AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #1 Skrevet 24. januar 2014 Det er jo ikke noe poeng å diskutere hva som var bra med at den ble fjernet. For den er vel fjernet? Jeg lest jo egentlig bare om at de foreslo at den skulle fjerne 1.1.2014 men aldri noe om at det faktisk skjedde. Men hva var poenget med den utenom å gi penger til staten? Vil ha noen konkrete svar på hva som var bra med den. Anonymous poster hash: 30543...a96
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #2 Skrevet 24. januar 2014 Ingen ting var bra med den. Folk mistet barndomshjemmene sine til folk med mere penger.Anonymous poster hash: 639b2...114 7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #3 Skrevet 24. januar 2014 Den er fjernet. Det var vel ment å være en form for sosial utjevning, ved at man ikke skulle få for store fordeler på grunn av andres jobb og sparing enn sin egen. I tillegg var jo de fiskale årsakene tungtveiende, altså nettopp at avgiften var til for å skaffe staten ekstra inntekter. Det ble argumentert med at det er skatt på annen inntekt, og at det forsåvidt er en slags inntekt. Nå bare gjengir jeg argumenter fremmet av arveavgiftens tilhengere, jeg synes ikke de er gode og jeg er sjeleglad for at man har fjernet den. Bare så det er klart. Anonymous poster hash: eedca...faf 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #4 Skrevet 24. januar 2014 Den er fjernet. Det var vel ment å være en form for sosial utjevning, ved at man ikke skulle få for store fordeler på grunn av andres jobb og sparing enn sin egen. I tillegg var jo de fiskale årsakene tungtveiende, altså nettopp at avgiften var til for å skaffe staten ekstra inntekter. Det ble argumentert med at det er skatt på annen inntekt, og at det forsåvidt er en slags inntekt. Nå bare gjengir jeg argumenter fremmet av arveavgiftens tilhengere, jeg synes ikke de er gode og jeg er sjeleglad for at man har fjernet den. Bare så det er klart. Anonymous poster hash: eedca...faf Det er ikke at jeg ikke tror deg, men har du en link til en artikkel eller noe slikt? Anonymous poster hash: 30543...a96
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #5 Skrevet 24. januar 2014 Det er ikke at jeg ikke tror deg, men har du en link til en artikkel eller noe slikt? Anonymous poster hash: 30543...a96 Vi kan ta det så formelt som mulig: Lov om oppheving av arveavgiftsloven. Som du ser står det at "Opphevelsen gis virkning for gaver som ytes 1. januar 2014 eller senere og arv etter dødsfall som skjer 1. januar 2014 eller senere", og i punkt II står det at loven trer i kraft med en gang. Øverst på siden ser du at ikrafttredelsen er 01.01.2014. Hvis du foretrekker andre kilder kan du f.eks. se her, der et det et advokatfirma som skriver det. Eller her, der Dine Penger forteller hva avskaffelsen innebærer og hvilke forbehold den er gjort med. Jeg tror nok at litt av grunnen til at det har fått så lite oppmerksomhet er at det i hovedsak gjelder når personer har dødd etter nyttår, og da er gjerne ikke arveoppgjøret gjennomført ennå. Anonymous poster hash: eedca...faf 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #6 Skrevet 24. januar 2014 Det er bra den ble fjernet. Når foreldrene/besteforeldre/andre har betalt ned på en bolig et helt liv, så skal da etterkommerne slippe å betale avgift når de arver et hus? Jeg har ingenting å arve, men unner faktisk de som har en bolig å arve å få masse penger de kan leve godt på. Så får vi andre bare spare og spinke og klare oss så best vi kan selv. Anonymous poster hash: 078f1...879 1
smilo Skrevet 24. januar 2014 #7 Skrevet 24. januar 2014 Og etter hvert så vil alle negative erfaringene med at avgiften er avskaffet komme til uttrykk. Det er ikke uten grunn at det skrives om skattbomber i denne sammenhengen. http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/article742360.ece 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #8 Skrevet 24. januar 2014 Ingen ting var bra med den. Folk mistet barndomshjemmene sine til folk med mere penger.Anonymous poster hash: 639b2...114 Akkurat dette synes jeg er helt på tryne. For det er jo noe som faktisk skjer, helt tragisk. Jeg tok egentlig opp dette emne siden jeg fikk et brev ifra Skatteetaten. Det var et brev om at arveavgiften hadde blitt kalkulert til 349 400.- Litt surt siden jeg hadde et ørlite håp om at siden at de fjernet den i 2014 at jeg slapp da. Jeg hadde liksom ikke noe som helst lån og nå må jeg ta opp et lån for å betale dette. Anonymous poster hash: 30543...a96 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #9 Skrevet 24. januar 2014 Akkurat dette synes jeg er helt på tryne. For det er jo noe som faktisk skjer, helt tragisk. Jeg tok egentlig opp dette emne siden jeg fikk et brev ifra Skatteetaten.Det var et brev om at arveavgiften hadde blitt kalkulert til 349 400.-Litt surt siden jeg hadde et ørlite håp om at siden at de fjernet den i 2014 at jeg slapp da.Jeg hadde liksom ikke noe som helst lån og nå må jeg ta opp et lån for å betale dette. Anonymous poster hash: 30543...a96 Helt enig. Det ble sagt at det skulle være arveavgift for å unngå at verdier hopet seg opp i familier, slik at det ble sosial utjevning. Resultatet var stort sett at folk ikke har hatt råd til å overta barndomshjem og lignende, og at noen som har enda mere penger har kjøpt eiendommene i stedet. Det har bare ført til at de som allerede har penger har fått friere spillerom i eiendomsmarkedet, og vanlige folk satt igjen som tapere. Selv måtte jeg ut med nesten 1.5 million.Anonymous poster hash: 639b2...114 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #10 Skrevet 24. januar 2014 Helt enig. Det ble sagt at det skulle være arveavgift for å unngå at verdier hopet seg opp i familier, slik at det ble sosial utjevning. Resultatet var stort sett at folk ikke har hatt råd til å overta barndomshjem og lignende, og at noen som har enda mere penger har kjøpt eiendommene i stedet. Det har bare ført til at de som allerede har penger har fått friere spillerom i eiendomsmarkedet, og vanlige folk satt igjen som tapere. Selv måtte jeg ut med nesten 1.5 million.Anonymous poster hash: 639b2...114 Da mine foreldre døde, de døde samtidig, så mistet jeg -alt-, hadde ikke råd til å kjøpe huset eller noe. Så jeg sitter igjen med noen fotoalbum og det er det. de døde ifjor, så jeg føler meg nok litt bitter akkurat nå. Anonymous poster hash: 67ffe...373 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #11 Skrevet 24. januar 2014 Da mine foreldre døde, de døde samtidig, så mistet jeg -alt-, hadde ikke råd til å kjøpe huset eller noe.Så jeg sitter igjen med noen fotoalbum og det er det.de døde ifjor, så jeg føler meg nok litt bitter akkurat nå. Anonymous poster hash: 67ffe...373 Du har min største medfølelse. Det er ingen logikk i at man skal betale avgift for å overta en eiendom som er kjøpt for beskattet lønnsinntekt, bygd med beskattet inntekt, vedlikeholdt med beskattede penger og som man har betalt eiendoms- og formuesskatt for i et helt liv. Er ikke disse pengene beskattet mange nok ganger? Den avgiften skulle aldri vært innført. Jeg er takknemlig for at vi nå har en fornuftig regjering, selv om det var for sent for meg.Anonymous poster hash: 639b2...114 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #12 Skrevet 24. januar 2014 Du har min største medfølelse. Det er ingen logikk i at man skal betale avgift for å overta en eiendom som er kjøpt for beskattet lønnsinntekt, bygd med beskattet inntekt, vedlikeholdt med beskattede penger og som man har betalt eiendoms- og formuesskatt for i et helt liv. Er ikke disse pengene beskattet mange nok ganger? Den avgiften skulle aldri vært innført. Jeg er takknemlig for at vi nå har en fornuftig regjering, selv om det var for sent for meg.Anonymous poster hash: 639b2...114 Det var helt høl i huet, men bra den er fjernet nå. Da slipper forhåpentligvis mine barn å måtte gå gjennom det samme. Anonymous poster hash: 67ffe...373 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #13 Skrevet 24. januar 2014 Da mine foreldre døde, de døde samtidig, så mistet jeg -alt-, hadde ikke råd til å kjøpe huset eller noe. Så jeg sitter igjen med noen fotoalbum og det er det. de døde ifjor, så jeg føler meg nok litt bitter akkurat nå. Anonymous poster hash: 67ffe...373 Helt på tryne ... føler med deg. Det må være bittert og vondt å miste alt man har kjært. Heldigvis er det annerledes nå, men det hjelper jo ikke deg. Men kanskje du kan kjøpe det tilbake en dag? Anonymous poster hash: 078f1...879
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #14 Skrevet 24. januar 2014 Du har min største medfølelse. Det er ingen logikk i at man skal betale avgift for å overta en eiendom som er kjøpt for beskattet lønnsinntekt, bygd med beskattet inntekt, vedlikeholdt med beskattede penger og som man har betalt eiendoms- og formuesskatt for i et helt liv. Er ikke disse pengene beskattet mange nok ganger? Den avgiften skulle aldri vært innført. Jeg er takknemlig for at vi nå har en fornuftig regjering, selv om det var for sent for meg.Anonymous poster hash: 639b2...114 Utrolig trist å lese. Det burde ikke være slik i et så "rikt" land som Norge. Anonymous poster hash: 30543...a96
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #15 Skrevet 24. januar 2014 Helt på tryne ... føler med deg. Det må være bittert og vondt å miste alt man har kjært. Heldigvis er det annerledes nå, men det hjelper jo ikke deg. Men kanskje du kan kjøpe det tilbake en dag? Anonymous poster hash: 078f1...879 Er et ungt barn med nyfødt barn som har kjøpt det, så regner med de blir værende en god stund. Fint hus med fin hage, perfekt avstand til sentrum, barnehage, skoler. Så blir nok ikke med det første Anonymous poster hash: 67ffe...373
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #16 Skrevet 24. januar 2014 Er et ungt barn med nyfødt barn som har kjøpt det, så regner med de blir værende en god stund. Fint hus med fin hage, perfekt avstand til sentrum, barnehage, skoler. Så blir nok ikke med det første Anonymous poster hash: 67ffe...373 Par! ikke barn :D Anonymous poster hash: 67ffe...373
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #17 Skrevet 26. januar 2014 for at stoltenapa skulle få inn mer penger til staten vell!! til og med når du dør kreve staten penger av deg! Anonymous poster hash: c3bd0...94c
Askmeagain89 Skrevet 26. januar 2014 #18 Skrevet 26. januar 2014 Godt den er fjernet. Det er en dårlig måte å drive sosial utjevning på.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #19 Skrevet 26. januar 2014 Hele saken er helt urimelig for alle som har måttet betale store summer i arveavgift ganske nylig... Anonymous poster hash: ed7b9...d41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå