Lisemor Skrevet 25. mai 2004 #21 Del Skrevet 25. mai 2004 Du kan få store problemer i utlandet uten nytt pass. Siden du ikke har nytt pass, bør du bestille billetter i ditt gamle navn! Herregud!! Må bestille biletter i det navnet du har. " 2 minutt og helt gratis for å tilføye nytt etternavn i passet. Politi kan og vil gi deg bot hvis du kjører med ugyldig sertvikat som er i gammelt navn. Egentligt skal det fornyes etter 3 dager etter navneendring, men de gir deg i praksis bedre tid. Alle beviser må fornyes/korigeres til riktig navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varja Skrevet 26. mai 2004 #22 Del Skrevet 26. mai 2004 Jeg tror ikke det går an å stemple med nytt navn i passet hvis man har et moderne pass. Mitt er hvertfall plastbelagt på siden der personopplysningene står. Det er bare kopi av første side nå (ikke de 7 første som tidligere) som skal legges ved når man søker om visum til et land jeg reiser ofte til. Det er bare der personopplysningene står nå. Jeg ville aldri tatt sjansen på å reise til land med visumplikt eller strenge grensekontroller med et pass som er stemplet med endring eller det står i feil navn i. Bedre da å betale 750 kroner hvis det er det det koster å få nytt. Hva om du ble frastjålet passet i utlandet? Da må du oppsøke nærmeste norske konsulat og få et nytt. Tror ikke de vil skrive ut et i ditt gamle navn til deg. Dermed har du plutselig ikke samme navnet når du skal hjem som når du dro inn i landet. Det er ikke småtteri av problemer du kan få av det enkelte steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 26. mai 2004 #23 Del Skrevet 26. mai 2004 Politi kan og vil gi deg bot hvis du kjører med ugyldig sertvikat som er i gammelt navn. Egentligt skal det fornyes etter 3 dager etter navneendring, men de gir deg i praksis bedre tid. Alle beviser må fornyes/korigeres til riktig navn. Det er jeg ikke enig med deg i. Jeg har et offentlig bevis på at jeg er samme person som jeg alltid har vært, bare at jeg har byttet navn. Det kalles navneendringsærklæring og er utstedt av Folkeregisteret. Så lenge jeg er samme person, gjelder de gamle papirene - når jeg har med meg bevis på at jeg er meg, med nytt navn. Jeg er like juridisk ansvarlig for alt jeg gjør nå, som jeg er juridisk ansvarlig for alt jeg har gjort. Cluet er at personnummeret er det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 26. mai 2004 #24 Del Skrevet 26. mai 2004 Jeg tror ikke det går an å stemple med nytt navn i passet hvis man har et moderne pass. Mitt er hvertfall plastbelagt på siden der personopplysningene står. . Ja, det er side 2 og der er det plast. På side 3 derimot - der er det ikke plast. Det er der de stempler. 1 = forsiden (permen, rød hvor det står Norge, Norway) 2 = siden med personopplysninger og bilde (innsiden av permen) 3 = "vanlig" side Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
natasha Skrevet 26. mai 2004 #25 Del Skrevet 26. mai 2004 Jeg fikk mitt pass stemplet med nytt navn, slik som det er beskrevet av andre her. Fikk altså et stempel der det står "See page 4" (eller noe slikt), og der står en stempel fra Oslo Politikammer der de bekrefter at mitt nye navn er xxxx xxxxx. Jeg har så reist med flybill. i nytt navn, og faktisk hatt litt trøbbel med det, både i England og USA. En gang var de svært skeptiske til å slippe meg igjennom innsjekkingen, de måtte diskutere seg imellom leeenge - for noe slikt hadde de ikke sett før. (Immigrasjonskontrollen i USA var imidlertid aldri noe problem, kun ved innskekking og ved boarding). Tilslutt ble jeg også lei av å alltid måtte forklare at jeg har hatt et "name change" for hver gang jeg skulle igjennom bordingkontroll ved "gatene", at jeg fikk meg nytt pass med mitt nye navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Butterflygirl Skrevet 26. mai 2004 #26 Del Skrevet 26. mai 2004 For folk som har to fornavn og vil fjerne den ene, spes. den første så er det mye enklere å bare stryke den vekk eller noe, istedet for å lage en ny side. Jeg kan ikke skjønne hvorfor andre land ikke skjønner at folk vil/må endre navnet sitt. Har ikke de sånne situasjoner i sitt land? :-x Har ikke så veldig lyst til å betale 750kr for et nytt pass. det er ganske mye. Men så har jeg lyst til å bytte foto på passet. For den var helt rar! Får vel tenke litt til og evt. ringe passkontoret (som kanskje skal ut streik :evil: ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma3 Skrevet 27. mai 2004 #27 Del Skrevet 27. mai 2004 Er det noen som vet hva som skjer med pass og bankkort og sånne ting når man endrer navn? Bankkort er kanskje greit, siden jeg skal bytte bank snart, eller bare si ifra til Dnb slik at jeg får et nytt kort. I banken skjer iallfall namneendring automatisk. Dei får oppdatert systemet sitt jamnleg, og då blir ditt nye namn registrert. Så dei slepp du iallefall å informere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisemor Skrevet 28. mai 2004 #28 Del Skrevet 28. mai 2004 Det er jeg ikke enig med deg i. Jeg har et offentlig bevis på at jeg er samme person som jeg alltid har vært, bare at jeg har byttet navn. Det kalles navneendringsærklæring og er utstedt av Folkeregisteret. Så lenge jeg er samme person, gjelder de gamle papirene - når jeg har med meg bevis på at jeg er meg, med nytt navn. Jeg er like juridisk ansvarlig for alt jeg gjør nå, som jeg er juridisk ansvarlig for alt jeg har gjort. Cluet er at personnummeret er det samme. Sorry! Da LURTE EN POLITIMANN meg. Han sa at jeg hadde 3 dager på å få nytt gyldigt sertvikat. Men han vet vell ikke bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 28. mai 2004 #29 Del Skrevet 28. mai 2004 Cluet er at personnummeret er det samme. Sorry! Da LURTE EN POLITIMANN meg. Han sa at jeg hadde 3 dager på å få nytt gyldigt sertvikat. Men han vet vell ikke bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå