AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #1 Skrevet 24. januar 2014 Lang historie kort: Farmor hadde ansvar og passet frøkna fra hun var 1 år gammel til hun var ca 2 1/2 år gammel, da faren til barnet jobbet offshore og moren stakk av (......). Jeg er stemoren hennes og har vært det i 2 år. Når hun bodde hos farmor ble hun OVERSMURT til den store gullmedalje med hydrokortisonkrem, hele kroppen, hver dag. Fikk ikke vite dette før jeg så det selv når hun gjorde det engang hun var på besøk hos henne (jeg var ikke "innblandet" i familien mens hun hadde ansvar for henne). Med andre ord så er hun immun mot kortisonkremer. Er en gul og hvit tube, navnet begynner på L. Har ikke tuben liggende her og husker ikke navnet. For tiden blir det bare verre og verre, og jeg aner ikke hva vil skal gjøre. Vi har jo den kortisonkremen som fungerer i det små på hendene og tommelene hennes, men på resten av kroppen fungerer det IKKE. Har prøvd utallige fuktighetskremer, orker ikke skrive alle. De fleste "kjente" kremene har vi prøvd. Og spenol, som faktisk fungerer ok. Kokosolje, jojobaolje osv bryter henne ut som bare pokker og gir forferdelige utslett. Vi lufter rommet hennes hver dag, sengetøyet vaskes ofte, hun spiser ikke mye av citrus frukter, smører henne godt hver dag, dusjer sjeldent (hver tredje dag, men noen ganger blir det hver andre dag, alt etter hvor skittent håret hennes blir, haha)... Såpen jeg bruker på henne i dusjen er en fra iHerb som er beregnet for barn med sensitiv hud, for hun er veldig sensitiv. Kan finne linken om det er relevant, men hun reagerer iallefall ikke på den. Jeg er også usikker på hvor vi skal henvise oss! Bor "på bygda", og har jo så klart lege her, men føler de bare skriver ut salve etter salve og salvene fungerer ikke. Hun har prøvd flere kortisonsalver og de fungerer som sagt IKKE! De blir brukt akkurat som henvist men vi merker ingen bedring. Hun klør som en gærning og er rød over alt på kroppen. Får så vondt av henne og er ganske fortvila nå, dusjet henne nå i kveld og hun er rød prikkete på hele magen, knallrød med utlsett på albuene og hendene, bak kneet, litt på rumpa og på leggene spesielt, men der er huden for det meste sandpapir. :( HVOR henviser man seg? Finnes det en mirakelkur? Det er en halvtime siden vi kom ut av dusjen ooog hun har klødd i ett sett. Nå kom hun faktisk for å spørre om jeg kunne klø henne på ryggen... Sier seg selv. Er rådvill. Anonymous poster hash: 95a1a...76c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #2 Skrevet 24. januar 2014 Locobase? Anonymous poster hash: 5bf08...3c9
Gjest Magdalene Skrevet 24. januar 2014 #3 Skrevet 24. januar 2014 Hun burde jo blitt henvist til en hudlege. Gå til fastlegen og få henvisning. 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #4 Skrevet 24. januar 2014 Locobase? Anonymous poster hash: 5bf08...3c9 Locobase er prøvd og gjorde huden hennes knusktørr. Lindret kløen litt med huden ble tørrere og tørrere etter hver påføring.. Hun burde jo blitt henvist til en hudlege. Gå til fastlegen og få henvisning. Ok, så man må henvisest? Det går ikke å kontakte hudlege selv? Skal kontakte fastlegen fortest mulig, er helg nå og får ikke kontaktet henne før på mandag. Anonymous poster hash: 452c9...c30
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #5 Skrevet 24. januar 2014 Da jeg fant ut at jeg hadde cøliaki og sluttet å spise gluten, forsvant all eksemen min. Kanskje relevant? En tanke i allefall. Anonymous poster hash: 6fa33...8b7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #6 Skrevet 24. januar 2014 Legevakta da? Er grusomt å klø. Anonymous poster hash: 5bf08...3c9
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #7 Skrevet 24. januar 2014 Da jeg fant ut at jeg hadde cøliaki og sluttet å spise gluten, forsvant all eksemen min. Kanskje relevant? En tanke i allefall. Anonymous poster hash: 6fa33...8b7 Ai ai, sier man det.. Leser litt om Cøliaki nå og hun har så og si ingen av symptomene. Er få symptomer hos barn tydeligvis, hun er ikke sur og grinete hele tiden (blir som oftest det etter kl 4 hver dag, men det er jo fordi hun er utslitt etter barnehagen) og avføringen er som så. En smule treg og hard mage (og det lukter så fælt at det er et par ganger jeg må stå over tørkingen, hehe), men farge og alt det der er slik det skal være.. Så tror ikke det er Cøliaki? Er noe vi kanskje bør sjekke ut. Takk for svar:) Anonymous poster hash: 452c9...c30
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #8 Skrevet 24. januar 2014 Legevakta da? Er grusomt å klø.Anonymous poster hash: 5bf08...3c9 Hun klør slik hele tiden og er noe hun er "vandt med". Hun klager liksom ikke, men vi ser på henne når hun ser TV for eksempel og hun sitter å klør seg hele tiden. Hun sover godt og er sjeldent hun våkner pga kløe. Hun sover fra 9 til halv 10 hver morgen liksom... Hehe. Anonymous poster hash: 452c9...c30
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #9 Skrevet 24. januar 2014 NRK1 hadde nettopp en liten doku om dette på Puls tror jeg det var, var masse tips og info der. Anonymous poster hash: cecab...ef9
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #10 Skrevet 24. januar 2014 NRK1 hadde nettopp en liten doku om dette på Puls tror jeg det var, var masse tips og info der. Anonymous poster hash: cecab...ef9 Åh, tror du jeg kan se det på nettet? Hadde kanskje vært lurt å fått sett den. Anonymous poster hash: 452c9...c30
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #11 Skrevet 24. januar 2014 Hun må bruke kortisonkrem, vente en liten stund og deretter smøre med fuktighetskrem. A-derma fungerte hos oss. Lurt å bruke en krem uten karbamid, det kan klø. Er det locoid hun har brukt? Man blir ikke immun mot kortison, men hun kan trenge sterkere krem. Fordel å samarbeide med hudlege (sterkere krem er uansett på resept) og få en behandlingsplan. Det er egne oljer hun kan bruke i badevannet når hun bader. Smør hver dag, minst morgen og kveld. Kortisonkrem er viktig å bruke. Bruk MYE fuktighetskrem, minst en håndflate full av krem! NB Hun bør ikke bruke ull, det gjør atopisk eksem verre i mange tilfeller. Noen reagerer også på husdyr. Unngå tobakksrøyk. Anonymous poster hash: 720ce...37d
Gjest Magdalene Skrevet 24. januar 2014 #12 Skrevet 24. januar 2014 Åh, tror du jeg kan se det på nettet? Hadde kanskje vært lurt å fått sett den. Anonymous poster hash: 452c9...c30 http://tv.nrk.no/serie/puls
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #13 Skrevet 24. januar 2014 Og atopikere kan få mer eksem av enkelte matvarer, min reagerte på sjokolade, ketchup, sitrusfrukter og syltetøy. Anonymous poster hash: 720ce...37d 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #14 Skrevet 24. januar 2014 http://tv.nrk.no/serie/puls Takk! Og atopikere kan få mer eksem av enkelte matvarer, min reagerte på sjokolade, ketchup, sitrusfrukter og syltetøy. Anonymous poster hash: 720ce...37d Sitrusfrukter har vi sett at hun reagerer på, hun begynner å klø mye rundt munnen og på hendene, så blir lite sitrusfrukter her i gården, egentlig ingenting. Sjokolade spiser hun ikke, samme gjelder ketchup.. Har ikke funnet noe spesifikt hun reagerer på for å si det slik. Anonymous poster hash: 452c9...c30
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #15 Skrevet 24. januar 2014 Kremen vi brukte, og som fungerte svært godt, het forresten elocon: http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-elocon-msd-558522 Vi fikk den på resept fra hudlege. I Spania er den reseptfri. Anonymous poster hash: 720ce...37d
Gjest Keikolina Skrevet 24. januar 2014 #16 Skrevet 24. januar 2014 Godt dere har funnet ut hva det er, jeg fant ikke ut av hva det var før jeg var godt over 20.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #17 Skrevet 24. januar 2014 Aderma Exomega er en veldig fin salve. Svært lindrende for de av oss med atopisk eksem. Eventuelt har du også Aderma zinc stick / zinc salve. Kortisonkrem MÅ brukes forsvarlig, det er på grensen til at farmoren burde slås halvt i hjel for å overforbruke det. Det ødelegger huden totalt, maks en uke av ganger og kan brukes feks en gang i uka for å velikeholde. Det er virkelig ikke noe å le av, dette er uansvarlig bruk av medisiner på sitt verste! Saltvann kan hjelpe veldig på sårene, dett gjør vondt men det gror etterpå. Eventuelt har du solbehandlinger hos hudleger. Solarium hjelper også. Det bør bemerkes at sol egentlig er veldig dårlig for huden over tid, og er noe av det mest skadelige som finnes med tanke på aldring og kreft men det er allikevel noe som kan hjelpe veldig når man har atopisk eksem. Få henvisning til en spesialist, altså hudlege ved en av de større sykehusene. Anonymous poster hash: 8780d...ce7 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #18 Skrevet 24. januar 2014 http://helsekompetanse.no/eksem/1836 https://www.google.no/#q=atopisk+eksem+matvarer Anonymous poster hash: 720ce...37d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #19 Skrevet 24. januar 2014 Kortisonkrem MÅ brukes forsvarlig, det er på grensen til at farmoren burde slås halvt i hjel for å overforbruke det. Det ødelegger huden totalt, maks en uke av ganger og kan brukes feks en gang i uka for å velikeholde. Det er virkelig ikke noe å le av, dette er uansvarlig bruk av medisiner på sitt verste! Anonymous poster hash: 8780d...ce7 Det er ikke sant at det ødelegger huden totalt, nyere forskning indikerer at underforbruk av kortison er et større problem enn overforbruk. Problemet er imidlertid at mange bruker for svake kremer og smører og smører i evigheter uten effekt, i stedet for å kjøre noe sterkere og mer effektivt i en kortere periode og blir kvitt problemet. Se tips om eksem her: http://nhi.no/sykdommer/allergi/atopisk-eksem-barneeksem/kortison-ved-atopisk-eksem-1655.html?page=all Klorvann er forresten også drepen for eksemhud. Anonymous poster hash: 720ce...37d 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #20 Skrevet 24. januar 2014 Min 5 åring har atopisk og vi har vært hos hudlegen flere ganger. Har fått to typer kortison krem, locoid og mildison.vi bruker i tillegg decubal sin krem og er fornøyd med den. Kortison krem skal ikke brukes daglig men i dårlige perioder. Da skal hun smøres 5 ganger daglig med først kortison, så decubal. Og kortison punktsmører jeg. Ikke hele kroppen. Ellers dusjer hun lite... 1 gang hjemme og en i bhg. Ja håret blir litt møkkete men det tilpasser seg. Heller litt møkkete enn sår overalt. Og ikke klø når hun ber om det... Smør henne heller på ryggen med vanlig krem når hun klør og la henne luft tørke uten klær. Men bestill time til spesialist!! Anonymous poster hash: 5fa68...41c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå