ jeg sove "litt til", hvis jeg ikke gjør det vil jeg bli fysisk ødelagt. Det handler ikke om at jeg ikke har prøvd, eller at jeg har dårlig struktur, osv. Jeg har faktisk nå gått sykemeldt i snart et halvt år pga søvn. Det er ikke så lett som å ta seg sammen for enkelte av oss. Og når folk som ikke vet noe om søvnvansker, kanskje annet enn at de hadde litt dårlig døgnrytme i tenårene, forteller oss som faktisk sliter hvor enkelt det er å fikste, blir jeg provosert. Jeg har fått beskjed fra alle leger jeg har hatt med å gjøre at jeg bare må sove når jeg har mulighet til det. Hva får deg til å tro at du har mer peiling på dette enn leger? Anonymous poster hash: 1c3b7...319 8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #10 Skrevet 24. januar 2014 Det jeg mener med å ta seg sammen er som flere her påpeker å legge seg til samme tid hver dag og stå opp til samme tid, ikke surfe en time før leggetid, gjøre noe som roer ned kroppen, ikke drikke kaffe så og så lenge før han legger seg etc. Han sa senest i formiddag at han burde følge sånne råd, og så gjør han det stikk motsatte rett etterpå. Han har vært deprimert og han går fortsatt på en lav dose med antidepresiver, men han holder på å trappe ned fordi han vil slutte. Han kan legge seg når jeg gjør (rundt kl 23), men så får han ikke sove og etterhvert så blir han sulten og står opp for å spise, før han legger seg igjen. Hadde ikke vi vært sammen så hadde han nok lagt seg mye senere. Han våknet for en halv time siden. Og jeg er furt, og han skjønner ikke hvorfor. Jeg tenker bare på om vi kanskje får barn en gang i fremtiden. Om jeg må reise bort, kan han da være alene med ungen?Anonymous poster hash: fa021...ab8 1
Gjest Heartbeat Skrevet 24. januar 2014 #11 Skrevet 24. januar 2014 (endret) Er du utdannet lege? Hvis ikke vil jeg anbefale å ikke komme med slike uttalelser. Har vært hos fem leger det siste året pga søvnproblemer og alle sier det samme til meg; Sov når du kan! Jeg sover normalt 6 timer i løpet av ei arbeidsuke. Et par netter sover jeg ikke i det hele tatt. Når helga kommer MÅ jeg sove "litt til", hvis jeg ikke gjør det vil jeg bli fysisk ødelagt. Det handler ikke om at jeg ikke har prøvd, eller at jeg har dårlig struktur, osv. Jeg har faktisk nå gått sykemeldt i snart et halvt år pga søvn. Det er ikke så lett som å ta seg sammen for enkelte av oss. Og når folk som ikke vet noe om søvnvansker, kanskje annet enn at de hadde litt dårlig døgnrytme i tenårene, forteller oss som faktisk sliter hvor enkelt det er å fikste, blir jeg provosert. Jeg har fått beskjed fra alle leger jeg har hatt med å gjøre at jeg bare må sove når jeg har mulighet til det. Hva får deg til å tro at du har mer peiling på dette enn leger? Anonymous poster hash: 1c3b7...319 Nei, men jeg har selv slitt med søvnproblemer og fått hjelp av lege Sier ikke at det er noe absolutt alle kan gjøre selvsagt. men ofte så følger ikke de med søvnproblemer rådene de får og faller for fristelsen å bare sove litt til.. osv. Det ødelegger for søvnrytmen. Mange som sliter sover gjerne for å hente seg inn, noe jeg ble fortalt man IKKE skulle gjøre. Ikke sov på dagen heller lengre enn ca 10-15 minutter, og ikke drikk alkohol. Gjerne være fysisk aktiv gjennom dagen også og roe ned før legge tid med et bad eller bare å slappe av litt Stå opp like tidlig I helgene som ellers og finn en fin døgnrytme. Ville bare hjelpe med mine erfaringer Å bare sove når man kan , vil bare forlenge problemene i lengden fikk jeg iallefall fortalt Men mulig det er feil fremgangsmåte.....Det bestrides sikkert om meningene om det her og hva som hjelper Endret 24. januar 2014 av Heartbeat 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #13 Skrevet 24. januar 2014 Er du utdannet lege? Hvis ikke vil jeg anbefale å ikke komme med slike uttalelser. Har vært hos fem leger det siste året pga søvnproblemer og