AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #1 Skrevet 24. januar 2014 Barna er under 5 år. 2 barn.Hun har funnet ny leilighet, en studenbolig. Hun har ikke jobb da hun har vært hjemme med barna i noen år (etter felles avtale mellom hun og far) Jeg har funnet ut at hun kan få overgangsstønad som er på 14200 i måneden. Men dette dekker kun husleie/strøm/og så vidt barnehage. Hun betaler på et lån og på et studielån. Hun kan ikke søke om utsettelse for studielånet da hun allerede har brukt det opp. Jeg har funnet ut at hun kan få tre ganger barnetrygd, men hun kan ikke få småbarnstillegg tror jeg. Kanskje for minstemann, men jeg tror han nærmer seg tre år. Hun vil få barnebidrag, men jeg er usikker på hvor mye. Kan hun få stønad til barnetilsyn? Er barnehage barnetilsyn eller er det barnevakt og sånt? Kan hun få kuttet i utgiftene til barnehagen? Hun betaler vel allerede halvparten for yngstemann eller noe? Plenen er å videreutdanne seg og hun har allerede begynt på et studie. Men slik det ser ut nå så har hun ikke råd til å flytte fra mannen, noe hun burde da han er veldig kontrollerende. Anonymous poster hash: a478e...10c
skruf Skrevet 24. januar 2014 #2 Skrevet 24. januar 2014 Hun må rett og slett kontakte Nav, og få hjelp der for å finne ut hva hun kan ha rett på av økonomisk hjelp. Vil anta at hun får stønad til barnetilsyn. Likedan kan hun søke bostøtte tror jeg. (hun får ikke tre ganger barnetrygd! Det er barnetrygd for de to barna hun har, pluss ei ekstra ei). 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #3 Skrevet 24. januar 2014 Hun må rett og slett kontakte Nav, og få hjelp der for å finne ut hva hun kan ha rett på av økonomisk hjelp. Vil anta at hun får stønad til barnetilsyn. Likedan kan hun søke bostøtte tror jeg. (hun får ikke tre ganger barnetrygd! Det er barnetrygd for de to barna hun har, pluss ei ekstra ei). Men blir det ikke tre ganger barnetrygd da? Altså hun får tre stk. barnetrygder. Barnetrygd x 3. Var iallfall det jeg mente å si. Hun har vært i kontakt med NAV, men alt går så treigt og hun er så bekymret og lei seg. Så jeg prøver å hjelpe. Takker deg for svar. -ts Anonymous poster hash: a478e...10c 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #4 Skrevet 24. januar 2014 Hvis hun kvalifiserer til studentbolig kvalifiserer hun også til å ha barna i studentbarnehage. Spør om DUS kan hjelpe: http://www.oslodus.net/index.htm Anonymous poster hash: 61307...feb 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #5 Skrevet 24. januar 2014 Hun får ikke støtte til tilsyn hvis hun ikke er på tiltak eller kurs gjennom NAV. Anonymous poster hash: 45d14...cf4 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #6 Skrevet 24. januar 2014 Hvis hun kvalifiserer til studentbolig kvalifiserer hun også til å ha barna i studentbarnehage. Spør om DUS kan hjelpe: http://www.oslodus.net/index.htm Anonymous poster hash: 61307...feb Hun ønsker ikke å ta barna ut av barnehagen de er i nå, de har allerede måttet bytte barnehage en gang og hun ønsker ikke mer omstilling for de. Hun sier at da blir hun eller boende med mannen. Hun får ikke støtte til tilsyn hvis hun ikke er på tiltak eller kurs gjennom NAV.Anonymous poster hash: 45d14...cf4 Er du sikker på det? Jeg kunne ikke lese noe om det? -ts Anonymous poster hash: a478e...10c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #7 Skrevet 24. januar 2014 Hun ønsker ikke å ta barna ut av barnehagen de er i nå, de har allerede måttet bytte barnehage en gang og hun ønsker ikke mer omstilling for de. Hun sier at da blir hun eller boende med mannen. Anonymous poster hash: a478e...10c Da tar hun jo et bevisst valg selv om å bli. Anonymous poster hash: 61307...feb
