Gå til innhold

Utenlandsopphold - USA over 12 mnd, beholde foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper noen har noen råd til oss, da det ikke er så lett å finne gode svar på dette på nett.

Er det noen her inne som har erfaring med å ta fødselspermisjonen i utlandet? Jeg tenker da på opphold over 12 månender, der mannen min vil jobber for et norsk firma.

Jeg finner kun eksempler fra land innenfor EØS, men dette vil jo ikke gjelde oss. Er det noen som har reist til USA, og fått beholde folketrygden ved å betale 20 % av lønnen?

Har dere da fått beholde opptjent foreldrepermisjon, barnetrygt og evt kontantstøtte? Eller mistet foreldrepengene selv om dere har opptjent dere retten?

NAV utland sine sider er ikke helt til å bli klok på, og det virker som søknadene behandles individuelt (som er greit nok), men da skulle jeg gjerne har noen erfaringer herifra...

Håper på noen med erfaring!!

Skrevet

PS, dersom moderator mener at dette er feil forum, så flytt gjerne, jeg var ikke helt sikker :)

Skrevet

Er rettte forum men du kan spørre NAV på facebook. De har en side som heter NAV Foreldrepenger og du kan sende de en mld på privaten. Du vil få svar på mandag, de har tatt helg nå. Hvis ingen her vet svaret :)

Skrevet

Tusen takk, Yesterday, for er supert tips, nå har jeg sendt de melding :) Tar uansett gjerne tips fra andre brukere her dersom noen har erfaring på feltet, har mye research foran meg kjenner jeg :)

Skrevet

Altså, er det snakk om å reise etter at permisjonen er startet og etter at du har opparbeidet deg rett til permisjon i Norge? Er det du eller far som skal ta ut permisjon? Om mor har en opparbeidet rett til permisjon må man gi beskjed til nav om man skal være i utlandet så lenge, det vil da være nav internasjonalt som overtar ansvaret for saken..

Anonymous poster hash: 544ca...3b1
Skrevet

Altså, er det snakk om å reise etter at permisjonen er startet og etter at du har opparbeidet deg rett til permisjon i Norge? Er det du eller far som skal ta ut permisjon? Om mor har en opparbeidet rett til permisjon må man gi beskjed til nav om man skal være i utlandet så lenge, det vil da være nav internasjonalt som overtar ansvaret for saken..

Anonymous poster hash: 544ca...3b1

Vi har tenkt til å dra før fødsel, men jeg vil uansett ha opparbeidet meg rett til permisjonspenger, da jeg tar ut ferie før fødsel. Har jobbet i alle år, så ingen problemer der. Det er min permisjon det er snakk om, altså mors perm og fellesdelen. Far vil utsette sin persmisjon til vi kommer hjem til Norge igjen. Jeg vet NAV internasjonalt tar saken, jeg bare lurte på om noen har noen erfaringer på feltet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...