alle sier det samme til meg; Sov når du kan! Jeg sover normalt 6 timer i løpet av ei arbeidsuke. Et par netter sover jeg ikke i det hele tatt. Når helga kommer MÅ jeg sove "litt til", hvis jeg ikke gjør det vil jeg bli fysisk ødelagt. Det handler ikke om at jeg ikke har prøvd, eller at jeg har dårlig struktur, osv. Jeg har faktisk nå gått sykemeldt i snart et halvt år pga søvn. Det er ikke så lett som å ta seg sammen for enkelte av oss. Og når folk som ikke vet noe om søvnvansker, kanskje annet enn at de hadde litt dårlig døgnrytme i tenårene, forteller oss som faktisk sliter hvor enkelt det er å fikste, blir jeg provosert. Jeg har fått beskjed fra alle leger jeg har hatt med å gjøre at jeg bare må sove når jeg har mulighet til det. Hva får deg til å tro at du har mer peiling på dette enn leger? Anonymous poster hash: 1c3b7...319 Majoriteten av oss får råd som legg deg og stå opp til samme tid etc etc. Søker du på nett så kommer de artiklene opp. Men når du har så store problemer hvorfor får du ikke sovetabletter? TsAnonymous poster hash: fa021...ab8 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #14 Skrevet 24. januar 2014 Latskap? Forsinket søvnfase? Sover han mye, eller bare på feil tid av døgnet? Har han prøvd å endre dette eller syns han det er ok? Har han testet seg for jernlager, blodprosent osv? Anonymous poster hash: d42f9...39a 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #15 Skrevet 24. januar 2014 Det jeg mener med å ta seg sammen er som flere her påpeker å legge seg til samme tid hver dag og stå opp til samme tid, ikke surfe en time før leggetid, gjøre noe som roer ned kroppen, ikke drikke kaffe så og så lenge før han legger seg etc. Han sa senest i formiddag at han burde følge sånne råd, og så gjør han det stikk motsatte rett etterpå. Han har vært deprimert og han går fortsatt på en lav dose med antidepresiver, men han holder på å trappe ned fordi han vil slutte. Han kan legge seg når jeg gjør (rundt kl 23), men så får han ikke sove og etterhvert så blir han sulten og står opp for å spise, før han legger seg igjen. Hadde ikke vi vært sammen så hadde han nok lagt seg mye senere. Han våknet for en halv time siden. Og jeg er furt, og han skjønner ikke hvorfor.Jeg tenker bare på om vi kanskje får barn en gang i fremtiden. Om jeg må reise bort, kan han da være alene med ungen?Anonymous poster hash: fa021...ab8 Det er faktisk så enkelt som å ikke få unge med han før dere finner ut av dette her. Så ikke noe å bekymre seg for nå. Anonymous poster hash: 43e9f...27a 2
Gjest Gaea Skrevet 24. januar 2014 #16 Skrevet 24. januar 2014 Majoriteten av oss får råd som legg deg og stå opp til samme tid etc etc. Søker du på nett så kommer de artiklene opp. Men når du har så store problemer hvorfor får du ikke sovetabletter? TsAnonymous poster hash: fa021...ab8 Jeg sover i hvert fall mer og blir slapp av ting som melatonin og et eller annet allergi-greier som også kan hjelpe med søvn. Har prøvd ordentlige innsovningstabletter et par ganger og da blir jeg så slapp og sover så lenge at det var helt merkelig, kunne aldri hatt det slik hver dag. Uansett - han har vel sjekket seg hos lege? Har han såpass store problemer at det kvalifiserer til en søvndiagnose, eller er han bare B-menneske og liker å sove? I førstnevnte tilfelle må han jo få hjelp, i sistnevnte må han bare ta seg sammen. Ja, han, for det er ikke så mye du får gjort med det - bare bestemme over hvorvidt det er noe du orker å leve med eller ei.