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #8 Skrevet 24. januar 2014 Må nesten skaffe seg en jobb da..!?Anonymous poster hash: d4fd0...697 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #9 Skrevet 24. januar 2014 De aller fleste tenker at de må ta seg en jobb i denne situasjonen. Svangerskapspermisjon er 1 år for de yrkesaktive, så hvorfor ikke jobbe? Anonymous poster hash: 9d18c...ccc
Gjest Marmot Skrevet 24. januar 2014 #10 Skrevet 24. januar 2014 Hun får ikke støtte til tilsyn hvis hun ikke er på tiltak eller kurs gjennom NAV.Anonymous poster hash: 45d14...cf4 Joda, om man mottar OS og er i arbeid eller utdanning, får man støtte til barnetilsyn, det dekker en viss prosentandel av utgifter til barnehage eller dagmamma. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #11 Skrevet 24. januar 2014 Hun kan ikke regne med at pengene kommer fallende i fanget hennes uten at hun er villig til å gjøre noen forandring....Alternativ 1: Bytt barnehage til studentbarnehage å bli en seriøs student. Alternativ 2: Ta barn ut av barnehage og slipp utgifter til barnehage. Studer på kveldene. Alternativ 3: La barna bli i barnehagen sin og finne seg en jobb. Anonymous poster hash: 43a3b...35e 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #12 Skrevet 24. januar 2014 Da tar hun jo et bevisst valg selv om å bli. Anonymous poster hash: 61307...feb Det gjør hun. Hun vil heller "ofre" seg selv for at barna skal ha det bra og slippe å bytte barnehage. Må nesten skaffe seg en jobb da..!?Anonymous poster hash: d4fd0...697 Ja, men da blir det dyrere bolig. Nå har hun fått familie/studentbolig. Og hun har søkt mye, men hun har ikke klart å få napp på noe som er forenelig med å være alenemor. Hun kan jo ikke akkurat jobbe natt og sånt da. Men jeg skjønner hva du mener. De aller fleste tenker at de må ta seg en jobb i denne situasjonen. Svangerskapspermisjon er 1 år for de yrkesaktive, så hvorfor ikke jobbe? Anonymous poster hash: 9d18c...ccc Hun gikk hjemme med barna fordi verken hun eller barnefar ønsket å sende de i barnehagen fra de var ett år gamle. Og det var de enige om og da var far forsørger for både henne og barna. Joda, om man mottar OS og er i arbeid eller utdanning, får man støtte til barnetilsyn, det dekker en viss prosentandel av utgifter til barnehage eller dagmamma. Det var det jeg også forstod når jeg leste det. Takk for svar Vet du om hun kan få noe reduksjon i barnehageprisen pga alenemor eller noe? Hun kan ikke regne med at pengene kommer fallende i fanget hennes uten at hun er villig til å gjøre noen forandring....Alternativ 1: Bytt barnehage til studentbarnehage å bli en seriøs student. Alternativ 2: Ta barn ut av barnehage og slipp utgifter til barnehage. Studer på kveldene. Alternativ 3: La barna bli i barnehagen sin og finne seg en jobb. Anonymous poster hash: 43a3b...35e Nei det er derfor hun nå vurderer å bli med barnefar selv om hun absolutt ikke burde. Han er ikke helt god hele fyren. Men jeg skjønner hva du mener. Jeg vil bare hjelpe henne så godt jeg kan med å få henne bort og på bena, og så får hun få litt tid på seg og komme igang. Får hun tatt etterutdannelsen sin så er hun mye bedre stilt til å få en jobb som er mer forenelig med å ha små barn. Takker alle for svar. Anonymous poster hash: a478e...10c
Gjest Marmot Skrevet 24. januar 2014 #13 Skrevet 24. januar 2014 Reduksjon i barnehageprisen er noe som hver enkelt kommune bestemmer. Mange har redusert betaling for familier med lav inntekt. Det må hun høre med sin egen kommune om. 1
Bernardette Skrevet 24. januar 2014 #14 Skrevet 24. januar 2014 Det var det jeg også forstod når jeg leste det. Takk for svar Vet du om hun kan få noe reduksjon i barnehageprisen pga alenemor eller noe? Ja. Det heter stønad til barnetilsyn og er samme søknadspapir som overgangsstønad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå