Gå til innhold

Endring av navn (fornavn) hos Folkeregistret

Gjest Butterflygirl

Anbefalte innlegg

Gjest Butterflygirl

Jeg har tenkt å bytte fornavnet mitt med mellomnavnet mitt. Dvs, jeg bytter mitt nåværende mellomnavn til fornavn og kanskje nåværende fornavn som mellomnavn. Det er ikke så viktig. Men det viktige er at jeg får mellomnavnet som fornavn. Er det noen som vet hva som skjer med pass og bankkort og sånne ting når man endrer navn? Bankkort er kanskje greit, siden jeg skal bytte bank snart, eller bare si ifra til Dnb slik at jeg får et nytt kort. Men hva med passet? Må jeg gå å få et nytt pass og betale 750kr? Fornyet passet i 2001, så den går ikke ut før om 8 år. Litt dumt å betale 750kr pga navnet. Det er ikke så store endringer. Bare at fornavn og mellomnavn har byttet plass. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ethereal

Du må nok få tak i nytt av alle kort, og av passet og førerkort, akkurat som om du skulle gifte deg og skifte etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterflygirl

:klø: ? Oi...burde kanskje ikke endre navn...iallefall ikke før jeg gifter meg hvis det er før 2011..... :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passet blir stemplet om man bytter etternavn i alle fall - helt gratis.

Andre steder er det nok å si i fra om navnebyttet. Noen oppdaterer listene automatisk mot Folkeregisteret! Og noen krever å se (en kopi) av bekreftelsen på navnebyttet fra Folkeregisteret.

Noen er dumme nok til å kreve signering av ny kontrakt - helt uten grunn siden du er samme juridiske person med alle juridiske forpliktelser som før navneendringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du ikke at fornavn nummer 2 skal byttes med nummer 1? Mellomnavn er et etternavn nummer 2! Foreksempel Tine Elise Falk Larsen. Tine og Elise er fornavn 1 og 2, Falk er mellomnavn og Larsen etternavn.

Forøvrig har jeg nettop giftet meg og byttet navn. Pikenavnet mitt har jeg nå som mellomnavn, og mannen sitt etternavn. Jeg har ikke nytt pass. Det er opp til deg om du vil endre passet, førerkortet osv. i samsvar med navnet ditt! (jeg har ihvertfall ikke hørt annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterflygirl
Mener du ikke at fornavn nummer 2 skal byttes med nummer 1? Mellomnavn er et etternavn nummer 2! Foreksempel Tine Elise Falk Larsen. Tine og Elise er fornavn 1 og 2, Falk er mellomnavn og Larsen etternavn.

Forøvrig har jeg nettop giftet meg og byttet navn. Pikenavnet mitt har jeg nå som mellomnavn, og mannen sitt etternavn. Jeg har ikke nytt pass. Det er opp til deg om du vil endre passet, førerkortet osv. i samsvar med navnet ditt! (jeg har ihvertfall ikke hørt annet).

Joda, det er akkurat det jeg mener! :klaske: Jeg har 2 fornavn og vil sette fornavn nr 2 som nr 1. Bytte om fornavnene er det jeg vil. Nå tror jeg dette er litt mer forståelig. :sjarmor: Da trenger jeg egentlig ikke å få nytt pass. For på passet så står jo begge fornavnene, men bare ikke i den rekkefølgen jeg vil. Tror jeg kanskje skal sende en mail til politikammeret i oslo og spørre om det. Sendte en mail til folkeregistret for 2-3 mnd siden om dette, men har ikke fått svar. Førerkort har jeg ikke. Så det blir bare endring på bankkort og resten tror jeg blir oppdatert av folkeregistret. Da tenker jeg på skattekort og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må gjerne la være å bytte både bankkort og pass og førerkort. Meeeen du kan få et legitimasjonsproblem! Dersom du skal ut og reise må du ha samme navn i pass og billett!

Jeg har stemplet passet mitt og fått to nye bankkort (de var gratis å bytte). Det siste bankkortet og førerkortet står fortsatt i mitt gamle navn.

Uansett: bytter du navn, så ha med deg en kopi på at du har byttet navn (får bekreftelse av Folkeregisteret). Da unngår du "alle" problemer. Og husk: du er ingen ny person fordi om du har byttet navn, du har bare byttet navn. Ikke la deg lure av tullinger som mener noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førerkort har jeg ikke. Så det blir bare endring på bankkort og resten tror jeg blir oppdatert av folkeregistret. Da tenker jeg på skattekort og sånt.

Hmm, det var da skrekkelig lite du hadde av kundeforhold...

- bank

- telefon

- strøm

- forsikring

- skole

- arbeidsgiver

Det er det jeg kommer på i farta, men det var maaange flere vi sa i fra til da vi byttet navn - noen viktigere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterflygirl
Førerkort har jeg ikke. Så det blir bare endring på bankkort og resten tror jeg blir oppdatert av folkeregistret. Da tenker jeg på skattekort og sånt.

Hmm, det var da skrekkelig lite du hadde av kundeforhold...

- bank

- telefon

- strøm

- forsikring

- skole

- arbeidsgiver

Det er det jeg kommer på i farta, men det var maaange flere vi sa i fra til da vi byttet navn - noen viktigere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stempling av pass med nytt navn er gratis og gjort på 1 minutt. Værre er det når man skal gjennom ørti passkontroller (det er mange som stusser over stempelet på side 3 som sier "see last page").

Men: uten likt navn på pass og billett får man ikke reist i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterflygirl
Stempling av pass med nytt navn er gratis og gjort på 1 minutt. Værre er det når man skal gjennom ørti passkontroller (det er mange som stusser over stempelet på side 3 som sier "see last page").

Men: uten likt navn på pass og billett får man ikke reist i det hele tatt!

Hvordan gjør de det?Fjerner de første sida, der hvor bilde og info er og setter på en ny eller? :roll: De må jo fjerne navnet og skrive det om....eller?

Hvis man glemmer å ta med fornavn nr 2 på flybillett og liknende, får man problemer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør de det?Fjerner de første sida' date=' der hvor bilde og info er og setter på en ny eller? :roll: De må jo fjerne navnet og skrive det om....eller?[/quote']

Som jeg skrev: de stempler side 3 (1 er forsiden, 2 er den med bilde og alt, 3 er tom). Der stempler de enkelt "see last page" og på "last page" stempler de et standardstempel hvor nytt navn står og du må signere med din nye signatur.

Problemet er forøvrig ikke hos Politiet, ikke noe annet sted hva jeg merket heller. Men enkelte passkontrollører stusset og leste stemplene godt - og slapp meg fint videre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butterflygirl

Oi, det virker ikke helt greit å bytte navn og slik. Tror det er noen land som kontrollere det ganske strengt. Kanskje kommer de til å stusse litt over navn byttet mitt. Trenger man nytt bilde, eller er der vare navn endring og signatur? Hvis det kan bli problematisk på flyplasser og passjekk, så tror jeg kanskje jeg dropper det. Så de ikke tror jeg har fake pass eller er terrorist! :hoho: I verste fall så kan jeg vente til 2011. :hoho: Eller før det, hvis jeg gifter meg før 2011. Kan få min future husband til å betale for et nytt pass, hvis det går. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger man nytt bilde, eller er der vare navn endring og signatur?

Har du lest hva jeg har skrevet? Jeg gidder ikke skrive det på nytt altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så sur da...trenger ikke å hjelpe andre hvis du ikke vil. for å være helt ærlig så skjønte jeg heller ikke helt hva du mente her

Værre er det når man skal gjennom ørti passkontroller (det er mange som stusser over stempelet på side 3 som sier "see last page").

kanskje er vi litt treigere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev: de stempler side 3 (1 er forsiden, 2 er den med bilde og alt, 3 er tom). Der stempler de enkelt "see last page" og på "last page" stempler de et standardstempel hvor nytt navn står og du må signere med din nye signatur.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Du kan få store problemer i utlandet uten nytt pass. Siden du ikke har nytt pass, bør du bestille billetter i ditt gamle navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DaisyBoo

Som de har nevnt tidligere, så stemmer det at du får nytt stempel i passet om navneendring (slipper å kjøpe nytt pass). Men det du gjør når du reiser utenlands når du må vise passet, er å slå rett opp på den siden der stempelet med ditt nye navn står. Da ser de det med en gang, og du slipper problemer :) Verre er det ikke!! Se ikke problemer, men løsninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få store problemer i utlandet uten nytt pass. Siden du ikke har nytt pass, bør du bestille billetter i ditt gamle navn!

Ja, jeg bestiller selvfølgelig billetter i samme navn som jeg har i passet. (Reiste på bryllupsreise morgenen etter bryllupet, så endring av pass hadde jeg ikke tid til.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...