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #17 Skrevet 24. januar 2014 Nei, men jeg har selv slitt med søvnproblemer og fått hjelp av lege Sier ikke at det er noe absolutt alle kan gjøre selvsagt. men ofte så følger ikke de med søvnproblemer rådene de får og faller for fristelsen å bare sove litt til.. osv. Det ødelegger for søvnrytmen. Mange som sliter sover gjerne for å hente seg inn, noe jeg ble fortalt man IKKE skulle gjøre. Ikke sov på dagen heller lengre enn ca 10-15 minutter, og ikke drikk alkohol. Gjerne være fysisk aktiv gjennom dagen også og roe ned før legge tid med et bad eller bare å slappe av litt Stå opp like tidlig I helgene som ellers og finn en fin døgnrytme. Ville bare hjelpe med mine erfaringer Å bare sove når man kan , vil bare forlenge problemene i lengden fikk jeg iallefall fortalt Men mulig det er feil fremgangsmåte.....Det bestrides sikkert om meningene om det her og hva som hjelper Beklager, akkurat hatt en krangel om samme tema med en i familien, som mener at søvnproblemer er noe man kun kan skylde seg selv, det var ikke meningen å bli sint på deg. Begynner å bli lei av at folk tror de vet mer enn både jeg og leger gjør. Det jeg skulle fram til er at jeg har prøvd alle råd man har fått, både om å legge seg og stå opp til samme tidspunkt hver dag (gjorde det i ca. et halvt år, før legen ba meg slutte med det fordi søvnmangelen gjorde at jeg mistet nesten alt håret mitt, ble deprimert, gikk ned 14 kg i vekt), trener daglig, har hund som trenger minst to timer tur hver dag, osv. Jeg har slitt med søvn så lenge jeg kan huske, så tro meg, jeg har prøvd alt. Til en viss grad er det sikkert sant som du sier, og tror tipsene kan hjelpe noen, men sånn som i mitt tilfelle vil det bare gjøre vondt værre. Ville bare få fram at det er ikke alltid de gode gamle rådene hjelper. Anonymous poster hash: 1c3b7...319
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #18 Skrevet 24. januar 2014 Majoriteten av oss får råd som legg deg og stå opp til samme tid etc etc. Søker du på nett så kommer de artiklene opp. Men når du har så store problemer hvorfor får du ikke sovetabletter? TsAnonymous poster hash: fa021...ab8 Jeg har lest alt som står på nett, men greia er at alt er individuelt. Du kan ikke bare lese på nett at det funker for majoriteten, også forvente at det da funker for alle. Som sakt, jeg ble alvorlig syk av å følge samme tips som funker for "alle andre" Jo, har fått utskrevet tre typer, det siste året, men ingen hjelper. Det er bokstavelig talt borkastet på meg, jeg kan ta dobbel dose uten noen som helst effekt. Anonymous poster hash: 1c3b7...319
Gjest Heartbeat Skrevet 24. januar 2014 #19 Skrevet 24. januar 2014 Beklager, akkurat hatt en krangel om samme tema med en i familien, som mener at søvnproblemer er noe man kun kan skylde seg selv, det var ikke meningen å bli sint på deg. Begynner å bli lei av at folk tror de vet mer enn både jeg og leger gjør. Det jeg skulle fram til er at jeg har prøvd alle råd man har fått, både om å legge seg og stå opp til samme tidspunkt hver dag (gjorde det i ca. et halvt år, før legen ba meg slutte med det fordi søvnmangelen gjorde at jeg mistet nesten alt håret mitt, ble deprimert, gikk ned 14 kg i vekt), trener daglig, har hund som trenger minst to timer tur hver dag, osv. Jeg har slitt med søvn så lenge jeg kan huske, så tro meg, jeg har prøvd alt. Til en viss grad er det sikkert sant som du sier, og tror tipsene kan hjelpe noen, men sånn som i mitt tilfelle vil det bare gjøre vondt værre. Ville bare få fram at det er ikke alltid de gode gamle rådene hjelper. Anonymous poster hash: 1c3b7...319 Ja, du har jo prøvd det og vet at det ikke hjelper for deg. Så det er jo ikke alle det funker for :/ Håper du blir kvitt søvnproblemene dine. Er helt forferdelig å ha det, man går ut av kroppen på en måte og hjernen fungerer ikke som den skal pga for lite søvn. Så jeg unner deg virkelig å finne søvnen igjen. Grusomt å ikke få sove
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #20 Skrevet 24. januar 2014 Slå med sleiv og grytelokk hver gang han er i ferd med å sove, og rop "HALLOOOoooOO skal sove om kvelden, ikke nå vet du!!!". Anonymous poster hash: 8dacd...6e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå